Page 317 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 317
[788] 308 / FIK KAYSERİ ANSİKLOPEDİSİ
Kaynakça: Nurettin Albayrak, Ansiklopedik FIRINCI MAHALLESİ
Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Leyla ile Kayseri Lisesinin arkasında Tavukçu
Mecnun Yayıncılık, İstanbul 2004, s. 172, 174; Mahallesi’nin ilerisinde, 1650 yılından
Mehmet Aça, A. Müge Ercan, “Anonim Halk önce de varlığı bilinen eski bir Ermeni
Edebiyatı”, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı,
Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004, s. 145-147; mahallesiydi. 1831 senesi nüfus sayımın-
Dursun Yıldırım, “Fıkra”, Türk Dünyası El da 26 hane 130 nüfusu bulunuyordu. İn-
Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü sanlarının tamamı sarraf, muytab, bez-
Yayınları, Ankara 1992, III. 18; İsmail Özmen, zaz, gazalcı, pabuççu, kuyumcu, kürkçü,
Dünya Fıkra Antolojisi, Saypa Yayın Dağıtım, iplikçi, çerçi, semerci ve tüccar gibi mes-
Ankara 1994, s. 428; Muhsin İlyas Subaşı, lek erbabı idi. XIX. yüzyıl sonlarında
Dünden Bugüne Kayseri, Örnek Kitabevi, İs- Mahalle’deki 23 hane nüfus, Hamame
tanbul 1986, s. 77; H. Recep Çalkaner, Aslan (Güvercin), Kazancı, Muytab, Gümüş-
Gayserilim-3, Furkan Basın Yayın, Kayseri oğlu, Gülük Sokaklarında otururlardı. Bu
2002, s. 52; Önder Çağıran, Ercan Alımcı,
“Çukur Fıkraları”, Erciyes, (Mayıs 1985), S 89, Mahalle’de oturan Mardinoğlu Karabet,
s. 16; Erhan Çapraz, “Gülmece Kuramlarına Kırnıkoğlu Hacı Karabet, Kazancıoğlu
Göre Kayseri Fıkralarının Yorumu”, Erciyes, Hacı Ağop, Kazancıoğlu Murat, Çodu-
(Temmuz 2004), S 319, s. 31-32; Kâzım Yedek- loğlu Ağop, Güllükoğlu Bedirus gibi in-
çioğlu, Övünmek gibi olmasın ama Kayserili- sanlar, Kayseri’nin sayılı zenginlerinden-
yim, İstanbul 1972. di. Şehirdeki 160 adet köşk ve konağın
ERHAN ÇAPRAZ
yedi adedi bu Mahalle’de bulunuyordu
ve fiyatları da 22.000–62.500 arasında
FINDIKOĞLU, HAMDİ EFENDİ HOCA değişirdi.
Âlim (Kayseri, 1871–1944). Kayseri do- Günümüzde bu isimle anılan bir mahalle
ğumludur. Babasının ismini bilemiyoruz, mevcut değildir.
fakat dedesi Zaptiye Hacı Mehmet Ağa’-
dır. İlk tahsilini mahalle mektebinde yap- Kaynakça: Çayırdağ, KTA, s. 374; Cömert, 19.
Y. Kayseri; KAYTAM Arşivi, 182 Numaralı
tıktan sonra medreseye devam etti, Arap- Defter; M. Keskin, H. Cömert, Hoşgörü Toplu-
çayı Mürid Ali Efendi Hoca’dan öğrendi munda Ermeniler, Kayseri 2007, C. III, s. 288.
ve hocalık icazeti aldı. Terakki’de öğret- HÜSEYİN CÖMERT
menlik yaptı, daha sonra zamanın ortao-
kul derecesindeki Dârüledeb’de yine öğ- FIRINLAR
retmenlik yaptı, mekteb-i sultanî yani Kayseri’de evlerde hazırlanarak getirilen
bugünkü lisede Arapça dersleri verdi. hamurdan ücret karşılığı ekmek, çeşitli
Liselerden Arapça derslerinin kaldırıl- un mamülleri ve hazırlanmış yemekleri
masının ardından Kayseri Müftülüğünde pişiren, özel mimariye sahip işyerleri.
çalışmaya başlamış, şapka kanununun Kayseri’de her mahallede birkaç adet fı-
yürürlüğe girmesiyle Remzi Efendi’den rın bulunurdu. “Salnameler”de bu fırınla-
boşalan müftülüğe atanmayı kabul etme- rın tamamının sayısının ne kadar olduğu
di. Kayseri Müftülüğüne talip olan Miya- hakkında bilgi mevcuttur. Buna göre XIX.
soğlu Nuh Efendi* zamanında da müftü yüzyılın sonunda Kayseri’de 120 adet fı-
yardımcısı olarak şehir halkının dinî, şer’i rın bulunmaktaydı. XX. yüzyılın başların-
meselelerini, fetvalar vererek halletti, mal da bir kasaba olan Talas’ta 33 fırının faa-
taksimlerini hem Medeni Kanuna hem liyette olduğu söylenmektedir. Bunların
de eski usule göre yaparak mevcut prob- hemen hepsi, bilhassa 60’lı yıllardan iti-
lemleri çözdü. Kırk sene kadar hizmet baren evlere elektrikli fırınların girmeye
ettikten sonra Kayseri’de vefat etti ve başlamasıyla önemlerini kaybetmiş ve
Seyyid Burhaneddin Mezarlığı’na defne- birçoğu yavaş yavaş yıkılıp ortadan kalk-
dildi. mıştır. Bu yok olmaya bir sebep de eski
şehrin üzerine yenisinin kurulmasıyla
Kaynakça: Z. Koçer, Kayseri Ülemâsı, s. 75-
76. başlayan imar ve istimlak faaliyetleridir.
ATABEY KILIÇ Eski mahallelerle eski sokaklar ortadan