Page 257 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 257

[1690] 248 / KON                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    tışmalarının çıktığı da olurdu. Han yöne-  düz giydikleri ayak bileklerine kadar uza-
                                    ticisi belli malların yalnızca handa satıl-  nan  kürk  astarlı  cüppeleriyle  daha  da
                                    masını ister, tacir ise bir kira ödememek   korunmuş olurlardı.
                                    için  malını  dışarıda  serbestçe  satmak   Yolcu eğer kendi yatacağı eşyayı getirme-
                                    isterdi.                             mişse  bu  hanlarda  bulacağı  eşya;  bir
                                    Hanlara büyük demir kapılardan girilin-  hasır, belki yatılan mekânın bir köşesin-
                                    ce  üst  katlara  çıkmak  için  sağlı  sollu   de  bir  küp  içinde  içme  suyu  ile  tuvalet
                                    20-30  basamaklı  merdivenler  vardır.   ihtiyacını  giderirken  kullanacağı  bir
                                    Hanların  üst  katlarının  önleri  revak,   ibrikten ibaretti. Bu ortamda temizlik ve
                                    arkaları  mağazadır.  Ön  revakların  üstü   hijyen sağlanamayacağından tahta kuru-
                                    kubbe,  mağazaların  üstü  tonozdur.  Her   su,  bit  ve  pire  gibi  haşeratla  mücadele
                                    mağaza bir odalı, yalnız köşe mağazalar   başlıca bir meseleydi.
                                    iki-üç  odalıdır.  Çünkü  ticaret  hanları,   Akşamları bu hanların iç koridorlarında
                                    toptancı tüccarın hem yazıhane ve hem   bir hareketlilik olurdu. Yemek yapanlar,
                                    de depo olarak kullandığı iş hanları idi.   yorgun  ayaklarından  çıkardıkları  çorap-
                                    Alt kısımlardaki mağazalar da aynı şekil-  ları, iç donu, iç gömleği gibi çamaşırları-
                                    de  önleri  revak  olarak  yapılanmıştır.   nı  yıkayanlar,  akşam  yorgun  argın  işten
                                    Mağazaların  altında  mahzenler  vardır.   gelmiş, memleket hasretiyle şarkı, türkü
                                    Bu mahzenlerde dövme demir sandıklar-  tutturanların  feryadı,  figanları  ayyuka
                                    da çok kıymetli metalar saklanırdı. Ancak   çıkardı.
                                    değerli  malların  saklanmasında  bedes-  Hanlar ticari olduğu kadar sosyal hayatın
                                    tenler  daha  güvenli  idi.  Evliya  Çelebi,   da  merkezleriydi.  Uzak  diyarlardan  bin
                                    hanların yanında veya hanlarla bağlantılı   bir güçlükle gelen değişik kültür ve cemi-
                                    “develik”  veya  “ahırlar”dan  bahseder  ki   yetlere  mensup  tacirler,  seyyahlar,  der-
                                    bunlar  kervanların  taşıyıcıları  olan  hay-  vişler ve keşişler buralarda mal değişimi-
                                    vanların kaldığı yerlerdir. Üst katlar depo   nin dışında her türlü kültür alışverişinin
                                    veya insanların konakladığı yerler olarak   de  sebebi  olurlardı.  Türkler,  Rumlar,
                                    kullanılmıştır.  Üst  katlardaki  odalarda   Ermeniler,  Yahudiler,  Acemler  veya
                                    ocaklıklar bulunur. Kubbelerin yanından   Avrupalılar arasında muhabbetler doğar
                                    bacalar çıkar, avluların ortasında da çoğu   ve derin ahbaplıklar oluşurdu.
                                    kez  bir  şadırvan  ve  üst  tarafta  mescit   Küçük hanlar, duvar boyunca yüksekçe
                                    bulunur.                             bir  sediri  olan  üstü  kapalı  bir  alandan
                                    Anadolu’da daha çok şehir hanları yapı-  ibaretti.
                                    mı  önem  kazanmıştır.  Şehir  hanlarında   Güvenlik  açısından  gelen  yolcuların
                                    da  kervansaray  ve  eski  hanların  kale   gözetim  altında  bulundurulması  da  bir
                                    fonksiyonu ve görünüşlerinden vazgeçi-  gereklilik  olduğundan  her  yolcu  yerli
                                    lerek  sadece  ticari  amaca  yönelindi.  Bu   halktan  bir  kefil  bulmak  veya  hancının
                                    sebeple yapıların dışarıyla bağlantısı sağ-  kefaletine  girmek  mecburiyetindeydi.
                                    lanmış dikdörtgen formlardan vazgeçile-  Hancılar da “hancılar kethüdası” denilen
                                    rek arsa ve yollara uyan planlar geliştiril-  bir  kimsenin  denetimindeydi.  Hanlarda
                                    di  ve  cephelerde  dükkânlar  yer  almaya   kalanların  isimleri  düzenli  olarak  han
                                    başladı.  Kayseri’deki  Pamuk  Hanı  bu   defterine geçiriliyor, şehir yöneticisi iste-
                                    tiplemenin bir örneğidir.            diğinde bu bilgiler kendisine ulaştırılıyor-
                                    Şehiriçi hanlara gelen yolcular hayvanla-  du.  Böylece  istendiği  an  şehrin  bütün
                                    rını alt kattaki mekânlara bağlarlar; yemi-  hanlarında  kimlerin  kaldığını  tespit
                                    ni, suyunu verirler, hayvanı buradaki bir   imkânı  bulunmuş  oluyordu.  Hanlardan
                                    görevliye  emanet  ederek  yukarıdaki   ayrılanlar  isimlerini  sildirdiklerine  dair
                                    yatma mahalline çıkarlardı. Burada diğer   kaldıkları  yerin  görevlisinden  “pusula”
                                    yolcu ve tacirlerle sohbet ve fikir alışveri-  aldıktan sonra hancılar kethüdasına gidip
                                    şinden  sonra  beraberlerinde  getirdikleri   pusulalarını  imzalatıyorlar,  daha  sonra
                                    bir yaygı üzerine cübbelerini sererek hay-  defter nazırına gidip defterden de sildirip
                                    vanın  eyerini  de  yastık  yaparak  gece   mürur tezkerelerini (izin ve geçiş belgesi)
                                    uykusuna  geçerlerdi.  Bazı  yolcular  gün-  alarak yola çıkabiliyorlardı.
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262