Page 31 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 31

[982] 22 / HAC                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    lık  Bakanlığının  onayı  ile  fizik  tedavi   öğrenmek  için  Trablusgarb’a  kadar  git-
                                    merkezine dönüştürüldü (2006).       miştir. Orada, Dağıstanlı Şeyh Hüsamed-
                                                         YAYIN KURULU    din  Efendi’den  Nakşibendî  Tarikatı’nın;
                                                                         İstanbul’daki Kelami Dergâhı şeyhi Esad
                                   HACI ZEKERİYYA EFENDİ                 Erbilî’den de Kadirî Tarikatı’nın erkânını
                                    Müderris  (Nevşehir/Avanos,  ?  –  1870)    öğrendi.  Ayrıca  o,  ilim  ve  ahlak  sahibi,
                                    Kayseri’de yetişti ve yaşadı. Kendisi Hacı   sevimli,  heybetli  ve  vaazlarında  sözleri
                                    Zekeriya Medresesi’nin banisi ve haliyle   etkili bir şahıstı.
                                    ilk  müderrisiydi.  Bu  medrese,  (o  günkü   Hacı Zühdü Efendi 1915 kışında Kayseri’-
                                    adıyla)  Dörtdükkân  önünde  (Düvenö-  ye döndü ve burada Daru’l Hilafe’de ha-
                                    nü*),  Adem  Çilsal*  Konağı’nın  yerinde   dis, tefsir ve fıkıh dersleri okuttu. Kilimlia-
                                    idi.  Medreseler  kapatılıncaya  kadar  hiz-  ğazade  Hasan  Okutan*  ve  Mehmed  Ali
                                    met  veren  bu  medreseden  yüzlerce  öğ-  Satoğlu*  kaydı  geçen  öğrencilerindendir.
                                    renci  mezun  oldu.  Hafız  Ağazade  Hacı   Başkâtibzade  Ragıb  (Güven*)  Bey  de  İs-
                                    Derviş Efendi (Ö 1906) de 1860 tarihin-  tanbul’da  öğrencisi  oldu.  Hacı  Zühdü
                                    de kendisinden icazet alan öğrencilerden   Efendi,  “gazi-şehid”  olmanın  üstünlüğü-
                                    biridir.  Hacı  Zekeriya  Efendi,  kurduğu   nün tartışıldığı ilmî bir sohbette şahadetin
                                    medresenin 45 yıl boyunca müderrisliği-  üstünlüğünü  savunurken,  Hacı  Kasım
                                    ni yaptı.                            Efendi ise gaziliğin üstünlüğünü savundu.
                                    Ahmed Remzi Efendi*, mezarının tamiri   Hacı Zühdü  Efendi’nin şapkalı fotoğrafın-
                                    sırasında yazdığı bir şiirde:        dan, şapka devrimini sorun etmediği veya
                                    Neşr-i  ilm  etmiş  idi  Kayseri’de  nice   uyum  gösterdiği  kanısına  varılabilir.  O,
                                    zaman                                memur maaşı olmayan âlimlere bağlanan
                                    İftihâr-ı ulemâdır Zekeriyyâ Hâce diye-  “Mustehıkkin-i  İlmiye”  tertibinden  maaş
                                    rek, övgüde bulunmaktadır. Bu şiir, ölü-  almaktaydı. Kâbe’ye giderek hacı oldu.
                                    münde  n  15  yıl  sonra  yazıldığına  göre   Mezarı,  Seyyid  Burhaneddin  Mezarlığı-
                                    (1885),  ölüm yılı 1870 olmalıdır.   nın güneydoğu köşesinde, kardeşi Mus-
                                    Kurduğu bu medrese dışında bilinen ya-  tafa Efendi ile birliktedir. Vefatında Ab-
                                    zılı bir eseri yoktur.               dullah  Develioğlu  Kayseri  müftüsüydü.
                                    Kaynakça: Güven, Kayseri’de Mecmualar, s.   Cenazesi çok kalabalıktı; bu, onun âlim
                                    61,  80;  Mazıoğlu,  ARAŞ,  s.  220;  A.  Nazif,   kişiliğini  ve  halk tarafından çok sevilen
                                    Meşâhir (Diriöz’ler), s. 102         biri olduğunu  gösterir. Develioğlu, Hacı
                                                          MUSTAFA IŞIK
                                                                         Zühdü  Hoca’nın  vaiz  olması  nedeniyle,
                                   HACI ZÜHDÜ EFENDİ (SAYRAM)            zamanın Diyanet İşleri Başkanı Şerafettin
                                    Âlim,  müderris,  vaiz  (Kayseri,  1860  –   Yaltkaya’ya  (Ö  1947)  bir  ta’ziyetnâme
                                    Kayseri,  1945).  Deliklitaş  Mahallesi’nde   göndermiştir.
                                    doğdu. “Lülecizade”lerden olup baba adı   Halen  Kocasinan’a  bağlı  Mevlana  Ma-
                                    Hüseyin,  anne  adı  Emine’dir.  Mahalle   hallesi’nde,  adına,  “Hacı  Zühdü  Efendi
                                    mektebinde  okuduktan  sonra  medrese   Sokağı” bulunmaktadır.
                                    tahsilini Damad Emin Efendi*, Hacı Ka-  Vaizler “sözlü kültür”ü önemsediklerin-
                                    sım Efendi* (Kızıklı) ve Hacı Hafız* (Kü-  den dolayı bilinen bir eseri yoktur.
                                    çük Hafız) Efendilerin yanında yaptı. Nü-  Kaynakça: Develioğlu, Bİ, s. 205-206; Koçer,
                                    füs  kayıtlarından,  1910  yılında  kaydını   Ulemâ,  s.  72-73,  84,  123;  A.  Emin  Güven,
                                    Camikebir  Mahallesi’ne  naklettiği  anla-  Başkâtibzade Ragıb Beyin Hatıraları, (Yaşam
                                                                         Öyküm), Ankara  2003, s.  65-66; Kayseri Bü-
          Hacı Zühdü Efendi (Sayram)  şılmaktadır.  Soyadı  kanunundan  sonra   yükşehir Belediyesi Numarataj Defteri; Melik-
                                    “Sayram” soyadını aldı. Hacı Torun Efen-  gazi İlçe Nüfus Müdürlüğü kayıtları.
                                    di’nin* kızını aldığı için meşhur olan Da-                 MUSTAFA IŞIK
                                    mad Emin Efendi’nin damadı oldu.  Kar-
                                    deşi Hacı Mustafa Efendi’nin de (Ö 1932)   HACIİVAZ MAHALLESİ
                                    Yahyalı’da müderris olması, ailenin ilim-  Cami-i  Kebir*  ile  kalenin  kapılarından
                                    le  olan  ilgisini  gösterir.  Kendisi  de  ilim   olan Boyacı Kapısı arasında yer alan ma-
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36