Page 278 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 278

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          KÖŞ / 269 [1711]


           almaktadır.  Mazgal  pencereler  üzerine
           “├┴┤”  biçimli  birer  taşçı  işareti  işlen-
           miştir. Saçak altında “Bakara Suresi”nin
           285-286. ayetleri bir satır yazı şeridi ola-
           rak  türbenin  bütün  cephesini  dolaşır.
           Yazı  şeridinin  üzerine  yerleştirilen  biri
           pahlı biri düz silmeli saçak kornişi gövde
           ile sekiz kenarlı piramidal külahı ayırır.
           Türbenin kuzey kenarındaki taç kapının
           üst  yarısı  süslenmeden  düz  olarak  bıra-
           kılmıştır.  Taç  kapıda  kapı  açıklığı  ve
           kuşatma kemeri iç alınlığı yenilenmiştir.
           Diğerleri kuşatma kemeri üzengi seviye-
           sine  kadar  on  kollu  yıldızların  yarısının
           işlenmesi suretiyle oluşturulmuş geomet-
           rik süslemelidir. Taç kapı, yarı yüksekliğe
           kadar süslemeli bir bordürle çevrilmiştir.
           Silindirik  sütunçeler  doğudaki  zikzakla-
           rın oluşturduğu bir geometrik motifle, alt
           kısımları ise tahrip olmakla birlikte zen-
           cerek  motifi  ile  süslenmiştir.  Batıdaki
           sütuncuğun ise kalan kısımlarından zen-
           cerekle  bezendiği  görülmektedir.  Taç
           kapı  köşeliklerine  bordürün  altına  gele-
           cek  biçimde  birer  kabara  ile  bunların
           arasına  daha  büyük  olmak  üzere  başka
           bir  kabara  yerleştirilmiştir.  Geometrik
           geçmeli  oldukları  anlaşılan  kabaralar   Köşk Medrese (Hankâh) restitüsyon (çizim: A. Gabriel)
           tahrip olmuştur. Giriş kapısı ve üstünde-
           ki kuşatma kemeri ile çevrili bölüm yeni-  Osmanlı  arşivlerinde  1530  tarihinde
           lenmiştir. Burada süsleme veya kitabenin   medrese  olduğu,  Kayseri  Şer’iyye
           olması gerektiği, benzer yapılardan yola   Sicilleri’nden 1067/1656 tarihinde med-
           çıkarak söylenebilir.               rese mi hankâh mı olduğu konusundaki
           Bugün  türbe  mescidinin  zeminine  taş   bir anlaşmazlık neticesinde şer’i mahke-
           döşenmiş ve ortasına sembolik bir lahit   menin 2 Zilkade 1067 tarihinde hankâh
           yapılmıştır.  Türbenin  üzeri  merkezinde   olduğuna dair aldığı karar ilamının defte-
           bir  kabara  bulunan  sekiz  dilimli  bir   re  işlendiği  belirtilmiştir.  Bir  başka
           kubbe  ile  örtülüdür.  Türbenin  içindeki   Şeri’yye  Sicili’nde vakıflarından bazıla-
           Eratna  ailesinden  sadece  Alâeddin  Ali   rının XVIII. yüzyılda elden çıkarak Kay-
           Bey’in  mezar  taşının  bir  tanesi  Kayseri   seri  ayanlarından  Zennecizadeler*’in
           Müzesi’ne  konulmuştur.  Diğer  mezar   kontrolüne geçtiği anlaşılmaktadır.
           taşları  veya  sandukalarını  1906  yılında   Medrese  mimarisine  uymayan  yapı,
           Kayseri mutasarrıfının başka bir inşaatta   “ribat”, “hanikâh”, “tekke-zaviye “olarak
           kullandığını Halil Edhem aktarmaktadır.  değerlendirilmiştir. Türbe inşa edildiğin-
           Halil  Edhem  Bey’in  kitabeden  yanlış   de ona bir de dervişler hücresi eklediği ve
           aktardığı  mimar  ismi  ile  Kayseri  Emir   türbenin  muhafazasının  onlara  emanet
           Şahap  Türbesi*  ve  Bünyan  Ulu  Camii*   edildiği belirtilir.
           mimar  kitabelerindeki  isimlerin  benze-  Köşk Hankâhı bu plan şekli ile Anadolu’-
           mesi aynı mimar olduğunu göstermekte-  da  bilinen  tek  tarikat  yapısı  örneğidir.
           dir. Bu mimarın ismi Anadolu Selçuklu-  Gerek  planı  gerekse  işlevsel  olarak  en
           larındaki  Kaluyan  gibi  İlhanlı-Eretna   yakın benzeri XV. yüzyıl kayıtlarında geç-
           Döneminin  resmi  mimarı  Kaluyan  bin   tiği belirtilen Develi Havadan Köyü Şeyh
           Kara Bula'dır.                      Hacı  İbrahim  Tekkesi*’dir.  Anadolu’da
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283