Page 218 - turk-siirinde-kayseri
P. 218
S²·Ë Öõ¶ | T¹¶± Ş··¶·¾½µ K²³´µ¶·
Koy bende dursun, çalmazsa etler, ruşen gönüller, azarı neyler.
Çalmazsa eller, ruşen gönüller, azarı neyler, btmez bu sevdan.
(Kozmk Rüzgârı s. 35)
Yukarıdak örneklerde şarn stfade noktasında geleneğe bakışını göreblrz. İlk
şrde halk edebyatının aynı zamanda br nazım şekl olan “türkü” şarn şrne ad
ve konu olmuştur. İknc şrde dkkatmz çeken hadse ustaca kullanılan br nazım
türüdür. Bu tür aruz ölçüsüyle yazılan, halk şr nazım türlernden 4/ müs tef lâ tün
kalıbıyla oluşturulan “vezn– âhar”dır. Şarn Dîvân şr geleneğnde yazdığı şrle-
rnden “Geçt m Muhabbet Dem” şrn de örnek olması açısından aşağıya alıyoruz.
Geçt m Muhabbet Dem
Nedendr ey sevgl, nedendr hç blnmez;
Sana bnlerce dua, bana senden ntzâr?
Aranmadın mı söyle Leyla’lar arasında.
Okunmadı mı smn “sevda bâbında/ ey yâr...”
Sen böyle tanınmazdın, ben de böyle tanımaz.
Yarım kalan şarkımı, km okur kmler yazar?
Temâyül eylemese nasıl yanardı gönül;
İlk akşamdan başlayıp, görünen fecre kadar.
Bırak geçsn dyorum bu mevsm mahsun ıslak,
Sonra taksın peşne, sevdâ denen bu esrâr.
Br sebep arayayım, dalarak uzaklara.
Hatta hızla eryp, ölürken azar azar...
(Sınırsız Düşlern İdamlık Yüreğ s. 12)
Al Rıza Navruz’un, kend şrn kurmada br arayış çersnde olduğunu görüyo-
ruz. Nazım bçmnden, kelme kadrosuna, mecazlara hatta sıfatlara varıncaya kadar
bu arayışı görmek mümkündür. Bz buna şarn “geleneğ yenden üretme çabası”
dyeblrz. Mesela, şrlernde çok sık kullandığı “Gamzekız”, “gamzel”, “gamze”
kelmeler platonk br sevgnn fades olduğu kadar kanaatmzce tasavvuf br
remzn de göstergesdr.
218