Page 234 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 234

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                           ERK / 225 [705]


           ta, uç kısmını ise üçer yapraklı ince çizgi-
           sel bir çerçeve kuşatmaktadır. Orta kısım-
           da da üç yapraklı tepelikleri olan kare şe-
           killeri bulunmaktadır. Zahriye sayfasından
           sonra gelen ve serlevha ya da dibâce deni-
           len sayfalardan “Fatiha Suresi”nin yazıldı-
           ğı ilk sayfa kopmuş olup, günümüze ulaş-
           mamıştır. İkinci sayfa “Bakara Suresi”nin
           ilk dört ayetini ihtiva etmektedir. Buradan
           itibaren el yazma kitap sanatlarında yay-
           gın olarak kullanılan âhâri dinlendirilmiş,
           düzgün mührelenmiş ve zemin rengi za-
           manla  atmayan  kâğıtlar  üzerine  yazılmış
           ve tezhiplenmiştir. Sayfalar 183 x 115 mm
           ölçülerindedir. Serlevhanın sol ve alt ke-
           narı iri yaprak-dal motifli bir çerçeve ile
           kuşatılmıştır.  Aralarındaki  boşluklar  da   Erkiletli Hattat Hafız Ahmed Efendi’nin 1 No’lu Kur’an-ı Kerim’inden muhtelif
           nokta ve çizgi gibi dolgu malzemeleriyle   sayfalar
           süslenmiş olup çerçeve, altın sarısı renkte-
           dir. Daha içte farklı renkte (pembemsi kır-  rih ve imzayı içerir:
           mızı ve siyah) ve kalınlıkta tahrirlenmiş al-  Kad hurrira hâze’l-mushafi’ş-şerîf ‘a-
           tın  cetvellerle  çerçeveler  oluşturulmuş-  ded 13 râciyen mine’llâhi en yec‘ale se-
           tur. Bunlar arasında yazı sahasını çeviren   beben li-rahmetihî ve bâ’ısen li-mezîdi
           ve etraftaki bezemeden yazı alanını ayıran   ni’metihî el-fakîr el-hakîr el-muhtâc ilâ
           altın cetvel, dönemine uygun olarak kalın   rabbihi’l-kadîr  es-Seyyid  el-hâfız  Ah-
           tutulmuştur. Pembe, sarı, eflatun, mor, ye-  med  el-ma’rûf  bi-Hâcî  Yusufzâde  min
           şil ve mavi gibi parlak renklerle motiflere   karyeti  Erkilet  ve  hüve  min  telâmîzi
           hacim kazandırılmaya çalışılmıştır. Roko-  Hâfız  Halîl  en-Nûrî  ğafera’llâhü
           ko tarzının alameti olan ve doğal görünü-  lehümâ ve li-vâlideyn.
           şü ile resmedilen gül, desenin vazgeçilmez   Fî sene 1287.
           unsurudur. Desen içerisinde gölgeli boya-  On  üç  numaralı  bu  Mushaf-ı  Şerif,
           narak hacim kazandırılmış çiçekler hâkim   Allah’tan  rahmetine  sebep  kılmasını  ve
           konumdadır. Üstteki kısımda surenin adı   nimetini artırmak için ortaya çıkarması-
           “Suretü’l-Bakara”, alt bölümde de 286 a-  nı dileyen fakir, hakir, rabbinin gücü ve
           yet şeklinde ayet sayısı belirtilmiştir. Diğer   kudretine  muhtaç,  seyyid,  hafız,  Erkilet
           sayfalarda  yazıyı  sınırlandıran  çerçeveler   Köyü’nden  Hacı  Yusufzade  olarak  bili-
                                               nen  ve  Hafız  Halil  el-Nuri’nin  talebele-
           dıştan 123 x 66 mm, içten de 115 x 58 mm   rinden olan Ahmet -Allah onların ikisini
           dir. Sayfa düzenlerinde bazen hatalara da   ve anne-babalarını bağışlasın- tarafından
           rastlanmaktadır.  Muhtemelen  yazım  es-  1870 senesinde tahrir edilmiştir.
           nasında unutulmuş olan “Tebbet Suresi”,   Kayseri’de  bulunan  ikinci  Kurân-ı  Ke-
           sonradan  sayfanın  kenarına  eklenmiştir.   rim, 168 x 117 mm ölçülerinde olup, muh-
           Duraklar daire şekilli olup, siyah çizgiler-  temelen  tamamlanmamış  bir  el  yazma
           le altı dilimlidirler. Sure başlarındaki süs-  eserdir.  Yazımı  bitirilmiş  olmakla  bir-
           ler, dikdörtgen şekilli olup, yeşil ya da ma-  likte  tezhibi  yarım  kalmış  görünmek-
           vi çerçeveli ve altın sarısı üzerine yazılmış   tedir.  El  yazma  kitap  sanatlarında  yay-
           sure isimleri, surenin indirildiği yer ve a-  gın  olarak  kullanılan  âhâri  dinlendiril-
           yet sayılarını belirten ibareler içermekte-  miş, düzgün mührelenmiş ve zemin ren-
           dir. Yazılar siyah mürekkeple ve Hafız Os-  gi zamanla atmayan kâğıtlar üzerine ya-
           man tarzı nesih karakterli hatla yazılmış-  zılmış ve tezhiplenmiştir. Serlevha sayfa-
           tır. Hatime bölümünün başlık kısmında A-  larından birincisi “Sûre-i Fâtiha”, ikincisi
           rapça olarak yazılmış beş satırlık ibare ta-  ise  “Sûre-i  Bakara”nın  ilk  beş  ayetini  i-
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239