Page 337 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 337
[1768] 328 / MAL KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
da cemaatlerin bir kısmının yerleşik Kayseri Ermenilerinden olan Manas aile-
hayata geçerek cemaat isimlerini köylere si, XVI. yüzyıl sonunda İstanbul’a göç
verdiklerini göstermektedir. Örneğin etmiş ve XVIII. yüzyıldan XX. yüzyıl başı-
Defter’de yer alan “Karye-i Oyum Ağaçı, na kadar Osmanlı Sarayı için çalışmıştır.
Dıraçlu Cemâ’atı temekkün idüp karye Ailenin bilinen en eski üyesi, Celâli İsyan-
olmuştur, tâbi‘-i Malyaş” şeklindeki kayıt ları sırasında Kayseri’den İstanbul’a giden
bunun en güzel delilidir. Artin Manas’tır. XVIII. yüzyıldan sonra
Malya nahiyesine bağlı bu yerler günü- Ermeni Gregoryenlerinin bir grubu Kato-
müzde Tomarza ilçesi ile Develi ilçesine likliğe geçerken Manas ailesi de Katolikli-
bağlıdır. ğe geçmiştir. Sarayda yüksek mevkilere
Kaynakça: BOA. TD. 38, s. 96; BOA. MAD. kadar ilerleyen ailenin önde gelen üyeleri,
20, vr. 77b-86a; TD. 387, s. 210; TD. 976, s. Osmanlı Devleti’ne diplomat ve ressam
99-136; MAD 7063, s. 10; İnbaşı, 16.YBKayseri, olarak hizmet etmiştir. Aileden, eserleri
s. 114-121; Kayseri Tapu-Tahrir Defteri /1500, hakkında bilgi sahibi olduğumuz en eski
hzl. Mehmet İnbaşı, Kayseri 2009; Kayseri
Tapu-Tahrir Defteri /1570, hzl. Mehmet İnbaşı, saray ressamı Rafael Manas, Sultan III.
Kayseri 2009; TK. KKA. TD. 136,vr. Ahmed’in portrecisi olan babasının yerini
197b-214b; 17. Yüzyıl Kayseri Avârız ve Cizye almıştır. Rafael ve oğlu Manas, Rafael’in
Defterleri, hzl. Mehmet İnbaşı, Kayseri 2011. torunu Zenop, Zenop’un oğulları Rupen,
MEHMET İNBAŞI Sebuh, Gaspar, Aleksandr ve Zenop’un
yeğeni Josef Manas ailenin ün yapmış
MAMUR, RECEP ressamlarındandır.
Spor ve iş adamı (15 Nisan 1949-). 15-16 Manas ailesi ressamlarından Rafael
yaşlarındayken Kayseri’nin amatör küme Manas ve oğlu Manas Saray çevresinde
takımlarından Demirspor’un ikinci küme- yaptıkları portrelerle, hem teknik hem de
deki temsilcisi Rayspor’da futbol oynama- ikonografya açısından Avrupai tarzın
ya başladı. Daha sonra faal futbol hayatını yerleşmesinde öncü ressamlar arasında
Demirspor Kulübü’nde sürdürdü. Kayse- yer almıştır. Manas ailesi üyelerinin başta
rispor kurulduğunda (1966) patronu Hay- İtalya ve Fransa olmak üzere- Avrupa’da
rullah Gürpınar, Kayserispor’un yöneti-
Recep Mamur eğitim almaları, dil öğrenmelerinin yanı
minde yer alınca kendisini tekrar, yoğun sıra sanatta da kendilerini geliştirmeleri-
bir şekilde futbol dünyasının içinde buldu. ne imkân sağlamıştır. Dolayısıyla hem
Futbol yaşamını yönetici olarak sürdür-
meye başladı (1986). Niyazi Bahçecioğlu Osmanlı Devleti’nin dış ilişkilerinde
ve Yaşar Öz’ün kulüp başkanlıkları döne- gerekli diplomat ihtiyacını karşılayacak
minde de yönetimde bulundu. İnişli çıkışlı öncelikli kişiler arasında olmuş, hem de
dönemlerinde hep takımının yanında yer Saray’dan aldıkları siparişlerle sanat ala-
aldı. Ortaklarıyla birlikte FEMAŞ’ı kur- nında gerekli rolü üstlenmişlerdir. Avru-
duktan sonra sanayiciliğe adım attı. İş pa merkezlerindeki sanat eğitimleri
hayatına atıldıktan sonra faal sporculuk dönemin padişahları tarafından da des-
hayatından ayrıldı. Sporla ilgisini kesmedi. teklenmiştir. Zenop ve oğulları Rupen ile
90’lı yıllarda Kayserispor’da ve Erciyess- Sebuh, Avrupa hükümdarlarının -saray-
por olarak ismi değiştirilen takımlarda larının çalışma odasında, ayakta, kılıcıy-
yönetim kurulu üyeliği yaptı. Hâlen Kay- la, harita ya da kitaplar arasında- gösteril-
serispor başkanlığı görevini yürütmekte- diği modelleri izleyen tuval üzerine yapıl-
dir. Evli ve üç çocuk babasıdır. mış padişah portreleri ve tasvîr-i
Hümâyûn nişanları ile Osmanlı resim
Kaynakça: Kalkan-Birol-Yelikhan, Meşhurlar,
s. 572-575. sanatında önemli bir yere sahiptir. Aile-
YAYIN KURULU nin son saray ressamı Josef Manas ise
Sultan Abdülaziz Dönemi’nden itibaren
MANAS AİLESİ fotoğraf ve resim sanatını birleştirerek
Osmanlı Sarayı için daha çok diplomat yaptığı madalyon portreleriyle yine yeni
ve ressam olarak çalışmış Ermeni köken- teknik ve ikonografya ile Osmanlı resim
li aile. sanatında yüzyıllardır varolan padişah