Page 326 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 326

KAYSERİ ANSİKLOPEDİSİ                           FRA / 317 [797]


           lenmiştir. Bu iki sahnenin güneyinde ek
           olarak yalnız hiyerogriflerden oluşan bir
           yazıt  bulunmaktadır.  Her  iki  sahnedeki
           figürlerin,  yanlarına  eklenmiş  hiyeroglif
           lejantlar ve ikonografik özellikleri, onla-
           rın  kimliğini  açıklamaktadır.  Kabartma-
           ların zeminden yüksekliği 4 m dir.
           Her iki sahnede de konu aynıdır. Sol sah-
           nede  kral  tanrıya,  sağdaki  sahnede  ise
           kraliçe tanrıçaya, içki kurbanı (libasyon)
           sunarken gösterilmiştir.
           Her iki sahnede de figürler, aradaki suna-
           ğın iki yanında karşılıklı olarak yüz yüze
           gelecek  şekilde  yerleştirilmişlerdir.  Her
           iki sahnede de kıyafetler, çağının klasik-
           leşmiş giysilerinin özelliklerini taşır. Tan-  Fraktin Kaya Anıtı (T. Bilgin)
           rı ve kral boynuzlu, sivri külah, kısa kollu
           gömlek  ve  önden  yırtmaçlı  kısa  etek  ve   eşi büyük Kraliçe Putu-Hepa, Kizzuwat-
           uçları  sivri,  tipik  Hitit  ayakkabıları  taşı-  nalı (Çukurova yöresi) saygın bir rahibin
           maktadır. Uçları kıvrık, ay biçimli kabza-  kızıdır ve kendisi de rahibedir. Onun za-
           ları olan hançerleri, gövdenin arkasında,   manında, Hurri dininin Hititler üzerinde-
           kemerlerine  tutturulmuştur.  Tanrı,  ucu   ki etkisi çok büyük olmuştur.
           kıvrık  silahını  sağ  eliyle  omzuna  dayalı   Sağdaki sahnede ve yazıtta detaylar işlen-
           olarak  taşırken  kral,  sol  omzuna  taktığı   meden bırakılmıştır.  Bu kral çifti zama-
           yayını sol eliyle tutmaktadır. Sağ elindeki   nında, Mısır Firavunu II. Ramses ile, Bü-
           gaga  ağızlı  testiden  yerdeki  kaba,  içkiyi   yük  Hitit  kralı  Muwatalli  arasında  ger-
           dökmektedir. Tanrının baş hizasında yal-  çekleşen ve Hititlerin zaferi ile sonuçla-
           nızca  tanrı  işareti,  kralın  başı  hizasında   nan Kadeş savaşı sonrasında, sulh antlaş-
           ise, “Büyük Kral Hattuşili” yazıtları, onla-  ması  imzalanmıştır.  Tarihte  bilinen  en
           rın kimliklerini açıklamaktadır.    eski yazılı antlaşmadır. Muwatalli’nin oğ-
           Diğer sahnede ise, tahtında oturan tanrı-  lu Urhi-Teşup’dan sonra tahta geçen III.
           ça  “Hepat”ın  önünde  sunak,  karşısında   Hattuşili  ve  eşi  Mısır’la  ilişkileri,  sulh
           ayakta  duran,  “Putuhepa,  Büyük  Krali-  içinde  geliştirmişlerdir.  Diplomatik  iliş-
           çe”,  aynı  şekilde  libasyon  yapmaktadır.   kiler sonucunda, çiftin kızları prenses, II.
           Onların da giysileri, çağının tipik giysile-  Ramses’e eş olarak Mısır’a gönderilmiş-
           ridir.  Yani,  geniş  aybiçimli  başlık,  uzun   tir. Bu önemli tarihi olay, Nubya’da Nil
           etekli  üstlük,  sivri  uçlu  ayakkabılar  giy-  kıyısında II. Ramses tarafından yaptırılan
           mektedirler.  Kimlikleri  hiyeroglif  isim   Abu  Simbel  kaya  tapınağının  önünde
           yazıları ile net olarak tanımlanır.   “evlilik steli” olarak anılan anıtta vurgu-
           Anıtta  bu  iki  sahnenin,  izleyiciye  göre   lanmıştır. Burada prenses Mısırlı giysiler
           sağında  daha  dar  bir  alanda,  hiyeroglif   içindeyken,  yazıttaki  kral  yüksek  sivri
           işaretlerinin, yalnız dış çevreleri çizilerek
           alçak kabartma olarak işlenmiş yazıt yer
           almıştır.  Detayları  işlenmemiş  işaretler
           nedeniyle  okunuşu  tartışmalıdır.  H.G.
           Güterbock,  E.  Laroche,  P.  Meriggi  gibi
           dil bilimcileri bu yazıt’ın okunuşu üzerin-
           de durmuşlardır.. Genelde “Kizzuwatna
           ülkesinin kızı, tanrıların sevgilisi” olarak
           okunuşu kabul görmüştür.
           Bilindiği gibi Büyük Kral III. Hattuşili’nin   Fraktin Kaya Anıtı (çizim: T. Elkovan)
   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331