Page 338 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 338

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                         MAN / 329 [1769]


           portreleri  geleneğini  XX.  yüzyıl  başına   Sultan  III.  Selim  ve  Sultan  II.  Mahmud
           kadar sürdürmüştür. Babadan oğula hem   Dönemi’nde etkin olan ressam, Saray’dan
           diplomatlık  hem  de  ressamlık  yapan   gelen resim siparişlerini de yerine getir-
           Manas ailesi üyeleri, imgelerini ölümsüz-  miştir.  Ressamın  Viyana  Mıkhitaristler
           leştirmek isteyen Osmanlı padişahlarının   Manastırı koleksiyonunda Osmanlı padi-
           yenileşme hareketlerinin sanat alanında-  şahlarını  gösteren  bir  soyağacı  tablosu
           ki uygulayıcılarından olmuştur.     bulunmaktadır.
           Manas ailesinden bu diplomat ressamla-
           rın dışında, birçok değerli tiyatrocu, yazar,   Rupen Manas ( ?- 1875 sonrası)
           diplomat, gazeteci ve müzisyen yetişmiş-  Zenop  Manas’ın  büyük  oğlu  Rupen
           tir.  Viyana  Elçiliğinde  görev  yapmış   Manas, Sultan II. Mahmud Dönemi’nden
           Puzant  Manas,  Belçika  Elçiliğinde  görev   itibaren  Osmanlı  Sarayı  için  ressam  ve
           yapmış Piyer Manas, Paris Osmanlı Elçili-  diplomat  olarak  çalışmıştır.  Sultan
           ğinde görev yapmış Boğos Manas, İstan-  Abdülmecid Dönemi’nde Paris Osmanlı
           bul’da Darphanede çalışan Krikor Manas,   Elçiliğinde tercüman olarak görev yaptığı
           belediye memurlarından Greguar Manas,   sırada,  resim  eğitimini  sürdürmek  ama-
           Antuan Manas, Aleksi Manas, tiyatrocu ve   cıyla -padişahın desteğiyle- görev süresi
           yazar Seropion Manas, İstiklal Marşı’nın   uzatılmıştır. 1850 yılında İstanbul Tercü-
           armonilemesini  yapmış  olan  Edgar   me  Odasına  atanmış,  1869  yılında  ise
           Manas,  gazeteci  J.  D.  Manas  ve  yazar   Milano Osmanlı başkonsolosu olmuştur.
           Edvar Manas bunlar arasındadır.     Görev  yaptığı  yıllarda,  Saray’dan  gelen
                                               siparişler  doğrultusunda  gerek  büyük
           Rafael Manas ( ?- 1780)             boyutlu tuvaller gerekse küçük madalyon   Rupen Manas (Çark -1966;
           Sultan  I.  Mahmud,  III.  Osman  ve  III.   portreler ve tasvir-i Hümâyûn nişanlarıy-  Sürbahan -2002, N. S.
           Mustafa Dönemlerinde etkin olduğu bili-  la  Avrupai  tarzda  padişah  portreleri   Küçükhasköylü Arşivi)
           nen  Saray  ressamı  ve  müzisyendir.    yapan öncü ressamlar arasında yer almış-
           İtalya’da  eğitim  almıştır.  Aynı  zamanda   tır. 1875’te Şeker Ahmed Paşa tarafından
           mimar  olduğundan  bahsedilse  de  bu   düzenlenen  resim  sergisine  de  katılan
           konuda kesin bir veri yoktur. Bağlı bulun-  Rupen  Manas,  Sultan  Abdülmecid’in
           duğu dinî ve etnik kökenle güçlü bağları-  büyük kızı Fatma Sultan’ın, Damad Fethi
           nı sürdüren Rafael Manas ikonalar, kilise   Ahmed Paşa ve Mehmed Besim Paşa’nın
           duvar  resimleri  ve  Saray  için  padişah   da portrelerini yapmıştır.
           portreleri  yapmıştır.  Bugün  Topkapı
           Sarayı Müzesi’nde ve özel koleksiyonlar-  Sebuh Manas (1816-1889)
           da  Rafael  imzalı  çeşitli  kadın,  erkek,   Zenop  Manas’ın  ikinci  oğlu  Sebuh
           çocuk  resimleri  ve  padişah  portreleri   Manas, İtalya’da eğitim almış, 1852 yılın-
           bulunmaktadır.  Sultan  I.  Abdülhamid   dan sonra Paris Elçiliğinde yaklaşık otuz
           Dönemi’nde aynı görevi sürdüren Rafael   yıl  görev  yapmıştır.  Sultan  II.  Mahmud,
           Manas’ın  oğlu  Manas  Manas  da  babası   Sultan Abdülmecid ve Sultan Abdülaziz
           gibi gerek tempera gerekse tuval üzerine   Dönemlerinde  etkinliği  sürdüren  res-
           yağlıboya ya da suluboya ile yaptığı port-  sam,  Saray’dan  gelen  istekler  doğrultu-
           relerle Osmanlı tuval resminin öncü res-  sunda  tasvir-i  Hümâyun  nişanları  ve
           samları arasında yer almıştır. 1780’li yıl-  portreler hazırlamıştır. 15 Mayıs 1858’de
           larda  etkin  olduğu  bilinen  ressamın   Sultan  Abdülmecid’in  portresini  İsveç-  Sebuh Manas (Çark -1966;
           Balat-Fener civarında bulunan atölyesin-  Norveç  Kraliçesi’ne  sunması  nedeniyle   Sürbahan -2002, N.S.
                                                                                   Küçükhasköylü Arşivi)
           de Türk ressamlarla ve öğrencilerle bir-  nişanla  ödüllendirilmiştir.  Sanatçının
           likte çalıştığı bilinmektedir.      bugün  Topkapı  Sarayı  Müzesi’nde  ve
                                               çeşitli özel koleksiyonlarda imzalı eserle-
           Zenop Manas ( ?- 1840)              ri bulunmaktadır.
           Rafael  Manas’ın  torunu  olan  Zenop
           Manas yine İtalya’da eğitim almış, Viyana   Gaspar Manas (1816 sonrası -1888)
           Osmanlı elçiliğinde uzun yıllar diplomat-  Zenop  Manas’ın  üçüncü  oğlu  Gaspar
           lık  (başkâtip,  baş  tercüman)  yapmıştır.   Manas,  1879-1880’e  kadar  -yaklaşık  30
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343