Page 239 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 239

[710] 230 / ERM                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    almaktadır. Mesela dönemin Dâhiliye Na-  Tarihte  Ermeni  mezhebine  Ermeni  ce-
                                    zırı Talat Paşa’nın tehcir öncesi ve sonrası   maatinin bağlı olduğu Gregoryen Ermeni
                                    Ermeni nüfusundaki değişmeleri gösteren   Kilisesi’ne  adını  veren  Aziz  Krikor’un
                                    özel belgelerinde, tehcirden dolayı Kayse-  (Gregoire) büyüdüğü, eğitim gördüğü ve
                                    ri’den 111 Ermeni’nin göç ettiği kaydedil-  Hristiyanlığı kabul ettiği şehir olması ne-
                                    miştir. Aynı belgelerde şehirde tehcir ön-  deniyle  Kayseri’nin  Ermeni  dinî  tarihi
                                    cesi Ermeni nüfus 47.974, tehcir sonrası i-  içinde önemli bir yeri vardır. III. yüzyılın
                                    se 6650 olarak verilmektedir. Hatta bel-  sonlarında Kayseri’den Ermenistan’a gi-
                                    gelerde, bu dönemde şehirdeki nüfusun a-  den Aziz Krikor, zamanın Ermeni Kralı
                                    zalması  nedenleri  de  doğrudan  tehcire   Dırtad’a (Tiridate, 240–330) Hristiyanlı-
                                    bağlanmamakta, Ermeni nüfusundaki bu   ğı kabul ettirmiştir. Kayseri’de Hristiyan
                                    büyük azalmanın sebebi, şehirdeki Erme-  olarak  yetişen  Gregoire,  Ermenistan’a
                                    nilerin başka şehirlere (özellikle İstanbul’-  dönüp orada Hristiyanlığı yaymaya baş-
                                    a) ve başka ülkelere kendi istekleriyle göç   lamış ve bundan dolayı işkence görmüş-
                                    etmesi  olarak  gösterilmektedir.  Bu  göç   tür. Ermenistan Kralı Dırtad’ın hastalan-
                                    dalgası tehcirden geri dönüşlerden sonra   ması ve hekimlerin de çare bulamaması,
                                    şehrin Ermeni nüfusunun azalmasının en   bu  arada  Kralın  kızkardeşinin  gördüğü
                                    büyük sebebi olmuştur.               bir rüya üzerine çare için Krikor’a müra-
                                    Şehrin Ermeni nüfusundaki bu göç dal-  caat edilmiştir. Krikor, Kral’ı iyileştirmiş,
                                    gası, takip eden yıllarda da devam etmiş-  Kral  da  bunun  üzerine  Hristiyanlığı  ka-
                                    tir. 1924’te Kayseri’deki Ermeni nüfus A.   bul etmiş ve Krallığın resmî dininin Hris-
                                    Alboyacıyan tarafından  2653 olarak ve-  tiyanlık olduğunu açıklamıştır.
                                    rilmiştir.  Bu  nüfusun  ancak  yarısı  aslen   Halkın toptan Hristiyanlığı kabul etmesi
                                    Kayserilidir. 1932 yılında bu sayı 1600’e   ve Hristiyanlığın resmî din olarak benim-
                                    düşmüştür. Her geçen gün şehirde azalan   senmesi üzerine eğitim-öğretim mesele-
                                    Ermeni  nüfusu  1970’li  yılların  başında   si, dinin resmî kurumlara kavuşturulması
                                    800’e inmiştir. 1900’lü yılların ortaların-  ve  dinî  reisin  seçilmesi  ihtiyacı  ortaya
                                    da Kayseri ve civarındaki köylerde Erme-  çıkmıştır.  Bunun  üzerine  Kayseri’de
                                    ni  cemaati  bölgeden  göç  etmeye  başla-  Hristiyanlık üzerine eğitim görmüş olma-
                                    mışlardır. Bunun neticesi olarak bu dö-  sı  ve  Ermenistan’ın  toptan  Hristiyanlaş-
                                    nemde  Kayseri’nin  köylerinde  bulunan   masını  sağlaması  nedeniyle  dini  lider
                                    Ermeniler,  Kayseri’yi  İstanbul’a  gitmek   olarak Krikor en uygun aday kabul edil-
                                    için para biriktirmek üzere durakladıkla-  miştir. Kralın ve halkın onayıyla dinî li-
                                    rı bir merkez haline getirmişlerdir. İstan-  derliğe seçilen Krikor, takdis olmak üze-
                                    bul’a  ulaşanlar  burada  da  kalmayıp  bir   re, 16 prensle Kayseri’ye gönderilmiştir.
                                    yabancı ülkeye göç etmişlerdir. Bu göçle-  Kayseri’ye  gelen  Krikor,  Başpiskopos
                                    rin  neticesinde  Kayseri  merkezde  kalan   Uon’u bulmuş ve kraldan getirdiği mek-
                                    Ermeni  ailelerin  sayısı  1970’li  yıllarda   tubu ona vermiştir. Başpiskopos mektu-
                                    130 civarında idi. Kayseri’den göç Erme-  bu aldıktan sonra Krikor’a ruhbanlık un-
                                    ni cemaati arasında bu yıllarda hızlanma-  vanı vermek için piskoposlardan oluşan
                                    sına  rağmen  Gülbenkianlar  gibi  varlıklı   bir konsil toplamış ve 302’de onu pisko-
                                    tüccar  aileleri  çok  daha  önceden  şehir-  posluğa layık görmüşlerdir.
                                    den göç etmişlerdir.                 Krikor, Ermenistan’ı İncil’in ışığı ile aydın-
                                    Bugün itibariyle Kayseri’de Ermeni nüfu-  lattığı için aydınlatıcı anlamına gelen Er-
                                    sundan  bahsetmek  pek  mümkün  değil-  menice  Lusavoritç  lakabıyla  anılmıştır.
                                    dir. 20–30 kişilik bir gruptan ancak söz   303 yılında kurduğu kiliseye de Lusavor-
                                    edilebilinir. Nüfusun bu kadar azalması-  çagan Ermeni Kilisesi adı verilmiştir. Batı
                                    nın en önemli sebebi burada yaşayan Er-  dünyasında kurucusunun vaftiz ismi olan
                                    menilerin  İstanbul  gibi  büyük  şehirlere   Gregoire’den  dolayı  Gregoryen  Ermeni
                                    ve başka ülkelere kendi rızaları ile göç et-  Kilisesi olarak da adlandırılmaktadır.
                                    miş olmasıdır.                       Bizanslılar zamanında, devletin dinî poli-
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244