Page 338 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 338
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ MAN / 329 [1769]
portreleri geleneğini XX. yüzyıl başına Sultan III. Selim ve Sultan II. Mahmud
kadar sürdürmüştür. Babadan oğula hem Dönemi’nde etkin olan ressam, Saray’dan
diplomatlık hem de ressamlık yapan gelen resim siparişlerini de yerine getir-
Manas ailesi üyeleri, imgelerini ölümsüz- miştir. Ressamın Viyana Mıkhitaristler
leştirmek isteyen Osmanlı padişahlarının Manastırı koleksiyonunda Osmanlı padi-
yenileşme hareketlerinin sanat alanında- şahlarını gösteren bir soyağacı tablosu
ki uygulayıcılarından olmuştur. bulunmaktadır.
Manas ailesinden bu diplomat ressamla-
rın dışında, birçok değerli tiyatrocu, yazar, Rupen Manas ( ?- 1875 sonrası)
diplomat, gazeteci ve müzisyen yetişmiş- Zenop Manas’ın büyük oğlu Rupen
tir. Viyana Elçiliğinde görev yapmış Manas, Sultan II. Mahmud Dönemi’nden
Puzant Manas, Belçika Elçiliğinde görev itibaren Osmanlı Sarayı için ressam ve
yapmış Piyer Manas, Paris Osmanlı Elçili- diplomat olarak çalışmıştır. Sultan
ğinde görev yapmış Boğos Manas, İstan- Abdülmecid Dönemi’nde Paris Osmanlı
bul’da Darphanede çalışan Krikor Manas, Elçiliğinde tercüman olarak görev yaptığı
belediye memurlarından Greguar Manas, sırada, resim eğitimini sürdürmek ama-
Antuan Manas, Aleksi Manas, tiyatrocu ve cıyla -padişahın desteğiyle- görev süresi
yazar Seropion Manas, İstiklal Marşı’nın uzatılmıştır. 1850 yılında İstanbul Tercü-
armonilemesini yapmış olan Edgar me Odasına atanmış, 1869 yılında ise
Manas, gazeteci J. D. Manas ve yazar Milano Osmanlı başkonsolosu olmuştur.
Edvar Manas bunlar arasındadır. Görev yaptığı yıllarda, Saray’dan gelen
siparişler doğrultusunda gerek büyük
Rafael Manas ( ?- 1780) boyutlu tuvaller gerekse küçük madalyon Rupen Manas (Çark -1966;
Sultan I. Mahmud, III. Osman ve III. portreler ve tasvir-i Hümâyûn nişanlarıy- Sürbahan -2002, N. S.
Mustafa Dönemlerinde etkin olduğu bili- la Avrupai tarzda padişah portreleri Küçükhasköylü Arşivi)
nen Saray ressamı ve müzisyendir. yapan öncü ressamlar arasında yer almış-
İtalya’da eğitim almıştır. Aynı zamanda tır. 1875’te Şeker Ahmed Paşa tarafından
mimar olduğundan bahsedilse de bu düzenlenen resim sergisine de katılan
konuda kesin bir veri yoktur. Bağlı bulun- Rupen Manas, Sultan Abdülmecid’in
duğu dinî ve etnik kökenle güçlü bağları- büyük kızı Fatma Sultan’ın, Damad Fethi
nı sürdüren Rafael Manas ikonalar, kilise Ahmed Paşa ve Mehmed Besim Paşa’nın
duvar resimleri ve Saray için padişah da portrelerini yapmıştır.
portreleri yapmıştır. Bugün Topkapı
Sarayı Müzesi’nde ve özel koleksiyonlar- Sebuh Manas (1816-1889)
da Rafael imzalı çeşitli kadın, erkek, Zenop Manas’ın ikinci oğlu Sebuh
çocuk resimleri ve padişah portreleri Manas, İtalya’da eğitim almış, 1852 yılın-
bulunmaktadır. Sultan I. Abdülhamid dan sonra Paris Elçiliğinde yaklaşık otuz
Dönemi’nde aynı görevi sürdüren Rafael yıl görev yapmıştır. Sultan II. Mahmud,
Manas’ın oğlu Manas Manas da babası Sultan Abdülmecid ve Sultan Abdülaziz
gibi gerek tempera gerekse tuval üzerine Dönemlerinde etkinliği sürdüren res-
yağlıboya ya da suluboya ile yaptığı port- sam, Saray’dan gelen istekler doğrultu-
relerle Osmanlı tuval resminin öncü res- sunda tasvir-i Hümâyun nişanları ve
samları arasında yer almıştır. 1780’li yıl- portreler hazırlamıştır. 15 Mayıs 1858’de
larda etkin olduğu bilinen ressamın Sultan Abdülmecid’in portresini İsveç- Sebuh Manas (Çark -1966;
Balat-Fener civarında bulunan atölyesin- Norveç Kraliçesi’ne sunması nedeniyle Sürbahan -2002, N.S.
Küçükhasköylü Arşivi)
de Türk ressamlarla ve öğrencilerle bir- nişanla ödüllendirilmiştir. Sanatçının
likte çalıştığı bilinmektedir. bugün Topkapı Sarayı Müzesi’nde ve
çeşitli özel koleksiyonlarda imzalı eserle-
Zenop Manas ( ?- 1840) ri bulunmaktadır.
Rafael Manas’ın torunu olan Zenop
Manas yine İtalya’da eğitim almış, Viyana Gaspar Manas (1816 sonrası -1888)
Osmanlı elçiliğinde uzun yıllar diplomat- Zenop Manas’ın üçüncü oğlu Gaspar
lık (başkâtip, baş tercüman) yapmıştır. Manas, 1879-1880’e kadar -yaklaşık 30