Page 261 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 261
[1694] 252 / KON KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
ğini ancak daha sonra zekâları ya da
hafızalarının zayıfladığını belirterek
muhakeme yapamadıklarından yakın-
mıştır. Hatta bu durumdan bir de genel-
leme çıkarmış ve bölgedeki Ermenilerin,
yaşlandıkları zaman hilekârlık, iki yüzlü-
lük, kıskançlık gibi duygulara sahip oldu-
ğunu belirtmiştir. XIX. yüzyılın karışık
siyasi atmosferinde Ermenilerin Türklere
karşı ayaklandığını anlatan Seyyah, Kay-
seri çevresindeki Ermenilerin, “Ulusal
Ayaklanma” şeklinde tanımladığı ayak-
lanmaya katılmadığını üzülerek belirt-
miştir.
Cholet, 1 Ocak tarihinde Sivas’a gitmek
için Kayseri’den ayrılmıştır. Sivas yolu
Konukboğan Mescidi
üzerinde gördüğü Barsama Camii*’ni
daha sonra derlediğini göstermektedir. Arap üslubunda küçük, çok şirin bir
Mucur’da Plevne Savaşı’na katılmış bir cami olarak tanımlamıştır. Barsama’dan
askerle karşılaştıktan sonra onun sonra uğradığı Tuzhisarı Sultan Hanı*’nda
hikâyesini bir süre dinlemiş, daha sonra geceyi geçiren Seyyah, yapının muhte-
yoluna devam etmiştir. Kış günü yapılan şem görüntüsü karşısında hayranlığını
bu yolculuk, seyyah ve ekibi için bir hayli gizleyememiştir. Cholet, hanın yanlış
zor olmasına karşılık Topaklı köyüne olarak Kanuni Sultan Süleyman zamanı-
kadar ulaşabilmişlerdir. na ait olduğunu belirtmiştir. Handan
Kayseri’ye doğru yolculuğuna Kızılırmak sonra Sivas’a doğru yoluna devam eden
Vadisi’ni izleyerek devam etmiştir. Kızıl- seyyah, Osmanlı ülkesi içindeki en düz-
ırmak üzerindeki Selçuklu Dönemi’ne ait gün yolun burada olduğunu anlatmıştır.
olan Tekgöz* Köprüsü’nden geçmiştir. Cholet, Kayseri hakkında kısa fakat öz
Konukboğan Mescidi planı bilgiler vermiştir. Seyyah, kenti ve çevre-
(çizim: İ. Özkeçeci) Cholet, bu köprüyü Arap eseri olarak sini tanımlamaktan çok kentte yaşayan
tanımlamıştır. Kızılırmak Vadisi’nden azınlıklarla ilgilenmiştir. Onların okulla-
ayrıldıktan sonra Karasu (Melas)
Irmağı’nı izlemiştir. Kente yaklaştıkları rı, sosyal ilişkileri hakkında bazı tespitler
sırada iki görevli tarafından karşılanan yapmıştır. Bunların dışında Cholet’nin en
büyük tespiti Hacı Bektaş-ı Veli’nin bazı
seyyah ve ekibi, görevlilerin kendilerini menkıbeleridir. Gerçi bunlar bugün
durdurma gerekçesini ilk önce anlaya-
mamıştır. Ankara Valisi ve Sadrazamın bilinmektedir. Ancak XIX. yüzyılda men-
kıbelerin yazılı olmasa da halk arasında
kendilerine verdiği izin belgelerini gös- hâlâ yaşadığını göstermesi bakımından
termiş olmalarına rağmen görevlilerin önemlidir.
okuma-yazma bilmemeleri nedeniyle bir
türlü Kayseri’ye giriş izni alamamışlardır. Kaynakça: Eravşar, SKayseri; Armand Pierre
Seyyah ertesi gün kent hakkında bilgiler Cholet, Voyage en Turquie d’Asie. Arménie,
Kurdistan et Mésopotamie, Paris: E. Plon,
vermeye başlamıştır. Kente gelen birçok Nourrit et Cie, 1892.
seyyah gibi Cholet de en çok Erciyes OSMAN ERAVŞAR
Dağı’nın muhteşem görüntüsünden etki-
lenmiştir. KONUKBOĞAN MESCİDİ
Cholet, Ermeni çocuklarının aldıkları Kayseri ili, Melikgazi ilçesi, Hacıveled
eğitimin akıllarında pek kalmadığını böl- Mahallesi* (Tos Mahallesi) Sucu Sokağı’-
gedeki okulları ziyaret ettiği sırada öğren- nda bulunmaktadır. Bugün tamamen
miştir. 14-15 yaşına kadar bölgedeki kimliksiz hâle gelmiş olan yapı, Ekim
çocukların kendilerine öğretilenleri 2006 tarihinde yapılan en son inceleme
öğrenmek için büyük gayretler gösterdi- çalışmasına dayanılarak tanıtılacaktır.