Page 222 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 222

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          ERK / 213 [693]


            Yalın, modern mimari üslubun özgün ör-  ERKİLET
            neklerindendir.  Basit  geometrik  biçimi   Osmanlılar  zamanında  Kayseri  Kazası’-
            ve çizgisel hatları ile dikkat çekmektedir.   nın  Sahra  Nahiyesi’ne  bağlı  en  büyük
            Okul,  birbirine  paralel  konumlandırılan   köylerden  birisiydi.  Gelirlerinin  önemli
            6  atölyeden  oluşmaktadır.  Tesviye,   bir kısmı Kayseri’deki büyük dinî ve sos-
            mobilya-dekorasyon ve metal işleri eğiti-  yal kurumlara vakıf olarak tahsis edildi-
            minin verildiği atölyelerde, iç mekânına   ğinden her zaman ön planda olan bir yer-
            ışık sağlamak için -çoğu zaman- çizgisel   di.  1470–71  Tarihli  Vakıf  ve  Mülk
            ışık bantları bulunmaktadır. Ayrıca, atöl-  Defteri’nde malikâne gelirinin bir kısmı
            ye birimleri arasında kalan derslikler, de-  Hunat Hatun Medresesine*, bir kısmı da
            polar gibi mekânların ritmik pencere a-  Gıyasiye ve Dârüşşifa Medresesine* vak-
            çıklıkları cepheyi özgünleştirmektedir.   fedilmişti.  1484 Tarihli Defter’e göre di-
            Özellikle atölyelerin geniş açıklıklarını o-  vani geliri, Kayseri Kalesi Komutanı Si-
            luşturmak  için  uygulanan  betonarme   nan Ağa’ya ve Kale İmamı Mevlânâ Şem-
            makas strüktürleri dikkat çekicidir. Beto-  seddin’e  tımar  olarak  tahsis  edilmişti.
            narme  makasların  arasına  yaklaşık  50   1500  tarihli  Defter’de,  divani  gelirlerin
            cm aralıklar ile tali kirişler atılmış ve ara-  sipahilere  tahsis  edildiği,  cizye  gelirleri-
            ları  Kayseri’ye  özgü  taşla  kaplanmıştır.   nin ise yine Kayseri Kalesi imamına ve-
            Yüzey sıvalı olmadığından, makaslar ara-  rildiği  belirtilmektedir.  1570  ve  1584  ta-
            sındaki sistem izlenebilmektedir.    rihli  Defterlerde,  malikâne  gelirlerinin
            1942 tarihli atölye grubuna, 1959 yılında   Gıyasiye ve Dârüşşifa Medreselerine tah-
            makine  atölyesi,  1965  yılında  derslikler   sis  edildiği,  divani  gelirlerinin  ise  tımar
            ve idarenin olduğu bir blok, döküm atöl-  olarak  verildiği  kaydedilmiştir.  Başlıca
            yesi ve motor atölyesi ile 1970 yılında e-  mahsulleri,  hububat  ürünleri  yanında
            lektrik işleri atölyesi ilave edilmiştir. Er-  meyve  ve  ceviz  üretimiyle  bağcılık  olan
            kek  Sanat  Okulu,  günümüzde  “Kayseri   Köy’de,  arıcılık  ve  hayvancılık  da  yapıl-
            Endüstri Meslek Lisesi” olarak özgün iş-  maktaydı.  Erkilet  Köyü’nün  yıllık  geliri,
            levini koruyarak hizmet vermektedir. Ya-  1470’te  11.000  akçe,  1484’te  14.023,
            pının plan şeması bozulmadan günümü-  1500’de  14.569,  1523’te  14.283,  1570’te
            ze  ulaşmıştır.  Sadece  cepheleri,  tasarım   21.170,  1584’te  21.097  akçe  idi.  Meskûn
            ilkelerine bağlı kalınarak, özgün oranları-  halkının  çoğunluğunu  gayrimüslimlerin
            na uygun pvc sistemle yenilenmiştir. A-  oluşturduğu  Erkilet  Köyü’nde,  1484’te
            tölyelerde orijinal tezgâhlar ve sistemler   21’i Müslüman Türk olan 78 kişi, 1500’de
            kullanılmaktadır.  Derslik  tefrişleri  yeni-  32’si  Müslüman  Türk  96  kişi,  1570’te
                                                 33’ü  Müslüman  Türk  137  kişi,  1584’te
            lenmiş ama ilk yıllara ait çizim masaları
            gibi  mobilyalardan  örnekler  korunmuş-  72’si  Müslüman  Türk,  merkez  ve  Kara-
                                                 baş  ile  Raşa  Mahallerinde  toplam  298
            tur. Ayrıca, taşıyıcı siteminde de belirgin   hane nüfus ikamet etmekteydi. 1612 tarih-
            bir bozulma izlenmemektedir.
                                                 li  Cizye  Defteri’ne  göre  ise  Köy’de  ika-
            Kaynakça: Asiliskender, B., “Yaşanan Bir Cum-  met eden gayrimüslimlerin sayısı 145 ha-
            huriyet Mirası Örneği Olarak Kayseri Erkek Sa-
            nat Enstitüsü”, Cumhuriyet’in Mimarlık Mira-
            sı  Sempozyumu,  M.  O.  Genel  Merkezi,  26-27
            Şubat, Çağdaş Sanatlar Merkezi, Ankara 2009;
            Asiliskender,  B.,  “Kayseri  Erkek  Sanat  Ensti-
            tüsü”,  Türkiye  Mimarlığında  Modernizmin
            Yerel  Açılımları  IV,  docomomo_tr,    Uludağ
            Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakülte-
            si, Bursa 2008; Oran, Sabri, Erkek Orta Sanat
            Okulları ve Erkek Sanat Enstitüleri, Yayınlan-
            mış Yeterlilik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi
            Mimarlık  Fakültesi  Mimarlık  Tarihi  Kürsüsü,
            Pulhan Matbaası, İstanbul 1952.
                             BURAK ASİLİSKENDER  Erkilet (E. Ayata)
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227