Page 27 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 27
[978] 18 / HAC KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Kebir*’de ders veren Hocazade Mehmed hallesi*’nde bulunan fırın, Boyahane Soka-
Efendi’nin derslerine devam etti. Hoca- ğı’nda oturan Hacı Torun Efendi’nin zev-
zade Mehmed Efendi’nin vefatı üzerine cesi Necibe Hanım üstüne kayıtlıdır. Bu-
ilim halkasını yönetme görevi Torun radan hareketle, Necibe Hanım adında bir
Efendi’ye verildi. Ders başına geçmesiyle eşi olduğunu öğreniyoruz.
talebe sayısı yükseldi ve Kayseri’nin “ma- Ölümünden üç gün önce “Hatm-i
halli olarak ünlü” bir âlimi oldu. 30 sene Hâcegân” (Nakşî erkânına uygun tertip
kadar bu görevi sürdürdü. Divrikli Emin edilmiş zikir cemiyeti) istemiş olması, ö-
Fazıl Efendi, Hacı Hafız Efendi*, Hisar- lümün ayak seslerini hissettiğini gösterir.
cıklı Müftüler Nail* ve Mesud Efendi*, Öldüğünde 88 yaşındaydı. Cenazesi, Hu-
Enver Efendi*, Hacı Mehmed Efendi*, nat Camii haziresine defnedildi.
Hacı Kasım Efendi*, İkizlerin Hacı Os- Edirne Müftüsü Mehmed Fevzi Efendi
man Efendi, Hacı Salih Nursaçan* gibi (Ö 1900) ölümüne bir şiirle tarih düşür-
daha sonra Kayseri’de söz sahibi olmuş müştür. Bir dönem Kayseri naibi (kadı
kişileri yetiştirdi. Yozgatlı Çuhadarzade vekili) olan Mehmed Fevzi Efendi ile ara-
Hacı Mustafa Keşfi de icazetli öğrencile- larının iyi olduğu anlaşılmaktadır. Mezar
rinden biridir. taşı, 1938 yılında Kayseri Müzesi’ne ta-
Bunlardan Emin Fazıl Efendi, Hacı To- şınmıştır. Kitabesi, H. Aksakal*’ın mezar
run Efendi’nin kızını aldığı için “Damad” taşında da iktibas edilmiştir.
adıyla meşhur oldu. Mezar taşında şunlar yazılıdır:
1834 tarihinde “Bozatlıpaşa Mahallesi*’ne İzâ kâle fi’l-hamsi el-müezzinü eşhed
tabi Paşa cemaati içinde, Hacı Torun Fe-nahnü nücîbü fi’l-kubûri fe neşhed
Efendi üzerine bir ev kayıtlıdır. Öte yan- Defterim yâ Rab kara, lakin sakal ak,
dan Hasinli Mahallesi* imamı olarak üze- rahmet et
rine ev, bağ, tarla ve yoncalık” kaydı bu- Müsrif isem de, bu nefse “kesmem ümid”
lunmaktadır. rahmet et
Torun Efendi de bir ara hac görevini ye- Bu Hacı Torun Muhammed Salih’in rûy-i
rine getirmek için Hicaz’a gitti. Bu gezi hâkdedir
sırasında Şam, Medine, Mekke gibi bü- Kemter-i hüddâm-ı din-i Ahmedîyem,
yük şehirleri ve âlimleri gördü ve ufku rahmet et
genişledi. Dönüşte Larende (Karaman) Hem ziyaret eyleyen ihvân-ı din içün rica
Müftüsü Hadimizade Abdullah Hasib Fatiha ihsan idene eyle ihsan rahmet et.
Efendi’yle görüşerek Nakşibendî Tarika- 23 fi Zilhicce, 1302- Kable ezani’l-
tı’na bağlılığı gerçekleşti. Hac dönüşü yi- Cum’a.
ne Cami-i Kebir*’de ders vermeye devam
etti. Bundan sonra “Hacı Torun Efendi” Anlamı:
olarak anıldı. Ahmed Nazîf Efendi*, onun Beş vaktin ezanında dediğinde müezzin,
hakkında “halkın ve okumuşların gözün- eşhedü,
de zamanın İmam-ı Azam’ı gibiydi” de- Kabirden biz de cevab veririz ona, neşhe-
miştir. Tarikat olarak da Nakşibendî’dir. dü.
1856 senesinde, Hacı Torun Efendi’nin Ya Rab! Defterim kara fakat sakalım ak,
gayretleriyle Cami-i Kebir* önemli bir rahmet et
tamir geçirmiştir. 70 yaşlarına geldiğinde Günahkâr isem de rahmetinden ümit
derslerini azaltarak Beyzavi ve Buhari kesmem
dışında ders vermedi. Kalan zamanını i- Hacı Torun Muhammed Salih Efendi’nin
badetle değerlendirdi. Son yıllarında has- yüzü topraktadır
talıklarla uğraştıysa da şikâyetçi olmadı. Muhammed’in dininin en küçük hizmet-
1872 tarihli Kayseri Vergi Defteri kayıtları- çisiyim, rahmet et
na göre Hacı Torun Efendi, Hürrem Ça- Ziyaretime gelen kardeşlerimden ricam
vuş Mahallesi*, Köse Danişmend Bölgesi, bana fatiha okusunlar, sen de onlara rah-
Hoca Sokağı’nda oturmuştur. Kapan Ma- met et.