Page 278 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 278
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ KÖŞ / 269 [1711]
almaktadır. Mazgal pencereler üzerine
“├┴┤” biçimli birer taşçı işareti işlen-
miştir. Saçak altında “Bakara Suresi”nin
285-286. ayetleri bir satır yazı şeridi ola-
rak türbenin bütün cephesini dolaşır.
Yazı şeridinin üzerine yerleştirilen biri
pahlı biri düz silmeli saçak kornişi gövde
ile sekiz kenarlı piramidal külahı ayırır.
Türbenin kuzey kenarındaki taç kapının
üst yarısı süslenmeden düz olarak bıra-
kılmıştır. Taç kapıda kapı açıklığı ve
kuşatma kemeri iç alınlığı yenilenmiştir.
Diğerleri kuşatma kemeri üzengi seviye-
sine kadar on kollu yıldızların yarısının
işlenmesi suretiyle oluşturulmuş geomet-
rik süslemelidir. Taç kapı, yarı yüksekliğe
kadar süslemeli bir bordürle çevrilmiştir.
Silindirik sütunçeler doğudaki zikzakla-
rın oluşturduğu bir geometrik motifle, alt
kısımları ise tahrip olmakla birlikte zen-
cerek motifi ile süslenmiştir. Batıdaki
sütuncuğun ise kalan kısımlarından zen-
cerekle bezendiği görülmektedir. Taç
kapı köşeliklerine bordürün altına gele-
cek biçimde birer kabara ile bunların
arasına daha büyük olmak üzere başka
bir kabara yerleştirilmiştir. Geometrik
geçmeli oldukları anlaşılan kabaralar Köşk Medrese (Hankâh) restitüsyon (çizim: A. Gabriel)
tahrip olmuştur. Giriş kapısı ve üstünde-
ki kuşatma kemeri ile çevrili bölüm yeni- Osmanlı arşivlerinde 1530 tarihinde
lenmiştir. Burada süsleme veya kitabenin medrese olduğu, Kayseri Şer’iyye
olması gerektiği, benzer yapılardan yola Sicilleri’nden 1067/1656 tarihinde med-
çıkarak söylenebilir. rese mi hankâh mı olduğu konusundaki
Bugün türbe mescidinin zeminine taş bir anlaşmazlık neticesinde şer’i mahke-
döşenmiş ve ortasına sembolik bir lahit menin 2 Zilkade 1067 tarihinde hankâh
yapılmıştır. Türbenin üzeri merkezinde olduğuna dair aldığı karar ilamının defte-
bir kabara bulunan sekiz dilimli bir re işlendiği belirtilmiştir. Bir başka
kubbe ile örtülüdür. Türbenin içindeki Şeri’yye Sicili’nde vakıflarından bazıla-
Eratna ailesinden sadece Alâeddin Ali rının XVIII. yüzyılda elden çıkarak Kay-
Bey’in mezar taşının bir tanesi Kayseri seri ayanlarından Zennecizadeler*’in
Müzesi’ne konulmuştur. Diğer mezar kontrolüne geçtiği anlaşılmaktadır.
taşları veya sandukalarını 1906 yılında Medrese mimarisine uymayan yapı,
Kayseri mutasarrıfının başka bir inşaatta “ribat”, “hanikâh”, “tekke-zaviye “olarak
kullandığını Halil Edhem aktarmaktadır. değerlendirilmiştir. Türbe inşa edildiğin-
Halil Edhem Bey’in kitabeden yanlış de ona bir de dervişler hücresi eklediği ve
aktardığı mimar ismi ile Kayseri Emir türbenin muhafazasının onlara emanet
Şahap Türbesi* ve Bünyan Ulu Camii* edildiği belirtilir.
mimar kitabelerindeki isimlerin benze- Köşk Hankâhı bu plan şekli ile Anadolu’-
mesi aynı mimar olduğunu göstermekte- da bilinen tek tarikat yapısı örneğidir.
dir. Bu mimarın ismi Anadolu Selçuklu- Gerek planı gerekse işlevsel olarak en
larındaki Kaluyan gibi İlhanlı-Eretna yakın benzeri XV. yüzyıl kayıtlarında geç-
Döneminin resmi mimarı Kaluyan bin tiği belirtilen Develi Havadan Köyü Şeyh
Kara Bula'dır. Hacı İbrahim Tekkesi*’dir. Anadolu’da