Page 28 - ibrahim_tennuri_gulseni_niyaz
P. 28
Prof. Dr. Muhittin Bağçeci | Dr. Rasim Deniz | Şeyh İbrahim Tennûrî ve Gülşen-i Niyâz
Cami, yanında bulunan çeşmeyi İbrahim Tennûrî’nin yaptırdığı kesin olarak anla-
şılmaktadır. Ayrıca İbrahim Tennûrî ile oğlu Lütfullah Tennûri adları Vakıflar Genel
Müdürlüğündeki vakıf tescil defterinde her ikisinin de, vakfiyeleri bulunduğu caminin
Tennûri tarafından yaptırıldığını doğrulamaktadır. Rivayete göre:
Karamanoğullarından Pîr Ahmed Bey, Uzun Hasan ‘Sultan Mehmed’e bağlılığından
yüz çevirince 871/1466 da Kayseri ve Konya Osmanlı topraklarına katılmış, bu esnada
Fatih Sultan Mehmed Han, Şeyh İbrahim Tennûri Hazretleri’ne birçok ihsanlarda
bulunmuş, hatta kendisini ve sülalesini örfi ve idari bütün devlet teklifleri ile öşür ve
ağnam vergisinden de muaf tutmuştur. İbrahim Tennûri Hazretleri de bu camiyi Fatih’in
verdiği ihsanlarla yaptırmıştır.
Fatihten sonra gelen Osmanlı Padişahları da, bu fermanı aynen uygulamışlardır.
Hatta Sultan II. Beyazıd ikinci bir fermanla Hacılar Karyesi’ni, Şeyh İbrahim Tennûrî
evladından seccade-nişin olanlara tamamen serbest olmak üzere vakfetmiştir. 8
Caminin Mîmârî Tarzı
Son zamanlarda bu cami hakkında ilmî araştırma yaparak Kayseri Ansiklopedisi 3.
Ciltte, Sn. Remzi Aydın imzalı önemli bir yazı şöyledir:
“İnşa malzemesi olarak kesme ve moloz taştan yapılan cami kare planlıdır. Yapının
kuzeyinde, bugün önü camekânla kapatılmış olan son cemaat mahalli bulunmaktadır.
Son cemaat mahalli, cami hareminden doğu-batı yönde çıkıntı yaparak dikdörtgen bir
plan arz eder. Harem giriş kapısının doğu ve batı yönlerinde üç sıra mukarnas kavsaralı
ve yarım daire planlı kesme taştan yapılmış mihrabiyeler yer almaktadır. Mahallin batı
duvarına bitişik olarak yapılmış merdiven, mahfel katına geçit vermektedir. Harem’e
giriş siyah beyaz renkteki taşlarla oluşturulmuş basık yuvarlak kemerli bir kapıdan
sağlanmaktadır. Kare planlı haremin örtüsü düz toprak damdır. Üst örtü, mihraba dik
olarak yerleştirilmiş dört adet bağımsız ahşap sütun tarafından taşınmaktadır. Sütunlar
üzerinde doğu-batı yönde atılmış ahşap kirişler bulunmaktadır.
Harîm; güneyde altta iki, üstte üç, doğuda üç, kuzeyde giriş kapısının iki yanında
birer ve batıda üç olmak üzere toplam onüç pencereyle aydınlatılmaktadır. Güney
cephesinin ortasında yer alan kesme taştan yapılmış beş köşeli plana sahip mihrap,
altı sıra mukarnas dolgulu kavsarası, gömme sütunceleri, etrafındaki profilli silmeler
Tennûrî Divan Gülşen-i Niyaz’dan Seçmeler”, s. 18-20.
8 “Neyyir-i termim”: Büyük ve güzel tamir demektir; Rasim Deniz-A. Riza Karabulut, “Şeyh İbrahim
Tennûri Divan Gûlşen-î Niyaz’dan Seçmeler”, S. 23.
28