Page 199 - kayseride_ticaret_ve_sanayi
P. 199

Kayseri’de Ticaret ve Sanayi

                                             Ulaşım










                                            Demiryolu

               Şüphesiz ulaşım ve enerji kalkınmanın önemli unsurlarından hatta önde gelenle-
            rinden. Osmanlı döneminde başlayan demiryolu yatırımları Cumhuriyet döneminde de
            devam etti. “…Bu arada Osmanlı Hükümeti Anadolu demiryollarının sistemli inşaatı için
            uzun vadeli bir plan hazırlayarak bunu peyderpey tatbik mevkiine koymayı tasarlamıştı.
            Plana göre inşaat üç devreye ayrılmıştı.” (Vedat, Eldem. 1994). Plana bakınca Kayseri’nin
            “ikinci devrede” olduğunu görüyoruz. 150 kilometrelik hattın da Sivas üzerinden gel-
            mesi öngörülüyor. “Birinci devrede” yapılacak 392 kilometrelik Samsun-Amasya-Sivas
            hattından sonra, Sivas-Kayseri hattı öngörülüyor.
               1937’ye geldiğimizde 6.559 km demiryoluna sahibiz. Bunun, 3.836 km’si Osmanlı’dan
            devralındı. 1923-1937 arasında yapılan demiryolu 2.722 km olup yüzde 42’ye karşılık
            gelmekte. 1950’den sonra demiryolu yapımı askıya alındı, 2002’den sonra hız verildi,
            bu sefer de Yüksek Hızlı Trenler hayatımıza girmeye başladı. Bu dönem de Kayseri’nin,
            Ankara (1927), Sivas (1930) ve Niğde üzerinden Çukurova (1933) ile demiryolu bağlantısı
            sağlandı. Kayseri için çok önem arz eden “tek hat” ve “elektriksiz” olan demiryolu bağ-
            lantıları ile ilgili bir bilgi vermek istiyorum. Bu bilgiler, “Devlet Demiryolları Limanlar
            İşletme Genel Müdürlüğü” internet sitesinden alındı:
            ∙   Ankara-Boğazköprü (29 Mayıs 1927, 364,990 km)
            ∙  Kayseri (Boğazköprü)-Sivas (3 Ağustos 1930, 237,370 km)

            ∙  Kayseri (Boğazköprü)-Niğde-Ulukışla (1 Kasım 1933, 171,816 km)
               Ankara’ya tren, 1890’larda geldi. Bu yıllarda Ankara-Kayseri bağlantısı da yapılmak
            istendi. Ankara çıkışını (Elmadağ) geçmek çok masraflı olacağı gerekçesiyle düşünce
            akim kaldı. Bilgiyi veren Cömert, şunu da ekledi: “Aslında ta Erzurum’a kadar gitmesi
            düşünülen bu projeyi, Kafkaslara ulaşım kolay olur endişesi ile Ruslar engellemiş. Bir
            de yine o yıllarda Bağdat Demiryolu’nun Ereğli-Kayseri bağlantısı istenmiş, ittihatçılar
            tarafından. Bu amaçla padişaha, sadarete, Meclisi Mebusan Başkanlığına telgraf dahi
            çekilmiş. Ama olmamış. Kısmet, 1927 imiş. Günümüze gelindiğinde Kayseri için düşü-
            nülen/yapılan demiryolu projeleri şunlar (2018):

                                                                                   199
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204