Page 261 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 261

[1694] 252 / KON                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         ğini  ancak  daha  sonra  zekâları  ya  da
                                                                         hafızalarının  zayıfladığını  belirterek
                                                                         muhakeme  yapamadıklarından  yakın-
                                                                         mıştır. Hatta bu durumdan bir de genel-
                                                                         leme çıkarmış ve bölgedeki Ermenilerin,
                                                                         yaşlandıkları zaman hilekârlık, iki yüzlü-
                                                                         lük, kıskançlık gibi duygulara sahip oldu-
                                                                         ğunu  belirtmiştir.  XIX.  yüzyılın  karışık
                                                                         siyasi atmosferinde Ermenilerin Türklere
                                                                         karşı ayaklandığını anlatan Seyyah, Kay-
                                                                         seri  çevresindeki  Ermenilerin,  “Ulusal
                                                                         Ayaklanma”  şeklinde  tanımladığı  ayak-
                                                                         lanmaya  katılmadığını  üzülerek  belirt-
                                                                         miştir.
                                                                         Cholet,  1  Ocak  tarihinde  Sivas’a  gitmek
                                                                         için  Kayseri’den  ayrılmıştır.  Sivas  yolu
          Konukboğan Mescidi
                                                                         üzerinde  gördüğü  Barsama  Camii*’ni
                                    daha  sonra  derlediğini  göstermektedir.   Arap  üslubunda  küçük,  çok  şirin  bir
                                    Mucur’da  Plevne  Savaşı’na  katılmış  bir   cami olarak tanımlamıştır. Barsama’dan
                                    askerle  karşılaştıktan  sonra  onun   sonra uğradığı Tuzhisarı Sultan Hanı*’nda
                                    hikâyesini bir süre dinlemiş, daha sonra   geceyi  geçiren  Seyyah,  yapının  muhte-
                                    yoluna devam etmiştir. Kış günü yapılan   şem  görüntüsü  karşısında  hayranlığını
                                    bu yolculuk, seyyah ve ekibi için bir hayli   gizleyememiştir.  Cholet,  hanın  yanlış
                                    zor  olmasına  karşılık  Topaklı  köyüne   olarak Kanuni Sultan Süleyman zamanı-
                                    kadar ulaşabilmişlerdir.             na  ait  olduğunu  belirtmiştir.  Handan
                                    Kayseri’ye doğru yolculuğuna Kızılırmak   sonra Sivas’a doğru yoluna devam eden
                                    Vadisi’ni izleyerek devam etmiştir. Kızıl-  seyyah, Osmanlı ülkesi içindeki en düz-
                                    ırmak üzerindeki Selçuklu Dönemi’ne ait   gün yolun burada olduğunu anlatmıştır.
                                    olan  Tekgöz*  Köprüsü’nden  geçmiştir.   Cholet,  Kayseri  hakkında  kısa  fakat  öz
         Konukboğan Mescidi planı                                        bilgiler vermiştir. Seyyah, kenti ve çevre-
         (çizim: İ. Özkeçeci)       Cholet,  bu  köprüyü  Arap  eseri  olarak   sini  tanımlamaktan  çok  kentte  yaşayan
                                    tanımlamıştır.  Kızılırmak  Vadisi’nden   azınlıklarla ilgilenmiştir. Onların okulla-
                                    ayrıldıktan  sonra  Karasu  (Melas)
                                    Irmağı’nı  izlemiştir.  Kente  yaklaştıkları   rı, sosyal ilişkileri hakkında bazı tespitler
                                    sırada  iki  görevli  tarafından  karşılanan   yapmıştır. Bunların dışında Cholet’nin en
                                                                         büyük tespiti Hacı Bektaş-ı Veli’nin bazı
                                    seyyah  ve  ekibi,  görevlilerin  kendilerini   menkıbeleridir.  Gerçi  bunlar  bugün
                                    durdurma  gerekçesini  ilk  önce  anlaya-
                                    mamıştır.  Ankara  Valisi  ve  Sadrazamın   bilinmektedir. Ancak XIX. yüzyılda men-
                                                                         kıbelerin yazılı olmasa da halk arasında
                                    kendilerine  verdiği  izin  belgelerini  gös-  hâlâ  yaşadığını  göstermesi  bakımından
                                    termiş  olmalarına  rağmen  görevlilerin   önemlidir.
                                    okuma-yazma bilmemeleri nedeniyle bir
                                    türlü Kayseri’ye giriş izni alamamışlardır.   Kaynakça: Eravşar, SKayseri;  Armand Pierre
                                    Seyyah ertesi gün kent hakkında bilgiler   Cholet,  Voyage en Turquie d’Asie. Arménie,
                                                                         Kurdistan  et  Mésopotamie,  Paris:  E.  Plon,
                                    vermeye başlamıştır. Kente gelen birçok   Nourrit et Cie, 1892.
                                    seyyah  gibi  Cholet  de  en  çok  Erciyes               OSMAN ERAVŞAR
                                    Dağı’nın muhteşem görüntüsünden etki-
                                    lenmiştir.                          KONUKBOĞAN MESCİDİ
                                    Cholet,  Ermeni  çocuklarının  aldıkları   Kayseri  ili,  Melikgazi  ilçesi,    Hacıveled
                                    eğitimin akıllarında pek kalmadığını böl-  Mahallesi* (Tos Mahallesi) Sucu Sokağı’-
                                    gedeki okulları ziyaret ettiği sırada öğren-  nda  bulunmaktadır.  Bugün  tamamen
                                    miştir.  14-15  yaşına  kadar  bölgedeki   kimliksiz  hâle  gelmiş  olan  yapı,  Ekim
                                    çocukların  kendilerine  öğretilenleri   2006 tarihinde yapılan en son inceleme
                                    öğrenmek için büyük gayretler gösterdi-  çalışmasına  dayanılarak  tanıtılacaktır.
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266