Page 168 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 168

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          KEL / 159 [1601]


           tesinde siyasi başyazarlık görevini deruh-  gizleme ihtiyacı da duymadı. Okulda bir
           te etti. Yazdığı romanlar Saadet gazete-  Ermeni vatanperveri olduğunu “Ermeni-
           sinde  tefrika  edildi.  Yüz  kadar  hikâye   lerin menfaatlerinin Türklerin menfaatle-
           kaleme aldı. Ermenice ve Fransızca bazı   riyle  müşterek  olduğuna  inandığı  müd-
           edebî yazıları da vardır. Tarih-i Osmanî   detçe Osmanlı Devleti’ne sadakatle hiz-
           Encümeni  üyeliğine  getirildi.  Aynı   met edebileceğini” gizlemedi.
           zamanda Mekteb-i Mülkiyede siyasi tarih   Bu  bakımdan  diğer  kanlı  Ermeni  cemi-
           hocalığı yaptı. Türkçe eserlerinde bazen   yetleriyle  işbirliği  yapmaya  karar  veren
           “Bedri Kâmil” ve “Elif Nadir” müstearla-  Ramgavar’ın İstanbul şubesi reisi olduğu
           rını, Fransızcada ise başlıca Vte de “Kla-  için bu faaliyetlerinden dolayı İstanbul’-
           nik”, “Adolphe” “Aumervale” müstearla-  dan uzaklaştırılanlar arasına dâhil edildi.
           rını kullandı. İstanbul’da gazetecilik yap-  Bu  hadisede  İstanbul’dan  uzaklaştırılan
           tığı  sırada  (1894-1896)  Patrikhanenin   Ermeni ileri gelenlerinden büyük bir kıs-
           birinci tercümanlığını da yaptı. Yazıların-  mının  İstanbul’a  dönüşlerine  (7  Mayıs
           da,  kullandığı  müstearlarından  biri  de   1915)  müsaade  edilmesine  rağmen,  8
           eski  yazı  ile  “dal-kef”  harfleridir.  İstan-  Mayıs 1915 tarihiyle Dâhiliye Nezaretin-
           bul’a  döndükten  sonra  (1909)  siyasi   den Kastamonu’ya yazılan bir şifreli telg-
           hayata da katıldı ve Meşrutiyet’in ilanını   rafla Çankırı’ya sürülenler arasında bulu-
           takiben Mısır’da Boğos Nubar Paşa baş-  nan  Diran  Kelekyan’ın  “İstanbul’a  dön-
           kanlığında  kurulan  Ermeni  Hukuk-ı   memek şartıyla ailesiyle birlikte Ermeni
           Avam veya Demokrat Fırkası’nın (Ram-  bulunmayan  vilayetlerden  arzu  ettiği
           gavar)  başlıca  kurucularından  biri  oldu.   birinde ikamet edebileceği” bildirildi.
           Bu  sırada  Jön  Türklerle  yakın  münase-  Siyaset veya ihtilal yolculuğunun nerede
           betlerde  bulundu.  Saray’a  jurnaller  de   ve hangi tarihte nihayete erdiği kesin bir
           gönderdi.  1911’de  Patrikhane  Umumi   şekilde belli değilse de bu yolculuğun ve
           Meclisine Konya’dan âzâ seçildi.    kalemli  hayatın  ihtilalci  devresi,  her
           Balkan  Harbi  mağlubiyetimiz  üzerine
           1914 baharında Hınçak, Taşnaksutyun ve   hâlükârda 1915 baharında, büyük bir ihti-
           Vregazmial-Hınçak  gibi  Ermeni  ihtilal   malle de mayıs ayının ikinci haftasında,
           cemiyetlerinin,  daha  müessir  bir  icraat   Çankırı- Ankara arasındaki tren yolunun
           yapabilmek  maksadıyla,  Ermeni  ileri   üçüncü istasyonu Tüney’de bitti.
           gelenlerinin  çalışmaları  neticesinde  bir-  Eserleri: En mühim eseri bilhassa resmî
           leştikleri  sırada  Ramgavar’ın  İstanbul   müesseselerin  memuriyet  unvanlarının
           şubesinin silahlı mücadele kararını cemi-  Fransızca karşılıklarını bulmak bakımın-
           yetin azalarından Sivas mebusu Barsam-  dan çok işe yarayan Türkçeden Fransız-
           yan  ile  Avukat  Tavit  Dermovsesyan’ın   caya Kâmus-ı Fransevî’dir. Günümüzde
           karşı çıkmalarına rağmen o sıralarda bir   de  değerini  koruyan  benzerlerinin  en
           taraftan Sabah gazetesi siyasi başyazarlı-  kıymetlilerinden  olan  bu  lügat,  iki  defa
           ğı ve diğer taraftan da Harbiye ve Mülki-  basıldı (1911, 1928). Okuttuğu siyasi tarih
           ye gibi iki mühim yüksek mektepte siyasi   derslerinin  notları,  talebeler  tarafından
           tarih hocalığı yapan şube reisi olarak bu   toplandı ve yine onlar için sınırlı sayıda
           kararı  destekleyenler  arasında  yer  aldı.   basıldı. Bunların taş baskı ve matbaa bas-
           Artık vaktin geldiğine ve kolay bir ham-  kıları da vardır. Baskı tarihine göre Mül-
           leyle bir Ermeni devleti kurabileceklerine   kiyede okuttuğu derslerin basılan takrir-
           inandı. Elinden kalemi bırakıp silahı aldı-  leri şunlardır:
           ğı için bu ünlü kalem sahibinin ihtilalci   Mekteb-i Mülkiye İkinci Senesine Mah-
           olduğu  yolundaki  dedikoduların  gerçek   sus  Tarih-i  Siyasî  (1327/1911-12);  On
           olduğu çok kısa bir zamanda ve ilk fırsat-  Sekizinci  Asırda  Tarih-i  Siyasî-i
           ta ortaya çıktı.                    Umumî  (1329/1913-14);  On  Dokuzuncu
           Mekteb-i  Mülkiyedeki  derslerini  30   Asırda Tarih-i Siyasî-i Umumî (1329); On
           Ekim 1909’dan (17 Teşrinievvel 1325) 14   Dokuzuncu  Asırda  İçtimaî  ve  Siyasî
           Eylül  1914 (1  Eylül  1330)  tarihine  kadar   Avrupa, Medhal - Fransa İhtilâl-i Kebi-
           sürdürdü. Talebeler arasında bir Ermeni   ri  -  Napolyon  -  Viyana  Kongresi
           vatanperveri  olarak  tanındı,  bu  yönünü   (1330/1914-15).
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173