Page 324 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 324
KAYSERİ ANSİKLOPEDİSİ FOT / 315 [795]
fını çekmesini ister. Güç bela fotoğraf
çekilir. O günün akşamında işten eve
döndüğünde, eşi Akkadın Hanıma dük-
kânda yaşadığı olayın canını çok sıktığını,
utandığını söyler ve ekler: “Hanım yarın-
dan tezi yok evin avlusunun gün ışığı
alan bir yerinin duvarına bir perde asa-
lım, sen burada bayan müşterilerin fotoğ-
rafını çek.” der. Akkadın Hanım tered-
dütsüz kabul eder. Hatıroğlu Camii’nin*
(Topaklı Minareli cami) bitişiğindeki ev-
lerinin avlusuna perdeyi asarlar. Üç
ayaklı alüminat bir makine bulurlar. Ak- Foto Zafer’in tabelası-1928
kadın Hanım bayanların fotoğraflarını (N. Karakaya Arşivi)
çekmeye başlar. Akkadın Sırcan Hanım’-
ın ünlü “Fotoğrafçı Teyze” diye kısa za- Mütehassıs” adıyla 1946 yılında Kiçika-
manda Kayseri ve çevresinde ünlenir. pı’da açtı. Abdullah Bey, 1947’de Ayten
1927 yılı başlarında Mehmet Sırcan, Durukan ile evlendi. Ayten Hanım, Kız
İzmir’e giderek Foto-Maton denilen bir Sanat Enstitüsü mezunu, resim sanatına
fotoğraf kabini satın alarak Kayseri’ye meraklı, aynı zamanda bayan terzisi idi.
döner. Kabinin içinde müşterinin otura- Gelin geldiği evde kısa sürede fotoğraf
cağı sabit bir yer ve sabit bir objektif var- çekiminin ve sanatının tüm inceliklerini
dı. Bu kabinin içine fotoğraf çektirmek öğrendi. Kayınvalidesi ile birlikte birçok
için giren kişiyi dışarıdan kimse görme- çekimde bulundu. Henüz renkli fotoğraf
mekte, yanda görünümünü, giyimini dü- çekimlerinin ve sonradan tam renklen- Selçuk Emden-Foto Selçuk
zeltmek için küçük bir ayna bulunmak- dirme tekniklerinin olmadığı zamanlar-
taydı. Kişi çekime hazır olduğunda ob- da, Abdullah Bey portre fotoğraflarını
jektife bakıyor, bir düğmeye basıyor ve renklendirmesiyle ünlenmişti. Fotoğrafın
fotoğraf çekimi tamamlanıyordu. Foto- sağ tarafına “Foto Sırcan-Mütehassıs
Maton, fotoğrafı banyosuz, direkt, açık Ressam” yazarak tamamlardı. Mehmet,
kahverengi Sephia renginde zaman kay- Akkadın, Abdullah ve Ayten Sırcan’lar
betmeden otomatik olarak veriyordu. Hisarcık kökenli olduklarından bu köy-
Mehmet Sırcan Foto-Maton’da, Akkadın den birçok genci yanlarına alarak fotoğ-
Sırcan da evlerinin avlusunda, kışları rafçı olarak yetiştirdiler. 1960-80 yılları
evin uygun bir odasında 1927-1949 yılları arasında Kayseri’de bulunan birçok fo-
arasında çekimlerini sürdürdüler. Akka- toğrafhanenin sahibi Hisarcıklı idi. Ab-
dın Hanım’ın zaman zaman kulağına “Bu dullah Bey ve Ayten Hanım, 1953 yılına
fotoğrafları çekiyorsun ama öbür dünya- kadar Kiçikapı’daki atölyelerinde fotoğ-
da bunlara can verebilecek misin?” şek- rafçılığa devam ettiler. Aynı yıl İstanbul’a
linde sözler geldiği de olmuş. Fakat hiç göç ederek Kadıköy’de bir stüdyo açtılar.
aldırış etmemiş. Oğulları Abdullah Sır- İşlerinin iyi olmasına rağmen Akkadın
can ilk fotoğraf atölyesini “Foto Sırcan Hanım’ın hastalanması üzerine 1958’de
Kayseri’ye geri geldiler. Kayseri’nin uzun
soluklu köklü fotoğrafçılarından olan
Sırcan Ailesi, birçok olumsuzluğa rağ-
men günümüze kadar faaliyetlerini sür-
dürdüler.
Kaynakça: Eski Kayseri Fotoğrafları için bkz.
Nilay-Nihat Karakaya, Anımsamalar, Kayseri
2002; Katkılarından dolayı Ali İhsan Gökçen ve
Aytemur Güpgüpoğlu’na teşekkür ederim; İs-
Foto Paris’in fotoğraflarından birinin arkası tanbul’daki Osmanlı dönemine ait fotoğraf atöl-