Page 62 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 4
P. 62

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           KAY / 53 [1493]


           son uğraşının çeşidi kırkı geçer.” Bu özel-  1950 yılından itibaren başlayan bu hare-
           likleri ile Kayseri, yüzyılın başında nüfu-  kette önce iç kalenin güneyinde yer alan
           su, idari fonksiyonu, gelişmiş ticareti ile   eski mahallelerdeki yapılar yıkılarak yeri-
           günümüz koşullarındaki orta büyüklükte   ne,  ızgara  planlı  merkezî  iş  alanları
           bir şehir özelliği göstermekteydi.  (banka, büro, iş hanları) yapılmıştır. Sur-
           1900-1950  yılları  arasındaki  dönemde,   ların kuzey yanında yer alan daha seyrek
           Cumhuriyet’e kadar şehrin fiziki yapısın-  dokulu eski mahalleler ise yerlerini yavaş
           da büyüme yönünde bir değişiklik olma-  yavaş  apartman  bloklarına  bırakmıştır.
           mıştır.  Şehrin  gelişmesi  Cumhuriyet’le   Bu yıllarda şehir, büyük bir inşaat alanına
           birlikte başlamaktadır ve ilk büyük sanayi   dönmüş; yıkıntı ve bina artıkları, modern
           tesisi olan Tayyare Fabrikası* 1926 yılın-  bina inşaatları ile yan yana yer almıştır.
           da kurulmuştur. Şehrin güneydoğusunda   Şehir  merkezinden  kopuk  durumdaki
           yer alan fabrika altı hangardan oluşan bir   fabrikalar, konumlandıkları yerlerin çev-
           yapı  topluluğu  ile  açılmışken  zamanla   relerinde yerleşme bakımından potansi-
           genişlemiş ve uçuş pistinin de bulunduğu   yel gelişme alanları yaratmışlardır. Örne-
           büyük bir sahayı kaplamıştır.       ğin  Sümer  Mahallesi,  Sümerbank  Bez
           Bunun  hemen  arkasından  1927  yılında   Fabrikası’nda  çalışanların  oluşumunu
           hizmete  giren  tren  istasyonu  ve  1935’te   başlattıkları büyük bir mahalledir. Keza
           açılan Sümerbank Kayseri Bez Fabrika-  Şeker Fabrikası* çevresinde kooperatifler
           sı*, geniş alan kaplayan kamuya ait yerler-  aracılığı  ile  yaptırılan  toplu  konutların
           di.  Yüzyılın  başından  1950  yılına  kadar   başlangıcı 1965-1966 yıllarına dayanır.
           geçen  zaman  aralığında  şehrin  fiziki   Şehrin fiziki yapısındaki en önemli deği-
           yapısındaki en önemli değişim budur.    şikliklerden biri de 1956’da şehir merke-
           1945  yılında  şehrin  uygulanan  ilk  imar   zinin  batısında  kurulan  sanayi  sitesidir
           planı  yapılmıştır.  Bu  planda,  şehrin   (Eski  Sanayi).  Bu  tarihe  kadar  küçük
           kuzeybatıya doğru gelişimi öngörülmüş-  sanayi birimleri, merkezde ticaretle iç içe
           tür.  Cumhuriyet’le  birlikte  yurt  genelin-  bir  şekilde  yer  almaktaydı.  Düzenli  bir
           deki atılımlara paralel olarak Kayseri’de   sitenin oluşturulmasıyla şehir merkezin-
           başlayan gelişme, II. Dünya Savaşı Döne-  de yer alan küçük atölyeler ve orta ölçek-
           mi'nde nispeten durgunluğa girmişse de   li  sanayi  tesisleri  tümüyle  buraya  taşın-
           bu koşulların sona ermesiyle şehir, gelişi-  mıştır.  Söz  konusu  sanayi  sitesi,  aynı
           mini yeniden sürdürmüştür.          zamanda  Türkiye’de  bu  konudaki  ilk
           Şehirde  birbiri  ardından  büyük  sanayi   örneklerden biridir. Bu dönemde beledi-
           tesislerinin  açılması  ve  o  dönemde  en   yenin öncülüğünü yaptığı imar hareketle-
           önemli ulaşım şekli olan demiryollarının   rinden bir diğeri de 1957 yılında Sahabiye
           Kayseri’den geçmesi ve istasyonun faali-  Mahallesi’nde  yaptırılan  “Belediye
           yete  geçmesi,  şehrin  fonksiyonlarındaki   Blokları”dır. Burası da yine şehirdeki ilk
           değişimin  dönüm  noktası  olmuştur.  Bu   toplu konut alanları arasındadır.
           dönem aynı zamanda şehirde işgücü ihti-  1950’den  sonra  şehirleşme  hareketinin
           yacının  artması  ve  dolayısıyla  köyden   ivme  kazanması  şehrin  belirli  yönlere
           şehre göçün de başlangıcıdır.       doğru büyüdüğünü ortaya koymaktadır.
           1950  sonrası,  Kayseri’de  şehirleşme   Gelişim,  Kayseri-Ankara  karayolu
           konusunda  adeta  bir  patlamanın  yaşan-  boyunca  kuzeybatıya,  Kayseri-Sivas
           dığı  dönemdir.  Bu  durum  nüfusa  ait   karayolu  boyunca  da  doğuya  doğru
           rakamlarla ifade edilecek olursa 1950’de   olmuştur.
           65.488  olan  nüfus,  1960’da  102.596,   Şehrin  doğu  yönündeki  gelişimi,  1960
           1970’te  160.985’e ulaşmıştır. Nüfus kri-  yılına  kadar  bugünkü  Fevziçakmak  ve
           teri esas alındığında Kayseri, 1960 yılın-  Kılıçarslan  Mahallelerinin  batı  sınırına
           da  100.000’i  aşkın  nüfusuyla  büyük   kadar olmuştur. Bu mahalleler ise 1960
           şehir özelliğine sahip olmuştur. İstihdam   yılından  sonra  oluşmuştur.  Yine  kuzey-
           yaratıcı  ekonomik  yatırımların  artması   batıdaki  Hürriyet  ve  Aydınlıkevler
           sonucu  şehir,  yoğun  göç  almaya  başla-  Mahalleleri de aynı durumdadır. Şehrin
           mıştır.                             gelişiminin  kuzeybatı  ve  doğuya  doğru
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67