Page 14 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 14

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                             HAC / 5 [965]


           Çeşmenin  saçak  kısmının  en  üstündeki   hocalardan ders aldı, icazetnamesini Da-
           düz  silme  kuşağı  ile  bu  silme  kuşağının   mad Halil Efendi* verdi ve bizzat kendisi
           hemen altında bulunan dekoratif konsol   icazet  merasiminde  okudu.  Medresede
           dizisinin doğu yönde sadece 0,75 m öl-  hoca oldu, camilerde vaizlik yaptı. Tica-
           çülerindeki  kısmı  günümüze  ulaşabil-  retle meşgul olup kimsenin minneti altı-
           miştir. Çeşmede süsleme olarak; dıştaki   na girmedi.
           sivri  kemerin  profilli  olması,  günümüze   1910’lu  yıllarda  yayınlanan  Erciyes
           çok az bir kısmı ulaşabilen saçak kısmın-  Gazetesi’nde verilen bir ilanda, “ulema-
           daki düz silme kuşağı ile bunun hemen   dan  mebus-ı  sabık  Hoca  Hacı  Kasım
           altında  bulunan  dekoratif  konsol  dizisi,   Efendi  hazretlerinin  kendi  talebesinden
           içteki  sivri  kemerin  üzengi  noktasının   sekiz  zata  icazetname  verdikleri”  kaydı
           hemen altından başlayan ve dönerek yu-  geçmektedir.  Cambazzade  Hacı  Bekir
           karı doğru devam eden profilli silme ku-  Efendi  (Ö  1927),    Külekçizade  Hacı  Ali   Hacı Kasım Efendi’nin 1908
           şağından söz edilebilir. Ayrıca, çeşmenin   Efendi*   ve Hacı Zühdü Efendi* öğrenci-  tarihli hüviyet varakası
           iç içe iki kemerli olarak yapılması ve dış-  leri  arasındadır.  1908  yılında  Hüseyin   (M. Işık Arşivi)
           taki sivri kemerin iki adet bağımsız sütun   bin Bektaş’a verdiği icazetnamenin (dip-
           tarafından taşınıyor olması da eserin gö-  loma) aslı, Raşid Efendi Kütüphanesi*’n-
           rünüşüne farklı bir zenginlik katmıştır.  de mevcuttur.
           H 1169 (M 1755) yılında Hacı Kasım Çeş-  II.  Meşrutiyet  Dönemi’nde  15  Kasım
           mesi  vakfının  mütevellisinin  Hafız  Ah-  1908’de 56 oy alarak Kayseri’den Meclis-
           met  Halife  olduğunu,  Kayseri  Şer’iyye   i Mebusan’a seçilen ilk mebuslardan biri-
           Sicil Defteri’ndeki bilgilerden öğrenmek-  dir. 1908 tarihli “Hüviyet Varakası” mev-
           teyiz.  Çeşme  üzerinde  bulunan  H  1208   cuttur.
           (M  1793)  tarihli  kitabe,  büyük  ihtimalle   Ömrünün son günlerinde Mısır’da bulu-
           çeşmede  yapılan  onarımdan  sonra  ko-  nan kardeşinin yanına gitti, bir süre sonra
           nulmuş olmalıdır.                   hac kafilesiyle Mekke’ye geçip hacı oldu.
           Yukarıdaki bilgilerden de anlaşılacağı ü-  Deniz  yoluyla  Türkiye’ye  dönerken  va-
           zere  Hacı  Kasım  Çeşmesi’nin  1755  tari-  purda hastalanmış “Allah bilir ya, bede-
           hinde  vakıf  mütevellisi  bulunmaktadır.   nimiz  balıklara  yem  olacak.”  diyerek  ö-
           Hacı  Kasım  Çeşmesi  büyük  ihtimalle   lürse denize bırakılmasını istemiştir. Ni-
           1755 yılından önceki bir tarihte inşa edil-  tekim vapurda vefat etmiş ve Akdeniz’in
           miş olmalıdır. Fakat bu konuda kesin bir   sularına bırakılmıştır.
           görüş de ileri sürülememektedir.    Kaynakça: Koçer, Ulemâ, s. 59-60; Develioğ-
                                               lu, Bİ,  s. 202; Ali Rıza Karabulut, İstanbul ve
           Kaynakça: Ömer Yörükoğlu, Kayseri Çeşme-  Anadolu  Kütüphanelerinde  Mevcut  El  Yaz-
           leri,  Kayseri  1987,  s.  42;  Uygur  Kocabaşoğlu-  ması  Eserler  Ansikopedisi  (I-III),  Kayseri
           Murat Muhammet Karakaş, XVIII. Yüzyılın İ-  2006,  C  II,  s.  443;  Ahmed  Emin  Güven,
           kinci Yarısında Kayseri (1750-1775), EÜSBE   Başkâtibzade Ragıb Beyin Hatıraları, (Yaşam
           (Basılmamış Doktora Tezi), Kayseri 1997, s. 86;   Öyküm), Ankara  2003, s. 65-66; Güven, Kay-
           Murat  Uluğtekin,  Salnamelerde  Kayseri,  Os-  seri’de Mecmualar, s. 90; Erkiletlioğlu, KYTN,
           manlı ve Cumhuriyet Döneminin Eski Harfli   s. 30; Erciyes  Gazetesi, (hzl. Ali Aktan, Özen
           Yıllıklarında  Kayseri,  Kayseri  1998,  s.  139;    Tok), Kayseri 2009, s. 304; Güneş, TPT (I. ve
           Denktaş, Su Yapıları, s. 81-83.     II. Meşrutiyet), s. 246.
                             MUSTAFA DENKTAŞ                          MUSTAFA IŞIK

          HACI KASIM EFENDİ                   HACI KILIÇ CAMİİ VE MEDRESESİ
           Kayseri  Mebusu,  âlim  (Kayseri/Muncu-  Hacı Kılıç Külliyesi, şehir merkezinin ku-
           sun  (Güneşli),  1843  –  1924).  Molla   zeyinde, kale surlarının dışında ve bugün
           Hüseyin’in oğlu Hacı Kasım, ulema ara-  “Emek”  olarak  bilinen  semtte,  İstasyon
           sında  temayüz  eden  namlı  bir  âlimdir.    Caddesi  üzerinde  yer  almaktadır.  Cami,
           Köyünden dolayı, “Kızıklı Kasım Hoca”   medrese ile birlikte H 691 (M 1249) yılın-
           diye  tanınır.    İlköğretimini  köyünde,   da  II.  Keykavus  zamanında  Ebü’l-Kasım
           medrese tahsilini Melikgazi Medresesi’n-  Bin  Ali  Et-Tûsî*  tarafından  yaptırılmıştır.   Hacı Kılıç Camii ve
                                                                                   Medresesi planı
           de yaptı. Hacı Torun Efendi* gibi büyük   Medrese ve güneyinde bulunan cami, or-  (çizim: O. Aslanapa)
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19