Page 28 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 28

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            HAC / 19 [979]


           1302 yılı Zilhicce ayının 23’ünde, Cuma   1815’te Tuna boylarında yapılan bir kale-
           ezanından önce.                     nin tamiri için toplanacak yardımda gay-
           Eserleri:  İşaratu’l-Kur’an  (1838)   ret gösteren kişiler arasında Vahdizade’-
           (Kur’an  ayetlerinin  kolayca  bulunması   nin de adı geçmektedir.
           için yapılmış bir çalışmadır. Abdulmecid   1872  tarihli  Kayseri  Vergi  Defteri’nde
           Han’a takdim etmiştir. Daha önce benze-  “Hürrem Çavuş Mahallesi* Köse Daniş-
           ri görülmeyen bu kitabı Sultan beğenmiş,    mend  Bölgesi  Çeşme  Sokağı’nda,  Hacı
           kendi  bütçesinden  yazara  maaş  bağla-  Vahdi Efendi’nin torunu Salih Efendi’nin
           mıştır.); Haşiyetün alâ Şerhi Multeka’l-  oturduğu” bilgisine ulaşılmaktadır. Bura-
           Ebhur (Hanefi fıkhında yazılmış bir ese-  dan hareketle, kendisinin de o mahallede
           rin  şerhinin  açıklamasıdır.);  Haşiyetün   oturduğu sonucuna varılabilir.
           alâ  Tehzîbi’l  Mantık  ve’l-Hikmeti;   Vahdizade’nin  ölümü  üzerine  “Fehmî”
           Risâletün  fi’l-Cem’i  Beyne’l-Uhteyn   mahlaslı bir şair tarih düşürmüştür. Me-
           (Hanefi fıkhında olup iki bacıyı nikâh al-  zarı, Melikgazi Türbesi içindedir. Ahmed
           tına alma konusundadır.);  Şerhu Âdâbi’l   Nazif  Efendi*  “Mezarı,  Zeynel  Abidin
           Birgivî;    Hissu’l-Hakk  ve  Zaher  (1851);   Türbesi*  karşısında  olup  halkın  ziyaret
           Miftâhu’l-Hayat  (1859);  Risale  fi   yeridir”  der.  1946  yazında  Kayseri’deki
           Ta’rîfatı Ahkami’ş-Şer’iyye; Tenbihu’l-  tarihî  eserleri  inceleyen  Yusuf  Akyurt,
           Agbiya; Risaletü’l-İndiraciyye.     Hacı Salih’in kabrinin Melikgazi Türbesi
                                               içinde  olduğunu  kaydeder.  Bitişiğindeki
           Kaynakça: A. Nazif, Meşâhir (Diriöz’ler), s. 77-
           81; A. Nazif, Mir’ât  (Palamutoğlu), s. 15; Bağ-  Raşid  Efendi  Kütüphanesi’nde  hizmet
           datlı,  Hediyye,  C  II,  s.  394;  Cömert,   veren birinin bu hazireye gömülmesi do-
           19.Y.Kayseri,  s.  170;  Develioğlu,  Bİ,  s.  204,   ğaldır;  ancak  Melikgazi’nin  yanı  başına
           520; İsmet Demir, Kayseri Temettuat Defteri,   gömülmüş  olması,  yoruma  açıktır.  Me-
           (I-III), Kayseri  1998, C I, s.  150,  326; Kayseri
           Müzesi Envanter Defteri, C I, s. 95; Karabulut,   zar, bir ihtimal, şehir içindeki küçük me-
           KMM, s. 249-250; Ali Rıza Karabulut, Kayseri   zarlıkların kaldırıldığı bir süreçte buraya
           Müellifleri, Mektebe Yayınları,  Kayseri 2009,   taşınmıştır.
           s. 436.                             Eserleri:  er-Risâletü’s  Sâlihıyyetu  fi’l
                                 MUSTAFA IŞIK  Ameli bi’r Rubi’ş-Şarkîyyi’ş-Şimâlî; er-
                                               Risâletü’s-Sâlihıyyetu li Tahsîli’l- Amel-
          HACI VAHDİ SALİH EFENDİ              i  Ceybiyyeti;  er-Risâletü’s-  Sâlihıyyetu
           Müderris,  (Kayseri,  ?  –  Kayseri,  1829).   fi’l-Ameli bi’r Rubi’ş Şimâlî. Bunlardan
           Adı  Mehmed  Salih  olup  “Vahdizade”   Rübu Risalesi  adlı eserini, talebesi  Hacı
           olarak  tanınmıştır.  Hafızlığını  tamamla-  Ömer Naimî Efendi* şerh etmiştir. Bu e-
           dıktan sonra devrin âlimlerinden eğitim   serlerin  yazma  nüshaları,  Çorum,  Kara-
           aldı. Hocalarının kim olduğu bilgisine u-  man,  Adana  Kütüphanelerinde  bulun-
           laşılamasa da, öğrencileri arasında Hacı   maktadır.  Eserlerine  isim  verirken  adını
           Torun  Efendi*  ile  Hacı  Ömer  Naimî   kullandığı görülmektedir.
           Efendi*’nin olduğu tespit edilmiştir.  Kaynakça: A. Nazif, Meşâhir (Diriöz’ler), s. 53-
           Vahdizade, medresede verdiği derslerde,   54; A. Nazif, Mir’at (Palamutoğlu), s. 16-17, 44,
           Arap edebiyatında önemli yeri olan Tel-  169; Karabulut, KMM, s. 242; Ali Rıza Karabu-
           his ve onun şerhi olan Taftazani’nin (Ö   lut, Raşid Efendi Kütüphanesi Tarihçesi, Kay-
           1389) eseri Mutavvel’i okuttu.  Mehmed   seri 1994, s. 34; Ali Rıza Karabulut, İstanbul ve
           Raşid Efendi* kendi adıyla anılan kütüp-  Anadolu  Kütüphanelerinde  Mevcut  El  Yaz-
                                               ması  Eserler  Ansiklopedisi,  (I-III),  Kayseri,
           hanesine,  Hacı  Vahdi  Salih  Efendi’yi   2006, C III, s. 1461; Güven, Kayseri’de Mec-
           hafız-ı kütüb (kütüphaneci) olarak görev-  mualar, s. 76; Yusuf Akyurt, Türk Asar-ı Atika-
           lendirdi.  Kütüphanede  çalıştığı  sırada  o   sı Binalarına Aid Tarihi Mecmua “Osmanlı
           yıllarda  kütüphaneden  de  girişi  olan   Devri”, Kısım: 3, C VI, Ankara 1946, s. 64 (El
           Cami-i  Kebir*’de  vakit  tayini  görevini   yazması  TTK);  Cömert,  19.Y.Kayseri,  s.170;
                                               Günerkan Aydoğmuş, Harput Kültüründe Din
           yürüttü.  Bu  yüzden  de  verdiği  eserler   Âlimleri, Elazığ 1998; http://harput.net.
           astronomi ile ilgilidir.                                   MUSTAFA IŞIK
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33