Page 324 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 324

KAYSERİ ANSİKLOPEDİSİ                           FOT / 315 [795]


           fını  çekmesini  ister.  Güç  bela  fotoğraf
           çekilir.  O  günün  akşamında  işten  eve
           döndüğünde, eşi Akkadın Hanıma dük-
           kânda yaşadığı olayın canını çok sıktığını,
           utandığını söyler ve ekler: “Hanım yarın-
           dan  tezi  yok  evin  avlusunun    gün  ışığı
           alan bir yerinin duvarına bir perde asa-
           lım, sen burada bayan müşterilerin fotoğ-
           rafını  çek.”  der.  Akkadın  Hanım  tered-
           dütsüz kabul eder. Hatıroğlu Camii’nin*
           (Topaklı Minareli cami) bitişiğindeki ev-
           lerinin  avlusuna  perdeyi  asarlar.  Üç
           ayaklı alüminat bir makine bulurlar. Ak-  Foto Zafer’in tabelası-1928
           kadın  Hanım  bayanların  fotoğraflarını   (N. Karakaya Arşivi)
           çekmeye başlar. Akkadın Sırcan Hanım’-
           ın ünlü “Fotoğrafçı Teyze” diye kısa za-  Mütehassıs”  adıyla  1946  yılında  Kiçika-
           manda  Kayseri  ve  çevresinde  ünlenir.    pı’da açtı. Abdullah Bey, 1947’de  Ayten
           1927  yılı  başlarında  Mehmet  Sırcan,   Durukan  ile  evlendi.  Ayten  Hanım,  Kız
           İzmir’e  giderek  Foto-Maton  denilen  bir   Sanat Enstitüsü mezunu, resim sanatına
           fotoğraf  kabini  satın  alarak  Kayseri’ye   meraklı, aynı zamanda bayan terzisi idi.
           döner. Kabinin içinde müşterinin otura-  Gelin  geldiği  evde  kısa  sürede  fotoğraf
           cağı sabit bir yer ve sabit bir objektif var-  çekiminin ve sanatının tüm inceliklerini
           dı.  Bu  kabinin  içine  fotoğraf  çektirmek   öğrendi. Kayınvalidesi ile birlikte birçok
           için giren kişiyi dışarıdan kimse görme-  çekimde bulundu. Henüz renkli fotoğraf
           mekte, yanda görünümünü, giyimini dü-  çekimlerinin  ve  sonradan  tam  renklen-  Selçuk Emden-Foto Selçuk
           zeltmek için küçük bir ayna bulunmak-  dirme  tekniklerinin  olmadığı  zamanlar-
           taydı.  Kişi  çekime  hazır  olduğunda  ob-  da,  Abdullah  Bey  portre  fotoğraflarını
           jektife  bakıyor,  bir  düğmeye  basıyor  ve   renklendirmesiyle ünlenmişti. Fotoğrafın
           fotoğraf  çekimi  tamamlanıyordu.  Foto-  sağ  tarafına  “Foto  Sırcan-Mütehassıs
           Maton,  fotoğrafı  banyosuz,  direkt,  açık   Ressam” yazarak tamamlardı.  Mehmet,
           kahverengi Sephia renginde zaman kay-  Akkadın,  Abdullah  ve  Ayten  Sırcan’lar
           betmeden  otomatik  olarak  veriyordu.   Hisarcık  kökenli  olduklarından  bu  köy-
           Mehmet Sırcan Foto-Maton’da, Akkadın   den birçok genci yanlarına alarak fotoğ-
           Sırcan  da  evlerinin  avlusunda,  kışları   rafçı olarak yetiştirdiler. 1960-80 yılları
           evin uygun bir odasında 1927-1949 yılları   arasında  Kayseri’de  bulunan  birçok  fo-
           arasında çekimlerini sürdürdüler.  Akka-  toğrafhanenin sahibi Hisarcıklı idi.  Ab-
           dın Hanım’ın zaman zaman kulağına “Bu   dullah Bey ve Ayten Hanım, 1953 yılına
           fotoğrafları çekiyorsun ama öbür dünya-  kadar  Kiçikapı’daki  atölyelerinde  fotoğ-
           da bunlara can verebilecek misin?” şek-  rafçılığa devam ettiler. Aynı yıl İstanbul’a
           linde sözler geldiği de olmuş. Fakat hiç   göç ederek Kadıköy’de bir stüdyo açtılar.
           aldırış  etmemiş.  Oğulları  Abdullah  Sır-  İşlerinin  iyi  olmasına  rağmen  Akkadın
           can  ilk  fotoğraf  atölyesini  “Foto  Sırcan   Hanım’ın  hastalanması  üzerine  1958’de
                                               Kayseri’ye geri geldiler. Kayseri’nin uzun
                                               soluklu  köklü  fotoğrafçılarından  olan
                                               Sırcan  Ailesi,  birçok  olumsuzluğa  rağ-
                                               men  günümüze  kadar  faaliyetlerini  sür-
                                               dürdüler.
                                               Kaynakça:  Eski  Kayseri  Fotoğrafları  için  bkz.
                                               Nilay-Nihat  Karakaya,  Anımsamalar,  Kayseri
                                               2002; Katkılarından dolayı Ali İhsan Gökçen ve
                                               Aytemur  Güpgüpoğlu’na  teşekkür  ederim;  İs-
         Foto Paris’in fotoğraflarından birinin arkası  tanbul’daki Osmanlı dönemine ait fotoğraf atöl-
   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329