Page 320 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 320
KAYSERİ ANSİKLOPEDİSİ FİL / 311 [791]
niden ayaklandı. 1866 yılında Fırka tekrar topluluğu verimsiz topraklarda zor şartlar
bölgeye döndüğünde olayları kanlı bir şe- altında ziraat yapmaya zorlamıştır. Baş-
kilde bastırmıştır. Bu bölgedeki Avşarlar langıçta ziraattan anlamadıkları için kom-
daha önceden yaylaya çıktıkları Uzunyay- şu köylerin mallarını talan etmişlerdir.
la bölgesine iskân edilmeye ikna edildiler. Tarımı muhacirlerden öğrenen bu insan-
Ancak, bu dönemde Kafkasya’daki Rus lar yıllarca yoksul ve sefil bir hayat yaşa-
İşgali’nden kaçan Çerkezler Anadolu’ya mışlar, eskiden kışlak olarak kullandıkları
geldiklerinde yerleşim yeri olarak Çukurova’ya çalışmaya gitmişlerdir.
Uzunyayla’yı seçtiler. Böylece Avşarlar Kaynakça: Ahmet Cevdet Paşa, Tezâkir, Yay.
Aziziye (Pınarbaşı), Tomarza ve Sarız’a hzl. Cavit Baysun, TTK, Ankara 1991; Ahmet
zorunlu olarak yerleştirilir. Bu dönemde Cevdet Paşa, Maruzat; Yay. hzl. Yusuf Halaçoğ-
adı geçen yerlere yerleşen obalar şunlar- lu, İstanbul 1980; Cengiz Orhonlu, Osmanlı
İmparatorluğu’nda Aşiretlerin İskânı, Eren
dır; Kara-Şeyhli: Pınarbaşı’nın Han ve Yayınları, İstanbul 1987; Faruk Sümer, Oğuzlar
Gültepe köylerine, Tomarza’nın Kaman, (Tarihleri-Boy Teşkilatı-Destanları), Türk
Şabanlı, Ala ve Arslanbeğli Köylerine; Dünyası Araştırma Vakfı, 5. Baskı, İstanbul
Koca-Nallı: Pınarbaşı’nın Solaklar Köyü, 1999; Mustafa Kaya, Fırka-i Islahiye ve Top-
Tomarza’nın Emiruşağı, Karapınar, Ars- lumsal Etkisi, (Basılmamış Lisans Tezi), Ankara
2007; Nuri Yavuz, Fırka-i İslâhiye, Gündüz
lantaş ve Çanak Konağı köyleri, Sarız Yayınları, Ankara 2004; Yusuf Halaçoğlu, “Fır-
merkez ve Yeşil Kent (Yalak) Kasabası ile ka-i Islahiye ve Yapmış Olduğu İskân”, İstanbul
Sarız’ın Kemer, Kızılpınar, Kuşçu, Kara- Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Dergi-
yurt, Oğlakkaya, Ayranlık, Mollahüse- si, (1973), S 27.
yinler, Altı Söğüt (kısmen), Hacıveliler MUSTAFA KAYA
(Ayranlık), Dayoluk köylerine; Halil-Oğ-
lu: Pınarbaşı’nın Karamanlı, Kızılören, FİDANİL, MAHMUT
Demircili ve Hasırcı köylerine; Kara Re- Yazar, şair (Kayseri, 15 Şubat 1949- ).
cep (Arap-Hasanlar): Tomarza’nın Kara- Kayseri Mustafa Özgür İlkokulu, Kayseri
muklu, İcadiye, Tahta Kemer ve Zelhin İmam Hatip Lisesi ve Kayseri Yüksek İs-
köyleriyle Pınarbaşı’nın Pazarören lam Enstitüsünden mezun oldu. Gazete-
ciliğe başladı (1964). Devrim, Emel, Mil-
Nahiyesi’ne; Kara Recep (Hacı Mustafa): li Ülkü, Yeni Sabah, Ortadoğu, Millet,
Pınarbaşı’nın Hassa ve Tözgün köylerine; Spor Kayseri, Kurultay, Erciyes, Kay-
Kara Recep (İbrahim Beğ): Tomarza’nın seri Kültür, Sel gibi birçok gazete ve
Söğütlü (kısmen), Taf (kısmen), Madrasan dergide değişik isimlerle şiirler, makale-
(kısmen), Kesir (kısmen) köylerine; Cin- ler, siyasî yorumlar; roman ve tiyatro
Göz Oğlu: Pınarbaşı’nın Sindel ve Çördük üzerine edebî eleştiriler yazdı. Yeni Sa- Mahmut Fidanil
köyleri ile Tomarza’nın Akin köylerine; bah, Ortadoğu ve Millet gazetelerinde
Halil-Paşa Oğlu: Tomarza’nın Güzelce, Genel Yayın Müdürlüğü yaptı. Redaktör-
Melik Viran ve Canlılı Köylerine; Torun: lük yaptığı yıllarda pek çok ilmî ve edebî
Pınarbaşı’nın Potuklu, Altı Parmak, Yere eseri yayına hazırladı. İnsan Yaşadıkça
Geçen ve Oruçoğlu köyleri ile Sarız’ın Ölür tiyatrosu defalarca sahneye konul-
Damızlık, Söbeçimen, Deştiye, Çavdar, du. 2001 yılında emekli oldu. Evli ve 3
Yedi Oluk, Kıskaçlı ve Çimen köylerine; çocuk babasıdır.
Deller (Deliler): Pınarbaşı’nın İğdeli, Kızıl Eserleri: Uyvar Önünde (1965), Şehit-
Dere, Emeğil, Bahçecik, Gürleyen, Tah- ler Tabyası (1965), Gölgeler Sokağı
talı, Kılıç Kışla Köylerine; Türkmen (1966), Bizim Mahalle (1966), İnsan
(Türkmen- Aliler): Sarız merkez ile Sarız’ın Yaşadıkça Ölür (1968).
İncedere ve Esirik köylerine yerleştiriler- YAYIN KURULU
ler. Osmanlı İmparatorluğu iskân siyase-
tinde genellikle cemaatlerin sosyal ve FİLİNTİNENİN ŞIH İBRAHİM EFENDİ
ekonomik özelliklerine dikkat etmiştir. Belediye Başkan Vekili (Kayseri, ? – Kay-
Yıllardır yaylak ve kışlak arasında hayvan- seri, 1913). Doğum tarihi kesin olarak bi-
cılığa dayalı göçebe bir hayat yaşayan bu linmemektedir. Tavlusunlu Mustafa Hil-