Page 255 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 255

[1688] 246 / KON                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    yetin,  inşa  edilen  kervansaraylarla  da   bir  sediri  olan  üstü  kapalı  bir  alandan
                                    konaklama  imkânlarının  sağlanması  ve   ibaretti.
                                    bir  tür  devlet  sigortasının  uygulanması   Yolcu sedirde oturur, hayvanları da orta-
                                    Türkiye  Selçuklu  sultanlarının  çok   daki alanda dinlenirdi. Bazı hanlarda ise
                                    önemli bir ticaret politikası izlediklerini   yolcuların  odalarının  hemen  yanında
                                    gösteriyordu.  Bu  şekilde  ticaretin  geliş-  ahırlar  bulunurdu  ve  küçük  pencereler
                                    mesi özellikle transit yol güzergâhlarında   yolcuların  atlarına  ve  develerine  nasıl
                                    bulunan  şehirlerin  de  gelişerek  yüksek   bakıldığını görmelerini sağlardı.
                                    bir  standarda  ulaşması  sonucunu  doğu-  Selçuklu  Dönemi*’nde  uygulanan,  daha
                                    ruyordu.  Büyük  ticaret  yolları  üzerinde   sonra da Beylikler ve Osmanlılar zama-
                                    bulunan Konya, Kayseri, Sivas ve Erzu-  nında devam eden konaklama sistemin-
                                    rum  gibi  şehirler  bu  refahtan  en  büyük   de Ahilerin önemli bir yer tuttuğu görü-
                                    payı alan merkezlerdi.               lür.  Genellikle  sultanların  “âyende  ve
                                    Yol güzergâhlarında yapılan bu mükem-  revendeye”  (gelip  geçen  yolculara)  hiz-
                                    mel  sistemi  tamamlayan  zincirin  diğer   met etmeleri şartıyla izin verdikleri vakıf-
                                    halkası  da  şehir  içlerinde  kurulan  çok   lar kurarak çalışan Ahi teşkilatları, Ana-
                                    miktardaki hanlardır. Çünkü kervanların   dolu Türkmen yurdunun her köşesini ağ
                                    esas hedefi olan şehirlerde, bunlara daha   gibi  sarmıştı.  Dünyanın  hiçbir  yerinde
                                    çok ihtiyaç vardır. Bu sebeple Selçuklu-  yabancılara yakınlık göstermekte, onların
                                    lar,  Anadolu’da  fethettikleri  her  şehirde   yiyecek ve diğer ihtiyaçlarını karşılamak-
                                    imar faaliyetlerine girişiyor ve hanlar inşa   ta, zorbaların ve güvenlik güçlerinin veya
                                    ediyordu. Özellikle önemli ticaret yolları   onlara  katılan  serserilerin  zulümlerini
                                    üzerinde yer alan Sivas, Kayseri, Konya   önlemekte  hatta  onları  ortadan  kaldır-
                                    gibi  şehirlerde  han  sayısı  fazla  idi.  Bu   makta  gösterdikleri  ciddi  çabaları  bakı-
                                    hanlar  tacirlerin  cinsine  ve  ihtisasına   mından  bu  teşkilatın  bir  benzeri  daha
                                    göre  ayrılmıştı:  Mesela  Pamuk  Hanı*,   bulunamaz.  Ahi,  bir  zaviye  bina  eder;
                                    Şekerciler  Hanı,  Saraçlar  Hanı  ticaret   içini  halılar,  kandiller  ve  başka  gerekli
                                    yapan  ve  tacirleri  barındıran  hanlardır.   eşyalarla döşer. Zaviyeye diğer Ahiler de
                                    Şehirdeki hanlar, yollardaki kervansaray-  katkıda  bulunurlar.  Gündüz  işlerinde
                                    lara benzer bir teşkilata sahipti. Hanlarda   çalışır, ikindi namazından sonra da getir-
                                    bir  mescidin  bulunduğu  ve  bu  mescitte   dikleri o günkü kazançlarını birleştirerek
                                    maaşlı bir imamın görev yaptığını biliyo-  zaviyenin  yiyecek  ve  diğer  ihtiyaçlarını
                                    ruz.  Bazılarında  medrese  ve  kütüphane   sağlarlardı.  Şayet  o  gün  şehre  bir  yolcu
                                    bulunduğunu da yine kaynaklardan öğre-  gelmişse  ona  şefkat,  yakınlık  ve  itibar
                                    niyoruz.                             gösterirler; zaviyede misafir eder, ayrılış
                                    Hanın bir bölümünde, genelde üst katta,   gününe  kadar  yedirir,  içirirlerdi.  Ahiler
                                    gelen misafirlerin (tacirlerin) konaklama-  için bu hizmetler dinî bir hizmet sayılır ve
                                    ları için odalar bulunur, diğer bölümün-  büyük bir kardeşlik disiplini içinde yapı-
                                    de ise ambarlar ve geniş avlular yer alırdı.   lırdı.  Ahi  etkilerinin  30-40  yıl  öncesine
                                    Genelde  giriş  katta  olan  ahırlar  ise  bu   kadar sürdüğü, köylerde bulunan misafir
                                    malları taşıyan katırcı kervanlarının hay-  odaları  ve  burada  yolculara  verilen  hiz-
                                    vanları ile dolup taşardı.           metlerden anlaşılmaktadır. Buraya gelen
                                    Kentte  geçici  olarak  bu  hanlarda  kalan   esnaflar, köyde Ahilik geleneklerini yaşa-
                                    tacirler, mallarını da aynı yerde saklarlar-  tan aileler tarafından ağırlanırlardı. Köy
                                    dı. Hanlarda yolcular kaldığı gibi herhan-  insanı,  misafirperver  yönleriyle  yıllar
                                    gi  bir  iş  için  şehre  gelmiş  olanlar  ve   boyu pazara gelenlerin burayı sevmeleri-
                                    bekârlar da birer oda tutarak kalabilirler-  ni sağlamış, bu ilgi nesilden nesile korun-
                                    di. Hanlara kadınlar yalnız başlarına ne   muş ve sürdürülmüştür.
                                    gece  ne  de  gündüz  girebilir,  ancak  han   Buralarda kalan konuklardan ücret alın-
                                    kâhyası  veya  odabaşısı  onlara  refakat   madığı,  her  köy  ve  kasabada  bulunan
                                    ederek  istedikleri  kişilerle  görüştürülür-  odaların ocaklarının çoğu zaman yandı-
                                    lerdi.                               ğı, güğümlerde devamlı sıcak suyun hazır
                                    Küçük  hanlar  duvar  boyunca  yüksekçe   bulundurulduğu, gelen ziyaretçi ve misa-
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260