Page 323 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 323

[794] 314 / FOT                    KAYSERİ ANSİKLOPEDİSİ


                                                                         Hayri Tolgay, yanında pek çok fotoğrafçı
                                                                         yetiştirmiştir. Bunların arasında Sait Peş-
                                                                         kircioğlu, Hüseyin Özçetin, İsmail Canlı,
                                                                         Ali Gençler, Talat Yaroğlu, Ahmet Zere-
                                                                         ner  ve  Ahmet  Demirbilek  vardır.  1963
                                                                         yılında oğlu Ünsal Tolgay’da Foto Zafer
                                                                         atölyesinde çalışmaya başlamıştır. Hayri
                                                                         Tolgay, 1977 yılında Foto Zafer atölyesini
                                                                         oğlu  Ünsal  Tolgay’a  devretmiştir.  Ünsal
                                                                         Tolgay,  Foto  Zafer  fotoğraf  atölyesinde
                                                                         1992 yılına kadar çalışmıştır. 1992 yılın-
                                                                         da, altmış dokuz yıldır Kayseri’de önemli
                                                                         belgeler  bırakmış  olan  atölyeyi  devret-
                                                                         miştir.
                                                                         Foto Sırcan’da Kayserin’nin diğer önem-
                                                                         li fotoğraf atölyelerinden biridir.1892 yı-
                                                                         lında Kayseri Hisarcık’ta* doğan Mehmet
                                                                         Sırcan, Birinci Dünya ve kurtuluş Savaşı’-
                                                                         na  katılmış,  askerlik  yıllarında  ordu  fo-
                                                                         toğrafhanelerinde  çalışmıştır.  1923  yılı
                                                                         sonlarında  terhis  olup  Kayseri’ye  dön-
                                                                         müş, bir fotoğraf atölyesi açma girişimin-
                                                                         de bulunmuş, fakat kendisini bu konuda
                                                                         yeterli  görmemiştir.  İzmir’de  bulunan
                                                                         amcasının  yanına  gitmiş,  burada  bir  fo-
                                                                         toğrafhaneye girerek iki yıl çalışmış, mes-
                                                                         leki deneyimini pekiştirmiştir.  1926 yılı
                                                                         başlarında  Kayseri’ye  dönen  Mehmet
                                                                         Sırcan Bey ilk fotoğraf dükkânını Kayseri
                                                                         Kaleönü’nde  açarak  güneş  ışığında  çe-
                                                                         kim yapan üç ayaklı bir alüminit makine
          Mehmet Sırcan, Anadolu’nun ilk kadın fotoğrafçısı eşi Akkadın Hanım ve oğlu   ile çekimlerine başlamıştır. Vesikalık fo-
          Abdullah ile kızları (M. Şahin Arşivi)
                                                                         toğrafın kimlik, evlenme ve diplomalarda
                                    atölyesini açmadan önce de amatör ola-  kullanılmasının zorunlu hâle getirilmesi,
                                    rak çalıştığı bilinmektedir.         Kayseri’deki fotoğrafhanelerde birdenbi-
                                    Hayri  Tolgay,  çektiği  birçok  fotoğrafını,   re bir talep patlamasına yol açtı.
                                    önceleri kendi adıyla daha sonra babası-
                                    nın adını da katarak “Hayri Tayfur” ola-  Anadolu’da İlk Kadın Fotoğrafçı
                                    rak imzalamıştır. Yalnız başladığı fotoğ-  Mehmet  Sırcan  Bey’in  fotoğrafhanesine
                                    raf çalışmalarına 1932 yılında kayınbira-  1926 yılının Haziran ayında genç bir karı
                                    deri  Sait  Peşkircioğlu  da  katılmıştır.  Bu   koca  fotoğraf  çektirmek  için  gelirler.  O
                                    dönemden  sonra  Foto  Zafer  kartları,   yıllarda  kadınlar  erkek  fotoğrafçılardan
                                    “Hayri ve Sait” şeklinde imzalanarak ba-  utanıp  sıkılmaktadırlar.  Genç  bayanın
                                    sılmıştır. Hayri Tolgay bazı fotoğrafların-  yüzü peçelidir. Mehmet Bey fotoğraf çe-
                                    da “Amasyalızade” imzası da kullanmış-  kiminin peçesiz olarak yapılacağını söy-
                                    tır. Amasyalızade ve Hayri Tolgay imza-  ler. Genç bayan, “Ben yabancı erkeklerin
                                    larını,  atölyesini  kurmadan  önce  ve  ilk   yanında peçemi çıkarmam, yüzümü aç-
                                    kuruluş  yıllarında  çektiği  fotoğraflarda   mam.” der. Olaydan Mehmet Bey de sıkı-
                                    görmek mümkündür. Bu dönemde Foto    lır.  Genç  kadın  eşinin  çok  ısrar  etmesi
                                    Zafer’in  çektiği  fotoğraflar,  kartpostal   üzerine güçlükle peçesini açar, Mehmet
          Mustafa Hayri Tolgay
          (N. Karakaya Arşivi)      olarak da kullanılmıştır.            Bey’den de kendisine bakmadan fotoğra-
   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328