Page 316 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 316

KAYSERİ ANSİKLOPEDİSİ                           FIK / 307 [787]


           tumları sonucunda İbrahim Efendi* maka-  alındığından,  bu  fıkralar,  Kayserili’nin
           mı terk etmek zorunda kaldı. Bir rivayet   yaşamına ait kesitleri sunması açısından
           şeklinde  nakledilen  bu  olay,  ne  derece   da kıymet taşımaktadır. Ayrıca fıkralarda
           gerçeğe  uygundur  bilinmez  ancak  kesin   gülmeye  sebep  olan  hususları  üstünlük,
           olan bir şey varsa o da Feyzullah Efendi’-  uyumsuzluk  ve  rahatlama  kuramlarına
           nin başkanlığının  fazla  uzun  sürmemesi-  göre  yorumlamanın  mümkün  olduğunu
           dir.  Gültepe  Parkının  yapımı  sırasındaki   da söyleyebiliriz.
           kamulaştırmada kendisine haksızlık yapıl-
           dığını  iddia  eden  Hacı  Mehmed  Efendi   Kayseri Fıkralarından Örnekler:
           isimli  bir  kişinin  çizdiği  park  projesinin
           Feyzullah  Efendi’nin  projesinin  yerine   Övünmek Gibi Olmasın Diye
           Mutasarrıf Muammer Bey tarafından ka-  Öğretmen,  okula  yeni  gelen  öğrenciler-
           bul  edilmesi  vali  ile  belediye  başkanının   den memleketlerini sorarken sıra Kayse-
           aralarının açılmasına sebep oldu. Bu ger-  riliye gelince:
           ginlik Belediye Başkanı Feyzizade Feyzul-  -  Manisa’lıyım diye atar…
           lah  Efendi’nin  başkanlıktan  ayrılmasıyla   Bu  öğrencinin  Kayserili  olduğunu  bilen
           sonuçlandı (1909).                  arkadaşları  gülüşürler.  Bunun  sebebini
           Kaynakça:  Satoğlu,  Ansiklopedi;  Çalışkan,    soran öğretmene çocuklardan biri: “Arka-
           Kayseri Belediyesi,                 daş yalan söyledi; o Manisalı değil, Kayse-
                               ŞÜKRÜ ÖZTÜRK
                                               rili.” Öğretmen Kayserili öğrenciye:
                                               -  Oğlum Kayseriliymişsin de neden Ma-
          FIKRALAR                             nisalıyım diyorsun?
           Kısa ve özlü anlatımı olan nükteli, güldü-  -  Övünmek gibi olmasın diye, efendim!..
           rücü  hikâye;  anekdot  şeklinde  tanımla-
           nan  fıkralar  içinde  Kayseri  fıkralarının
           önemli bir yeri vardır. Kayserili’nin tica-  Çünkü Fabrikanın Sahibi De…
           ret  hayatındaki  zekâsını  ve  kabiliyetini   Kayserilinin biri Amerika’ya gider. Yirmi
           anlatan, karşılaştığı durumları kendi lehi-  yıldan beri Amerika’da kalan hemşehrisi-
           ne çevirebilme gücünü ve yeteneğini gös-  ni  görür.  Konuşma  arasında  hemşehri-
           teren  çok  sayıda  fıkra  bulunmaktadır.   sinden  yirmi  yıldan  beri  ne  iş  yaptığını
           Aralarında  dinî,  meslekî  ortak  noktaları   sorar.  “Bir  fabrikada  işçiyim^cevabını
           bulunan bir topluluğa mensup fertler et-  alır. Birden sinirlenen Kayserili:
           rafında  teşekkül  eden  fıkralar  arasında   -  Yirmi yıldan beri çalışıyorsun da, hâlâ
           tasnif edilen bu fıkraların halkın kendisi-  fabrikanın sahibi olamadın mı? Ne biçim
           ni  temsil  etme  gücünü  verdiği  bir  tipe,   Kayserililik bu? Ayıp sana!..
           ana tipe bağlı bir şekilde anlatıldığı görül-  -  Hemşehrim  der,  bu  fabrikanın  sahibi
           mektedir. Fıkra tiplerinin sınıflandırılma-  olmama imkân yok!
           sında ‘bölge ve yöre tipleri’ içinde değer-  -  Merak ve hayretle.
           lendirilen  “Kayserili  fıkra  tipi”nin  fıkra-  -  Neden  yahu?  diye  soran  Kayseriliye
           lardaki ortak vasfı, ‘uyanıklık’, ‘kurnazlık’   arkadaşı:               Kazım Yedikçioğlu’nun
           ve ‘gözü açıklık’ olarak nitelendirilmek-  -  Çünkü, fabrikanın sahibi de Kayserili!..  fıkralar kitabı
           tedir. Fıkranın estetiğini, fıkrada yer alan
           ‘çatışma’nın  oluşturduğu  gerçeğinden   Okuma Yazmam Yok Ama…
           hareketle fıkralara bakıldığında, “Kayse-  Kıtada  komutan,  okuma  bilenlerle,  bil-
           rili fıkra tipi”ne yüklenen uyanık, kurnaz   meyenleri  ayırırken,  bizim  Kayserili  de
           ve gözü açık gibi nitelemelerin, fıkralarda   okuma yazması olanların tarafına geçer.
           çatışmayı yarattığını ve fıkraların temelini   Durumdan kuşkulanan komutan sorar:
           oluşturduğunu  söyleyebiliriz.  Fıkraların   -  Okuman-yazman var mı senin?
           geneline baktığımızda tek bir olay üzeri-  Kayserili  kendine  güven  içinde  cevap
           ne  kurulduğunu,  bir  tez  ve  bir  de  karşı   verir:
           tezden oluştuğunu görmekteyiz. Fıkraları   -  Komutanım..  okumam-yazmam  yok
           oluşturan hikâyenin özü gerçek hayattan   amma, Kayseriliyim!
   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321