Page 256 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 256

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                         KON / 247 [1689]


           firlere mutlaka sade kahve pişirilip kalla-
           vi fincanlarla ikram edildiği bilinmekte-
           dir.
           Anadolu tarihinde zaviyeler, genel olarak
           devlete önemli hizmeti geçen bazı Ahile-
           re, inanç önderlerine ve alperenlere vakıf
           olarak verilen yerler olup şehir ve kasa-
           baların kenarında, köy civarlarında veya
           yol   kavşaklarında   yapılmışlardır.
           “Zaviyedâr” denilen bu kişiler kendileri-
           ne vakfedilen yeri ekip biçerek elde ettik-
           leri geliri zaviyesinde sarf ederdi. Zaviye-
           ye  uğrayan  her  yolcu  burada  yiyecek,
           içecek  ve  yatacak  yer  bulurdu.  Örnek
           olarak  Eretnaoğlu  Gıyaseddin  Mehmed
           tarafından Develi’de “Şedin” adlı bir çift-
           lik,  Şeyh  Ümmî  Zâviyesi’nin  her  türlü   1895 tarihinde Belediye Reisi Tavlusunlu Mehmed Ali Efendi tarafından
           masraflarının karşılanması için vakfedil-  belediye bütçesinden yaptırılan bu binanın zemin katında Belediye Eczanesi
           mişti.  Bu  dönemde  Kayseri’ye  gelen   ile bir lokanta ve üst katta da otel bulunuyordu (Albüm, TBMM).
           İslam  dışındaki  dinî  grupların  ise  bağlı
           oldukları kiliseler tarafından misafir edil-  raylara göre daha gelişmiş bir plan şema-
           diği anlaşılmaktadır. Mesela Sis ve Ada-  sı vardır. Han artık iki katlı olmuş; zemin
           na’daki  Katolik  Ermeniler  1307  ve  1316   katlar  depo,  ahır,  tamirhane  gibi  servis
           yılları arasındaki “Din Bilginleri Kurulu-  kısımlarına ayrılmış, üst kat ise tamamen
           nu”  Efkere*’de  bulunan  Surp  Garabed   yolcuların konaklaması için kullanılmış-
           Manastırı*’nda toplamışlardır.      tır. Bu dönemde Selçuklu kervansarayla-
           Avrupa’da keşiflerin başlaması ve ticare-  rına  ilaveler  yapılmakla  beraber  daha
           tin karayolundan deniz yoluna taşınması   ziyade menzil hanları yaptırıldı. Selçuklu
           ile  İpek  Yolu’nun  öneminin  azalması   kervansaraylarının  devamı  niteliğinde
           dolayısıyla karayolu taşımacılığı ve buna   olan İncesu’da Merzifonlu Kara Mustafa
           bağlı  konaklama  mekânlarına  ihtiyaç   Paşa  tarafından  1681  yılında  yaptırılmış
           azaldı. Bu nedenle Osmanlı Dönemi*’nde,   bulunan  kervansaray,  mimari  olarak  da
           Osmanlı hanları Selçuklu hanlarına göre   geleneksel tiplere uygunluk göstermekte-
           daha  az  sayıda  yapıldı  ve  yapılanlar  da   dir.
           daha çok, şehirlerde toplandı. Osmanlı-  Seffâr (gezgin) tacirler Kayseri’ye geldik-
           lar Devri’nde hanlar, sınırları aşan ticaret   lerinde  bedesten  ile  çarşı  civarındaki
           hizmetinden  çok,  Osmanlı  Devlet  top-  hanlarda kalırlardı. Bu sebeple Kayseri’-
           rakları üzerinde ticarete yarayacak şekil-  deki  Deli  Mustafa’nın  Hanı  dışındaki
           de düşünüldü.                       hemen  bütün  hanlar  İçerişar’da  veya
           Osmanlı  hanlarının  bir  kısmı  da  külliye   bedesten ile çarşıların bulunduğu bölge-
           şeklinde  yapılan  camilerin  vakfı  olarak   de idi. Bu hanlar, yolcuların ve o döne-
           yapıldı  ve  gelirleri  cami  ve  külliyesinin   min  nakliye  araçları  olan  hayvanların
           giderlerini karşılamak üzere düzenlendi.   barınması,  karınlarının  doyurulması,
           Böylece hanların şehirler içinde yapılma-  getirdikleri  veya  götürecekleri  mal  ve
           sı uygun bulundu. Bu dönemdeki hanla-  eşyanın  depolanması,  diğer  tacirlerle
           rın,  zamanla  yol  güvenliğini  sağlayan,   ilişkilerin  kurulması  gibi  çok  yönlü  bir
           yolcuların  ihtiyaçlarını  mutlak  anlamda   işlevi üstlenirdi.
           karşılayan  tesisler  olmaktan  çok,  ticari   Şehirlerdeki bu hanların bazıları “Kapan
           amaçların ön plana alındığı şehir içi yapı-  Hanı” ismini alırdı ki buralarda tek cins
           ları olarak gelişmiş oldukları görülmek-  ticaret  maddesinin  toptan  alım-satımı
           tedir.                              veya  depolanması  sağlanırdı  (Pamuk
           İmparatorluğun  başından  beri  ortaya   Hanı  gibi).  Bu  arada  han  yönetimi  ile
           çıkan Osmanlı şehir hanlarının kervansa-  tacirler arasında zaman zaman çıkar tar-
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261