Page 337 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 337

[1768] 328 / MAL                   KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    da  cemaatlerin  bir  kısmının  yerleşik   Kayseri Ermenilerinden olan Manas aile-
                                    hayata geçerek cemaat isimlerini köylere   si,  XVI.  yüzyıl  sonunda  İstanbul’a  göç
                                    verdiklerini  göstermektedir.  Örneğin   etmiş ve XVIII. yüzyıldan XX. yüzyıl başı-
                                    Defter’de yer alan “Karye-i Oyum Ağaçı,   na kadar Osmanlı Sarayı için çalışmıştır.
                                    Dıraçlu  Cemâ’atı  temekkün  idüp  karye   Ailenin bilinen en eski üyesi, Celâli İsyan-
                                    olmuştur, tâbi‘-i Malyaş” şeklindeki kayıt   ları sırasında Kayseri’den İstanbul’a giden
                                    bunun en güzel delilidir.            Artin  Manas’tır.  XVIII.  yüzyıldan  sonra
                                    Malya  nahiyesine  bağlı  bu  yerler  günü-  Ermeni Gregoryenlerinin bir grubu Kato-
                                    müzde Tomarza ilçesi ile Develi ilçesine   likliğe geçerken Manas ailesi de Katolikli-
                                    bağlıdır.                            ğe  geçmiştir.  Sarayda  yüksek  mevkilere
                                    Kaynakça: BOA. TD. 38, s. 96; BOA. MAD.   kadar ilerleyen ailenin önde gelen üyeleri,
                                    20,  vr.  77b-86a;  TD.  387,  s.  210;  TD.  976,  s.   Osmanlı  Devleti’ne  diplomat  ve  ressam
                                    99-136; MAD 7063, s. 10; İnbaşı, 16.YBKayseri,   olarak  hizmet  etmiştir.  Aileden,  eserleri
                                    s. 114-121; Kayseri Tapu-Tahrir Defteri /1500,   hakkında bilgi sahibi olduğumuz en eski
                                    hzl.  Mehmet  İnbaşı,  Kayseri  2009;  Kayseri
                                    Tapu-Tahrir Defteri /1570, hzl. Mehmet İnbaşı,   saray  ressamı  Rafael  Manas,  Sultan  III.
                                    Kayseri  2009;  TK.  KKA.  TD.  136,vr.   Ahmed’in portrecisi olan babasının yerini
                                    197b-214b; 17. Yüzyıl Kayseri Avârız ve Cizye   almıştır.  Rafael  ve  oğlu  Manas,  Rafael’in
                                    Defterleri, hzl. Mehmet İnbaşı, Kayseri 2011.  torunu Zenop, Zenop’un oğulları Rupen,
                                                         MEHMET İNBAŞI   Sebuh,  Gaspar,  Aleksandr  ve  Zenop’un
                                                                         yeğeni  Josef  Manas  ailenin  ün  yapmış
                                   MAMUR, RECEP                          ressamlarındandır.
                                    Spor ve iş adamı (15 Nisan  1949-).  15-16   Manas  ailesi  ressamlarından  Rafael
                                    yaşlarındayken Kayseri’nin amatör küme   Manas ve oğlu Manas Saray çevresinde
                                    takımlarından Demirspor’un ikinci küme-  yaptıkları portrelerle, hem teknik hem de
                                    deki temsilcisi Rayspor’da futbol oynama-  ikonografya  açısından  Avrupai  tarzın
                                    ya başladı. Daha sonra faal futbol hayatını   yerleşmesinde  öncü  ressamlar  arasında
                                    Demirspor Kulübü’nde sürdürdü. Kayse-  yer almıştır. Manas ailesi üyelerinin başta
                                    rispor kurulduğunda (1966) patronu Hay-  İtalya ve Fransa olmak üzere- Avrupa’da
                                    rullah  Gürpınar,  Kayserispor’un  yöneti-
          Recep Mamur                                                    eğitim almaları, dil öğrenmelerinin yanı
                                    minde yer alınca kendisini tekrar, yoğun   sıra sanatta da kendilerini geliştirmeleri-
                                    bir şekilde futbol dünyasının içinde buldu.   ne  imkân  sağlamıştır.  Dolayısıyla  hem
                                    Futbol  yaşamını  yönetici  olarak  sürdür-
                                    meye başladı (1986). Niyazi Bahçecioğlu   Osmanlı  Devleti’nin  dış  ilişkilerinde
                                    ve Yaşar Öz’ün kulüp başkanlıkları döne-  gerekli  diplomat  ihtiyacını  karşılayacak
                                    minde de yönetimde bulundu. İnişli çıkışlı   öncelikli kişiler arasında olmuş, hem de
                                    dönemlerinde hep takımının yanında yer   Saray’dan aldıkları siparişlerle sanat ala-
                                    aldı.  Ortaklarıyla  birlikte  FEMAŞ’ı  kur-  nında gerekli rolü üstlenmişlerdir. Avru-
                                    duktan  sonra  sanayiciliğe  adım  attı.  İş   pa  merkezlerindeki  sanat  eğitimleri
                                    hayatına  atıldıktan  sonra  faal  sporculuk   dönemin  padişahları  tarafından  da  des-
                                    hayatından ayrıldı. Sporla ilgisini kesmedi.   teklenmiştir. Zenop ve oğulları Rupen ile
                                    90’lı yıllarda Kayserispor’da ve Erciyess-  Sebuh,  Avrupa  hükümdarlarının  -saray-
                                    por  olarak  ismi  değiştirilen  takımlarda   larının çalışma odasında, ayakta, kılıcıy-
                                    yönetim kurulu üyeliği yaptı. Hâlen  Kay-  la, harita ya da kitaplar arasında- gösteril-
                                    serispor  başkanlığı  görevini  yürütmekte-  diği modelleri izleyen tuval üzerine yapıl-
                                    dir. Evli ve üç çocuk babasıdır.     mış  padişah  portreleri  ve  tasvîr-i
                                                                         Hümâyûn  nişanları  ile  Osmanlı  resim
                                    Kaynakça: Kalkan-Birol-Yelikhan, Meşhurlar,
                                    s. 572-575.                          sanatında önemli bir yere sahiptir. Aile-
                                                         YAYIN KURULU    nin  son  saray  ressamı  Josef  Manas  ise
                                                                         Sultan Abdülaziz Dönemi’nden itibaren
                                   MANAS AİLESİ                          fotoğraf  ve  resim  sanatını  birleştirerek
                                    Osmanlı  Sarayı  için  daha  çok  diplomat   yaptığı madalyon portreleriyle yine yeni
                                    ve ressam olarak çalışmış Ermeni köken-  teknik ve ikonografya ile Osmanlı resim
                                    li aile.                             sanatında  yüzyıllardır  varolan  padişah
   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342