Page 222 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 222
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ ERK / 213 [693]
Yalın, modern mimari üslubun özgün ör- ERKİLET
neklerindendir. Basit geometrik biçimi Osmanlılar zamanında Kayseri Kazası’-
ve çizgisel hatları ile dikkat çekmektedir. nın Sahra Nahiyesi’ne bağlı en büyük
Okul, birbirine paralel konumlandırılan köylerden birisiydi. Gelirlerinin önemli
6 atölyeden oluşmaktadır. Tesviye, bir kısmı Kayseri’deki büyük dinî ve sos-
mobilya-dekorasyon ve metal işleri eğiti- yal kurumlara vakıf olarak tahsis edildi-
minin verildiği atölyelerde, iç mekânına ğinden her zaman ön planda olan bir yer-
ışık sağlamak için -çoğu zaman- çizgisel di. 1470–71 Tarihli Vakıf ve Mülk
ışık bantları bulunmaktadır. Ayrıca, atöl- Defteri’nde malikâne gelirinin bir kısmı
ye birimleri arasında kalan derslikler, de- Hunat Hatun Medresesine*, bir kısmı da
polar gibi mekânların ritmik pencere a- Gıyasiye ve Dârüşşifa Medresesine* vak-
çıklıkları cepheyi özgünleştirmektedir. fedilmişti. 1484 Tarihli Defter’e göre di-
Özellikle atölyelerin geniş açıklıklarını o- vani geliri, Kayseri Kalesi Komutanı Si-
luşturmak için uygulanan betonarme nan Ağa’ya ve Kale İmamı Mevlânâ Şem-
makas strüktürleri dikkat çekicidir. Beto- seddin’e tımar olarak tahsis edilmişti.
narme makasların arasına yaklaşık 50 1500 tarihli Defter’de, divani gelirlerin
cm aralıklar ile tali kirişler atılmış ve ara- sipahilere tahsis edildiği, cizye gelirleri-
ları Kayseri’ye özgü taşla kaplanmıştır. nin ise yine Kayseri Kalesi imamına ve-
Yüzey sıvalı olmadığından, makaslar ara- rildiği belirtilmektedir. 1570 ve 1584 ta-
sındaki sistem izlenebilmektedir. rihli Defterlerde, malikâne gelirlerinin
1942 tarihli atölye grubuna, 1959 yılında Gıyasiye ve Dârüşşifa Medreselerine tah-
makine atölyesi, 1965 yılında derslikler sis edildiği, divani gelirlerinin ise tımar
ve idarenin olduğu bir blok, döküm atöl- olarak verildiği kaydedilmiştir. Başlıca
yesi ve motor atölyesi ile 1970 yılında e- mahsulleri, hububat ürünleri yanında
lektrik işleri atölyesi ilave edilmiştir. Er- meyve ve ceviz üretimiyle bağcılık olan
kek Sanat Okulu, günümüzde “Kayseri Köy’de, arıcılık ve hayvancılık da yapıl-
Endüstri Meslek Lisesi” olarak özgün iş- maktaydı. Erkilet Köyü’nün yıllık geliri,
levini koruyarak hizmet vermektedir. Ya- 1470’te 11.000 akçe, 1484’te 14.023,
pının plan şeması bozulmadan günümü- 1500’de 14.569, 1523’te 14.283, 1570’te
ze ulaşmıştır. Sadece cepheleri, tasarım 21.170, 1584’te 21.097 akçe idi. Meskûn
ilkelerine bağlı kalınarak, özgün oranları- halkının çoğunluğunu gayrimüslimlerin
na uygun pvc sistemle yenilenmiştir. A- oluşturduğu Erkilet Köyü’nde, 1484’te
tölyelerde orijinal tezgâhlar ve sistemler 21’i Müslüman Türk olan 78 kişi, 1500’de
kullanılmaktadır. Derslik tefrişleri yeni- 32’si Müslüman Türk 96 kişi, 1570’te
33’ü Müslüman Türk 137 kişi, 1584’te
lenmiş ama ilk yıllara ait çizim masaları
gibi mobilyalardan örnekler korunmuş- 72’si Müslüman Türk, merkez ve Kara-
baş ile Raşa Mahallerinde toplam 298
tur. Ayrıca, taşıyıcı siteminde de belirgin hane nüfus ikamet etmekteydi. 1612 tarih-
bir bozulma izlenmemektedir.
li Cizye Defteri’ne göre ise Köy’de ika-
Kaynakça: Asiliskender, B., “Yaşanan Bir Cum- met eden gayrimüslimlerin sayısı 145 ha-
huriyet Mirası Örneği Olarak Kayseri Erkek Sa-
nat Enstitüsü”, Cumhuriyet’in Mimarlık Mira-
sı Sempozyumu, M. O. Genel Merkezi, 26-27
Şubat, Çağdaş Sanatlar Merkezi, Ankara 2009;
Asiliskender, B., “Kayseri Erkek Sanat Ensti-
tüsü”, Türkiye Mimarlığında Modernizmin
Yerel Açılımları IV, docomomo_tr, Uludağ
Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakülte-
si, Bursa 2008; Oran, Sabri, Erkek Orta Sanat
Okulları ve Erkek Sanat Enstitüleri, Yayınlan-
mış Yeterlilik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi
Mimarlık Fakültesi Mimarlık Tarihi Kürsüsü,
Pulhan Matbaası, İstanbul 1952.
BURAK ASİLİSKENDER Erkilet (E. Ayata)