Page 6 - Tapu Tahrir 1
P. 6

de garanti altına almak suretiyle evrensel bir siyaset uygulamaktaydı. Bunun neticesinde
               devlet,  Balkanlarda  ve  diğer  gayrimüslim  memleketlerde  hem  Türk-Müslüman  nüfusu
               yoğunlaĢtırmıĢ  hem  de  topraktan  önemli  oranda  gelir  elde  etmeyi  baĢarmıĢtı.  Böylece
                                                                                                  2
               Osmanlı  Devleti,  giderek  “tarımsal  ekonominin  hükümran  olduğu  bir  devlet”   haline
                                                                                                       3
               gelmeye baĢlamıĢtı. Aynı zamanda devlet, mevcut feodal yapıyı da ortadan kaldırmıĢtı.
                     Osmanlı  idaresinde,  fethedilen  toprakları  kaydetme,  toprağın  mülkiyet  ve  tasarruf
               sistemini ve alınacak vergi nispetini tayin ve tespit etmek maksadıyla, muntazam olarak
               yoklamalar  yapılmaktaydı.  Bu  yoklama  ve  sayım  neticesinde  elde  edilen  bilgilerin
                                                                       4
               kaydedildiği  defterlere  Tahrir  Defterleri  denilmekteydi .  Nüfus  ve  vergi  sayımlarına  ait
               bilgilerin  bulunduğu  bu  defterler  sayesinde,  imparatorluk  içinde  her  hangi  bir  bölgede
               yaĢamakta olan yetiĢkin erkek nüfusunu, ellerindeki toprak miktarını çift, nim çift, daha
               az topraklı ve topraksız olarak gösteren iĢaretler bulunmaktaydı. Aynı zamanda bunların
               tâbi  tutuldukları  vergi  yükümlülüğü,  vergi  muafiyetine  ait  bazı  açıklama  ve  rakamları
               tespit  etmek  mümkündür. Yine  bu  defterlerden  raiyyet tabir olunan halkın  isimlerini ve
                                                      5
               babalarının  adlarını  da  öğrenmekteyiz .  Tahrir Defterleri'ne Ģehir,  kasaba, köy, mezraa,
               yaylak-kıĢlak  mahalleri  ile  burada  yaĢayanların  isimlerinin  de  kaydedilmesinden  dolayı
               Osmanlı Devleti'nin idâri taksimatı, tarihî coğrafyası ve demografik yapısı bakımından çok
               kıymetli  bilgiler  bulunmaktadır.  Zira  tahrirler  sırasında  yerleĢim  yerlerinde  yaĢayanların
               veya  sürekli  yerleĢik  olmayan  grupların  vergiye  esas  olan  hane  reisleri,  bunların  ergin
               yaĢa gelmiĢ bekâr oğulları tek tek ismen belirtilirdi. Böylece verilen rakamlardan istifade
               ile  bir  bölgenin  veya  yerleĢim  yerinin  nüfus  kitlesi  hakkında  bilgi  edinmek  ve  bunları
               değerlendirmek  mümkündür.  Tahrir,  belirli  aralıklarla  yapıldığından  nüfus  seyrini,
                                                                         6
               yükseliĢ-düĢüĢ nispetleri belirlenerek mukayese edilebilir .
                     Yapılan  bu  tahrirlerin,  Osmanlı  Devleti'nin  teĢkilâtlanmasında  ve  bu  teĢkilâtın  bir
               nizam  içerisinde  iĢlemesinde  büyük  rolü  vardı.  Bu  sistemin  kurulmasında  ve  uzun
               müddet  baĢarı  ile  uygulanmasında  idarî,  mâlî  ve  askerî  zaruretler  mevcut  idi.  Devrin
               Ģartları icâbı vergilerin toplanması ve nakli güç olduğundan, askerlerin önemli bir kısmı ile
               bir  kısım  memur  maaĢları  ve  devletin  yapacağı  bir  kısım  harcamaların  merkezî  hazineden
               nakden  ödenmesi  zordu.  Askerî  veya  idarî  görevliler  hizmetlerinin  karĢılığı  olan  maaĢları,
               bulundukları yerlerdeki vergileri kendi nam ve hesaplarına toplamaları imkânını sağlayan bir
               sistem vardı ki buna timar adı verilmekteydi. Devletin vergi toplama ve bunu gerekli yerlere
               harcaması bu Ģekilde daha kolay olmaktaydı.
                     Timar  sistemi  içerisinde  devlet,  toprağın  mülkiyet  hakkını  kendisi  almakta


               2      Ömer Lütfi Barkan , “Osmanlı Ġmparatorluğunda KuruluĢ Devrinin Toprak Meseleleri” II. Türk Tarih Kongresi
                   Bildirileri,  Ġstanbul 1937, s. 1.
               3     Halil Cin, Miri Arazi ve Bu Arazinin Özel Mülkiyete Dönüşümü, Konya 1987 , s.80.
                                                                              2
               4    Dündar Günday, “Tahrir Defterleri Ġle Mukataa Defterleri Arasında Bir Mukayese”, Prilozi (POF.) 27 (1977),
                   Sarajevo 1979, s. 277; Tahrirler hakkında genel bilgi için bkz. “Ottoman Demographic History (14th – 17th
                   Centuries)”, Journal of Economic and Society History of Orient (JESHO). Vol. XXXV/II (1992), s. 187-198;,
                   Ö. L. Barkan, “Tarihi Demografi AraĢtırmaları ve Osmanlı Tarihi”, Türkiyat Mecmuası (TM) X, (1953); Aynı
                   müellif, “Tahrir Defterlerinin Ġstatistik Verimleri Hakkında Bir AraĢtırma”, IV. Türk Tarihi Kongresi, (10–14
                   Kasım 1948), Ankara 1952, s. 292–294; Aynı müellif, “Türkiye'de Ġmparatorluk Devrinin Büyük Nüfus ve
                   Arazi Tahrirleri ve Hakana  Mahsus Ġstatistik Defterleri”,  İktisat Fakültesi Mecmuası  (İFM) II / 1-2 (1940-
                   1941), s. 1-19.
               5     Ö. L. Barkan, Hüdavendigâr Livası Tahrir Defterleri I, Ankara 1988, s. 3.
               6     Feridun M. Emecen, “Sosyal Tarih Kaynağı Olarak Osmanlı Tahrir Defterleri”, Tarih ve Sosyoloji Semineri,
                   (28–29 Mayıs 1990), Ġstanbul 1991, s. 145–146.

                                                            vi
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11