Page 240 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 240

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          ERM / 231 [711]


           tikası, vergi sistemi ve halka yabancı yö-
           neticileri yüzünden Ermeniler büyük bir
           baskı altında yaşamaya başlamışlar ve bu
           yüzden  devlete  karşı  düşman  olmuşlar-
           dır.  Ancak  Türklerin  Anadolu’ya  hâkim
           olması ile birlikte Kayseri Ermenileri dinî
           özgürlüklerine  kavuşmuşlardır.  Bu  öz-
           gürlük  neticesinde  Kayseri  ve  civarında
           Ermeni cemaatinin yaşadığı her yerde ce-
           maat  kendine  ait  bir  kiliseye  sahip  ol-
           muştur.
           Günümüzde de Anadolu’da Ermeni ce-
           maatine ait varlığını sürdüren yedi kilise-
           den en eski ve önemlisinin burada bulun-
           masından dolayı bu önemini devam ettir-
           mektedir. Bu kilise, Ermeniler tarafından
           Anadolu’nun  ilk  kilisesi  olarak  bilinen
           Kayseri’deki  Surp  Krikor  Lusavoriç
           Kilisesi*’dir.
           Surp  Krikor  Lusavoriç  Kilisesi,  1856’da
           açılmıştır. Bugün hâlâ ayakta olan kilise,   Bir Ermeni ailesinde beş kuşak
           1990’da restore edilmiştir. Daimi papazı   (G. Büyükmıhçı-Kayseri’de yaşam konut kültürü)
           olmamasına  rağmen,  Anadolu’nun  orta
           ve doğu kısmında açık olan ve şehirde ya-  gümüş buhurdan ile evini vakfettiği bilgi-
           şayan cemaati olmadığı için düzensiz de   si belgelerde yer almıştır.
           olsa  ayin  yapılan  tek  kilisedir.  Kilisenin   Osmanlı toplumunda gayrimüslim toplu-
           ayinleri devam ettirmesinin nedeni, kili-  lukların  kendilerine  ait  ayrı  ayrı  mezar-
           seye el konmasını önlemek amaçlıdır. A-  lıkları  vardı.  Bu  durum  Kayseri  Ermeni
           yin için papazlar yılda birkaç kez İstan-  cemaati  için  de  geçerli  olan  bir  durum
           bul’dan  Kayseri’ye  gelmektedir.  Yakın   idi. Şehirde Deliklitaş ve Çifteönü mezar-
           zamanlara kadar bu ayinlere katılan Er-  lıkları Ermenilere aitti.
           meni sayısı az olmasına rağmen, son dö-  Kayseri’de  son  dönemlerde  yaşayan  bir
           nemlerde  İstanbul  Ermenileri,  Aziz   Ermeni cemaati olmamasına rağmen, şe-
           Krikor’un önemli bayramlarında buraya   hirde yaşadıkları süre içinde onların dinî
           hac ziyaretleri düzenlemeye başlamışlar-  yaşantısına hem yerel idareciler hem de
           dır. Katılanlar arasında yurtdışında yaşa-  şehrin  Müslüman  halkı  tarafından  hoş-
           yan Ermenilerin de yer aldığını görmekle   görü  ile  yaklaşılmıştır.  Ermeni  cemaati
           beraber sayı her geçen gün artmaya baş-  şehir  ve  civarında  yaşadıkları  süre  bo-
           lamıştır.                           yunca  kilise  ve  ibadetgâhlarına  rahatça
           Osmanlı Devleti bünyesinde Ermeni ce-  gidip  ibadetlerini  yapma  noktasında  bir
           maatinin  kiliselerinin  dokunulmazlığı   sıkıntı  yaşamamışlardır.  Hatta  şehirde
           vardı. Padişah tarafından verilmiş arama   birlikte  yaşantıları  sırasında  Müslüman
           izni için bir ferman bulunmadıkça kimse   ve Ermeni cemaati birbirinin dinî inanç-
           keyfî  olarak  kiliseleri  denetleyemezdi.   larına çok büyük saygı göstermiş, bu say-
           Aksi  durumlarda  yapılan  şikâyetlerde   gıyı birbirlerinin özel dinî günlerinde ser-
           kim olursa olsun cezasını uygun şekilde   giledikleri tavırlarla devam ettirmişlerdir.
           görürdü.  Kayseri’de  zaman  zaman  bazı   Ermeniler,  Ramazan  ayında  Müslüman
           değerli  şeylerin  vakfedildiğini  ve  bunun   komşuları için iftar davetleri vererek, ke-
           kadı  tarafından  tescil  edildiğini  de  gör-  te yapıp komşularına dağıtmayı kendile-
           mekteyiz.  Mesela  Kayseri  Meryem  Ana   rine bir vazife bilmişlerdir. Hatta oruç tu-
           Kilisesi  fukarası  yararına  bir  kişinin  bir   tan komşularına saygısızlık olmasın diye
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245