Page 219 - turk-siirinde-kayseri
P. 219

A¼· R¿Ã² N²È¶ÇÒǾ Ş··¶¼µ¶·¾½µ K²³´µ¶·

               Küçülen Gözlermn Büyüyen Bahtıyla
               …
               Gecelern
               Hatta kırk mum yakarak aydınlatmışlar.
               Ve hatta Gamzekız
               Yönüm kıbleye demş hoca,
               Kıblem Gamzeye!...
               (Öksüz Uykular Bıraktım Yatağıma s. 21)

               Yukarıdak şrde dkkat çeken taraf kıblenn gamzeye doğru olmasıdır. Dîvan şr
            geleneğnde mazmun olarak sevglnn yüzü kıble olarak temsl edlr. Parça–bütün
            lşks söz konusudur, yan br mecâz–ı mürsel vardır. Şar burada farklı br yaklaşım
            çersndedr. Gamze yakın anlamıyla sevglnn süzgün ve manalı bakışı anlamına
            gelmektedr.
               Gelenekten yararlanan şarler, şr sahasının üstadlarına bol bol atıÓarda (telmh)
            bulunurlar. Bu durum Al Rıza Navruz çn de geçerldr.



               Olmaz
               Mukassdr meyhaneler uzaktan.
               Başın çatlar düzendek bozuktan.
               (Sızı s. 20)

               Yukarıya aldığımız mısralar bze Nedm’n şu mısrasını anımsatır:

               “Meyhane mukass görünür taşradan amma
               Br başka ferah başka letafet var çnde”




               İhmâle Gelmez
               Tahammül mülkünü yıktırma bana,
               Tuz basma gel kanattığın yarama,
               (Ve Aynı Rüzgârla Savrulduk s. 20)

            mısraları yne Nedm’n:
               “Tahammül mülkünü yıkdın Hülâgu Han mısın kâfr
               Aman dünyayı yakdın âteş– sûzan mısın kâfr” mısralarına telmhtr.


                                                                                    219
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224