Page 203 - kayseride_ticaret_ve_sanayi
P. 203
Kayseri’de Ticaret ve Sanayi
Kaynak: Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü Faaliyet Raporu (2016)
Karayolları
Genel
Mustafa Kemal Atatürk, 1923 yılında yaptığı bir konuşmada, yeni kurulan Cum-
huriyetin iş programındaki öncelikli maddenin, ülke yollarının hızla, çağın ve en son
gelişmelerin gerektirdiği durumda olması zorunluluğundan söz eder ve; “Bu başarıl-
dığında, ülkede hüküm süren yoksulluk ve sefalete çare bulunmuş olacaktır” der. Bir
başka söylevinde ise; “Her gittiğim yerde köylüler benden iki şey istedi: Yol ve Okul”
diyerek yolun yurt kalkınmasındaki önemini vurgular. Cumhuriyetin ilk yıllarında;
öncelikle yerleşim birimleri arasındaki seyahat süresini kısaltan, ulaşılamayan yerlere
erişerek atıl kaynakları kullanılabilir hale getiren, yurt savunmasına, güvenliğe ve ülke
imarına hizmet eden, kültür, sanat ve eğitimin yaygınlaşmasını sağlayan bir ulaşım
sistemi hedeflendi. Ayrıca, karayolları ve demiryollarının bir plan dâhilinde geliştiril-
mesinde Cumhuriyet’in ulaştırma politikasının temelini oluşturmaktaydı. Cumhuriyet
ilan edildiğinde, ulusal sınırlarımız içinde; 13.900 km’si stabilize şose ve 4.450 km’si
toprak olmak üzere, toplam 18.350 km yol ve 94 köprü vardı. Tabii, bunların “ne kadar
yol olduğu” da tartışılır.
Erken Cumhuriyet döneminde:
∙ 1924’te 33 km yeni yol yapımı, 233 km yol onarımı;
∙ 1923-1933 döneminde; 2.600 km yeni yol yapımı, 6.170 km yol onarımı yapıldı.
∙ 1923-1947 döneminde; 43.743 km uzunluğunda bir karayolu ağına ulaşıldı.
Karayollarının Gelişim Stratejisi:
- 1923 Erişilebilirliği Sağlayan Yollar
- 1950 Yaz-Kış Geçit Veren Yollar
- 1960 Asfalt Sathi Kaplamalı Yollar
- 1970 Bitümlü Sıcak Karışım (BSK) Kaplamalı Yollar
- 1985 Otoyollar
- 2003 Bölünmüş yollar
- 2013 Akıllı Yollar
203