Page 192 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 192

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          HIZ / 183 [1143]


           maktadır.  Türbe  üzerinde  inşa  tarihi  ve
           banisini veren herhangi bir kitabe bulun-
           mamaktadır. Tamamen kesme taştan in-
           şa edilmiş olan türbe, kare bir gövde üze-
           rine kasnaksız olarak oturtulan bir kub-
           beden  ibarettir.  Türbenin  üzerini  örten
           kubbenin batı tarafında yer alan üç basa-
           mak, bu kubbenin, bölgede bulunan Sey-
           yid  Şerif  Türbesi’nin  kubbesi  üzerinde
           olduğu gibi taç kapı üzerinden başlayan
           ve helezonik bir şekilde kubbe tepe nok-
           tasında biten bir basamak sistemine sa-
           hip olduğunu göstermektedir.
           Türbenin güney cephesi sağır bırakılmış,
           doğu  ve  batı  cephelerinin  üzerine  ise
           dikdörtgen birer pencere açılmıştır. Cep-
           he  saçaklarının  üzerini  profilli  silmeler
           dolanmaktadır. Kuzey cephede taç kapı-  Hızır İlyas (Şeyh İmadeddin) Türbesi (S. M. Topçu)
           nın  batısına  üç  sıra  mukarnas  kavsaralı
           bir  niş  açılmıştır.  Nişin  köşelerinde  yer   kitabede Zâriyât Suresi’nin 56. ayeti yazı-
           alan sütuncelerin üzerleri ise boş bırakıl-  lıdır.
           mıştır. Kuzey cephenin tam ortasında yer   Manası:
           alan taç kapı cepheden taşırılmış ve yük-  “Ben cinleri ve insanları ancak bana kul-
           sek tutulmuştur. Andezit taşından yapıl-  luk etmeleri için yarattım.”
           mış olan taç kapı oldukça kaliteli bir işçi-  Türbeye girişi sağlayan basık kemerli ka-
           liğe sahiptir. Taç kapının etrafı üç bordür   pı,  beyaz  mermerden  yapılmıştır.  Kare
           halinde  süslemelerle  kuşatılmıştır.  En   planlı iç mekân 5,78x5,78 m ölçülerinde
           dıştaki  bordür  üzerinde,  yüksek  kabart-  olup,  üzeri  üçgenlerle  geçilen  yuvarlak
           ma tekniğinde yapılmış palmet ve rumi-  bir  kubbeyle  örtülüdür.  Kubbe  eteğine
           lerden oluşan ve simetrik şekilde birbiri-  birbirinin  simetriği  olan  dört  yuvarlak
           ni  takip  eden  bir  bezeme  kuşağı  yer  al-  formlu pencere açılmıştır. Kubbe örgüsü,
           maktadır. İkinci bordür üzerinde ise yine   renkli  taşlardan  oluşan  bir  almaşıklıkla
           yüksek  kabartma  tekniğinde  yapılmış   sağlanmıştır.  İç  mekânın  batı  ve  doğu
           palmet  ve  rumilerin  iç  içe  geçmeleriyle   duvarları,  birbirinin  simetriği  olan  dik-
           oluşan  bir  süsleme  kuşağı  bulunmakta-  dörtgen  birer  pencereyle  boşaltılmıştır.   Şeyh İmadeddin’e ait mezar
           dır.  Köşede  yer  alan  zarif  sütuncelerin   İç  mekânın  güney  duvarının  ortasında   taşı  (S. M. Topçu)
           üzerleri kabartma tarzında yapılmış zik-  yer alan mihrap nişi iç mekâna doğru 0,7
           zak  motifleriyle  bezenmiştir.  Yuvarlak   m bir çıkıntı yapmaktadır. Andezit taşın-
           kemerli taç kapı eyvanının içerisinde yer   dan yapılmış olan mihrap oldukça göste-
           alan iki beyaz mermer muhtemelen kita-  rişli  bir  sanatsal  ifade  içermektedir.  Te-
           be  olarak  düşünülmüş  olsa  da  üzerleri   pelik kısmı bulunmayan mihrabı, dıştan
           boş  bırakılmıştır.  Bu  mermer  levhaları   içe doğru 2,60 m yükseklikte 1,58 m ge-
           kuşatan  bezemeli  bordür  üzerinde  iki   nişlikte olan bir dış bordür dolanmakta-
           ayrı kol şeklinde birbirine geçmeli olarak   dır. Bunu 0,5 m genişlikte düz silmeli bir
           yerleştirilmiş  palmetlerden  oluşan  bir   bordür  takip  etmektedir.  Bu  bordürden
           kuşak yer almaktadır. Bu kuşağın altında   sonra 0,12 m genişlikte 0,4 m derinlikte
           giriş kapısının üzerinde yer alan bordür-  iç bükey kavisli bir bordür yer almakta-
           de beş kollu yıldızlardan oluşan geomet-  dır. Bu bordür üzerinde alçak kabartma
           rik  bezemeli  kuşak  bulunmaktadır.  Taç   şeklinde oyulmuş palmetler ve sivri uçlu
           kapının iç köşelerinde yer alan sütunce-  yaprakların  birbirine  geçmesinden  olu-  Hızır İlyas (Şeyh İmadettin)
           ler üstünde bulunan taş üzerine yazılmış   şan bir kompozisyon görülmektedir. Bu   Türbesi mihrap (S. M.Topçu)
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197