Page 192 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 192
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HIZ / 183 [1143]
maktadır. Türbe üzerinde inşa tarihi ve
banisini veren herhangi bir kitabe bulun-
mamaktadır. Tamamen kesme taştan in-
şa edilmiş olan türbe, kare bir gövde üze-
rine kasnaksız olarak oturtulan bir kub-
beden ibarettir. Türbenin üzerini örten
kubbenin batı tarafında yer alan üç basa-
mak, bu kubbenin, bölgede bulunan Sey-
yid Şerif Türbesi’nin kubbesi üzerinde
olduğu gibi taç kapı üzerinden başlayan
ve helezonik bir şekilde kubbe tepe nok-
tasında biten bir basamak sistemine sa-
hip olduğunu göstermektedir.
Türbenin güney cephesi sağır bırakılmış,
doğu ve batı cephelerinin üzerine ise
dikdörtgen birer pencere açılmıştır. Cep-
he saçaklarının üzerini profilli silmeler
dolanmaktadır. Kuzey cephede taç kapı- Hızır İlyas (Şeyh İmadeddin) Türbesi (S. M. Topçu)
nın batısına üç sıra mukarnas kavsaralı
bir niş açılmıştır. Nişin köşelerinde yer kitabede Zâriyât Suresi’nin 56. ayeti yazı-
alan sütuncelerin üzerleri ise boş bırakıl- lıdır.
mıştır. Kuzey cephenin tam ortasında yer Manası:
alan taç kapı cepheden taşırılmış ve yük- “Ben cinleri ve insanları ancak bana kul-
sek tutulmuştur. Andezit taşından yapıl- luk etmeleri için yarattım.”
mış olan taç kapı oldukça kaliteli bir işçi- Türbeye girişi sağlayan basık kemerli ka-
liğe sahiptir. Taç kapının etrafı üç bordür pı, beyaz mermerden yapılmıştır. Kare
halinde süslemelerle kuşatılmıştır. En planlı iç mekân 5,78x5,78 m ölçülerinde
dıştaki bordür üzerinde, yüksek kabart- olup, üzeri üçgenlerle geçilen yuvarlak
ma tekniğinde yapılmış palmet ve rumi- bir kubbeyle örtülüdür. Kubbe eteğine
lerden oluşan ve simetrik şekilde birbiri- birbirinin simetriği olan dört yuvarlak
ni takip eden bir bezeme kuşağı yer al- formlu pencere açılmıştır. Kubbe örgüsü,
maktadır. İkinci bordür üzerinde ise yine renkli taşlardan oluşan bir almaşıklıkla
yüksek kabartma tekniğinde yapılmış sağlanmıştır. İç mekânın batı ve doğu
palmet ve rumilerin iç içe geçmeleriyle duvarları, birbirinin simetriği olan dik-
oluşan bir süsleme kuşağı bulunmakta- dörtgen birer pencereyle boşaltılmıştır. Şeyh İmadeddin’e ait mezar
dır. Köşede yer alan zarif sütuncelerin İç mekânın güney duvarının ortasında taşı (S. M. Topçu)
üzerleri kabartma tarzında yapılmış zik- yer alan mihrap nişi iç mekâna doğru 0,7
zak motifleriyle bezenmiştir. Yuvarlak m bir çıkıntı yapmaktadır. Andezit taşın-
kemerli taç kapı eyvanının içerisinde yer dan yapılmış olan mihrap oldukça göste-
alan iki beyaz mermer muhtemelen kita- rişli bir sanatsal ifade içermektedir. Te-
be olarak düşünülmüş olsa da üzerleri pelik kısmı bulunmayan mihrabı, dıştan
boş bırakılmıştır. Bu mermer levhaları içe doğru 2,60 m yükseklikte 1,58 m ge-
kuşatan bezemeli bordür üzerinde iki nişlikte olan bir dış bordür dolanmakta-
ayrı kol şeklinde birbirine geçmeli olarak dır. Bunu 0,5 m genişlikte düz silmeli bir
yerleştirilmiş palmetlerden oluşan bir bordür takip etmektedir. Bu bordürden
kuşak yer almaktadır. Bu kuşağın altında sonra 0,12 m genişlikte 0,4 m derinlikte
giriş kapısının üzerinde yer alan bordür- iç bükey kavisli bir bordür yer almakta-
de beş kollu yıldızlardan oluşan geomet- dır. Bu bordür üzerinde alçak kabartma
rik bezemeli kuşak bulunmaktadır. Taç şeklinde oyulmuş palmetler ve sivri uçlu
kapının iç köşelerinde yer alan sütunce- yaprakların birbirine geçmesinden olu- Hızır İlyas (Şeyh İmadettin)
ler üstünde bulunan taş üzerine yazılmış şan bir kompozisyon görülmektedir. Bu Türbesi mihrap (S. M.Topçu)