Page 394 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 3
P. 394

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          KAD / 385 [1345]


           mazmun  bakımından  İran  şiirine  biraz   içinde söylediği aşıkâne şiirleriyle samimi
           daha yakındır. Divân şiirinin kurucuları   duygularını  ifade  etmesi  bakımından
           arasında yer almaktadır.  XV. ve XVI. asır   Fuzûlî’ye yaklaşırken, özellikle şiirlerinde
           Divân şairlerinde sıklıkla görülen hemen   görülen renk, pırıltı ve samimiyet yönün-
           bütün  mazmunları  Türk  şiirine  Hoca   den de Bâkî’yi hatırlatır. Hemen bütün ga-
           Dehhânî’den  sonra  geniş  bir  şekilde  ilk   zellerinde sevgilinin saç, kaş, kirpik, göz,
           getirenler  ve  işleyenlerdendir.      Divân’-  yüz, ağız, dudak, diş, bel ve boy gibi güzel-
           ında  Enverî,  Hâfız-ı  Şîrâzî,  Selmân-ı   lik  unsurlarını  işleyen  şâir,  Anadolu’nun
           Sâvecî  ve  Ömer  Hayyâm  gibi  İranlı   bazı şehir ve kasabalarından da zaman za-
           şâirlerden ilhamlar göze çarpmasına rağ-  man bahsetmiştir. Kahraman ve cesur ru-
           men  Kadı,  taklitçiliğin  çok  uzağında,   hunu şiirlerine aksettirmeyi başaran Kadı
           şahsî  duygu  ve  görüşlerini  olgun  bir   Burhaneddin’in yaşadığı olayların etkisiy-
           sanatkâr  kudreti  ve  şuûru  ile  şiirlerine   le kaleme aldığı şiirlerinde ise devrin anla-
           yerleştirmiştir. Şair, şiirlerinde maddî aş-  yışından  farklı  olarak  realist  bir  anlayışa
           kı, tabiatı ve maceralı hayatının ilhamla-  sahip olduğu görülmektedir. İran mitoloji-
           rını terennüm etmiştir. Şiirlerinde zaman   sine, astrolojiye, gramere ve mûsikiye ait
           zaman mistik bir hava fark edilmekle bir-  terimleri  şiirlerinde  ustaca  kullanan  şâir,
           likte bu son derece sönüktür.       anlama güç katmak için pek çok atasözü
           Osmanlı kaynaklarında şairliği üzerinde   ve deyime de yer vermiştir. Şair, ayrıca İs-
           hemen hiç durulmayan Kadı Burhaned-  lam öncesi Türk şiir türlerinden biri olan
           din’in edebî yönüyle ilgili yerinde tespit-  tuyuğun  Anadolu’ya  taşınmasında  köprü
           lerde bulunabilmek için Divân’ın çok iyi   görevi  görmüş,  eski  tuyuğ  tarzına  hâkim
           bir  şekilde  incelenmesi  gerekmektedir.   olan hikmet anlayışını tasavvufî gelenekle
           Tek  nüshasına  ulaşabildiğimiz  oldukça   birleştirerek devam ettirmiştir. Hemen her
                                               tuyugunda tasavvuf lirizminin yanında yi-
           hacimli Divân’ı, onun mücadelelerle ge-  ğitçe bir edâ ve meydan okuyuş hissedil-
           çen hayatına rağmen ince bir ruha ve şa-  mektedir.
           ir bir tabiata sahip olduğunu göstermek-  Aruz vezninin hemen bütün şekillerini bol
           tedir.  Şiirlerinde  mahlas  kullanmayan   bol kullanan, Türk nazmında yeni kafiye
           Kadı  Burhaneddin  için  şiir;  sanatını,   ve  redif  işlemekte  çok  bariz  bir  genişlik
           zekâsını  ve  ustalığını  gösterebileceği  bir   gösteren Kadı Burhaneddin, Ahmet Paşa
           sahadır.  Arapça  ve  Farsça  şiir  yazacak   ve Necâtî gibi büyük sanatkârlarla birlikte
           kadar  bu  dillere  hâkim  olan  şair,  Oğuz   daha birçok XV. asır şâirinin de ilk kayna-
           Türkçesinin  yanında  Doğu  Türkçesine   ğı  ve  örneği  durumundadır.  Şiirlerinin
           de  hâkimdir.  Şiirlerinde  Eski  Anadolu   muhtevasında görülen mübhemiyet ve bir
           Türkçesi ile beraber Azeri ve Doğu Türk-  takım dil, teknik ve vezin kusurları, Dîvân
           çesinin özellikleri de görülmektedir.   şiirinin yeni oluştuğu bir dönemde eserle-
           Kadı Burhaneddin,  mana yönünden de-  rini  kaleme  alması,  devrin  dil  husûsiyet-
           rin, dil açısından zengin ve edebî sanatlar   lerinin tam olarak yerleşmemesi ve şâirin
           cephesinden  de  son  derece  usta  şiirler   ihtiraslı mizacı ile açıklanabilir. Ancak şa-
           kaleme almıştır. Cinas sanatını fevkalade   irin şiirleri bir bütün olarak ele alındığın-
           kullanıyor  olması,  edebiyatımıza  yeni   da, Kadı’nın üstün bir şiir yeteneğine sa-
           teşbih ve mecazlar katması, şiirlerindeki   hip olduğu ve bu kusurların şâirin büyük-
           derinlik, lirizm, tasavvufa yer veriş tarzı,   lüğünü etkileyecek nitelikte olmadığı gö-
           az sözle çok mana ifade edebilmesi, şiir-  rülecektir.
           lerinde mahallî unsurlara yer vermesi ve   Eserleri: Divân, Henüz Kadı Burhaned-
           Türk  dilinin  kıvraklığından  ve  anlam   din hayatta iken H 796 (M 1393-94) tari-
           farklarından  ustalıkla  yararlanabilmesi   hinde  çoğaltılan  Kadı  Burhâneddin
           devrin  orijinal  sanatkârları  arasında  yer   Divân’ının tek nüshası Londra’daki Bri-
           almasını sağlamıştır.               tish Library’de Or. 4126 numarada kayıt-
           Kadı  Burhaneddin,  kendine  has  lirizm   lıdır. Divân’da 1268 gazel, 45 eksik gazel,
   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399