Page 332 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 332

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                          GAV / 323 [803]


           nası iki merdivenle aşağıdaki ahırlara bağ-
           lanmaktaydı.
           Yarı yıkık olan sofanın avluya bakan ku-
           zey  duvarındaki  yonular  derin  olmayan
           Selçuklu  motifleriyle  bezenmiştir.  Sofa
           yaklaşık 4,50 m x 8,50 m x 6,50 m boyut-
           larındadır; 12 m  büyüklüğündeki  sekial-
                       2
           tı  bölümü  salla  kaplıdır,  ortasında  bir
           çağtaşı  vardır.  Ahşap  olan  asıl  döşeme,   Gavremoğlu Evi kuzey cephesi (çizim: V. İmamoğlu)
           sekialtından  67  cm  daha  yukarıdadır;
           güney  ve  batı  yanlarına  boydan  boya   Sofanın  kuzey  duvarında  ikisi  yukarıda,
           uzanan sedirler yerleştirilmiştir. Güzelli-  biri kapı düzeyinde olmak üzere üç pen-
           ğiyle ünlü olan bu sofanın duvarları zarif   cere yer almıştır. Toplamı 2,70 m  olan
                                                                            2
           ve  gösterişli  zarlarla  kaplıdır.  Özellikle   pencere alanı, sofa tabanının %7’si kadar-
           tavana kadar yükselen güney duvarı, ta-  dır. Tüm açıklıkların kuzeye bakması so-
           mamen ahşapla yapılan ve adeta oya gibi   faya loş bir görünüm vermektedir. Odayı
           işlenmiş  bir  tapınak  duvarı  “altarpiece”   çepeçevre saran, yer yer yeşil, kahveren-
           görünümündedir.  Bu  yüzeyin  ortasında   gi, bej ve kırmızıya boyanmış dantela in-
           büyük  bir  yüklük  dolabı,  yüklüğün  iki   celiğindeki ahşap eleman ve zarlar, kuzey
           yanında birer küçük dolap ve her dolabın   ışığında  olgun,  ağırbaşlı  ve  olağandışı
           üstünde, 2,70 m yüksekliğe kadar çıkan   güzellikte bir atmosferin oluşmasını sağ-
           açık  raflar  bulunmaktadır.  Duvarın  üst   lamıştır.  Zarife  Şişli,  kentte  bu  mekân
           bölümünde,  eskiden  armut  serilen,  he-  hakkında dillerde dolaşan “sofaya giren-
           venk  üzümü  asılan  bir  çardak  vardır.   lerin gözleri kamaşır, ‘dünyada böyle us-
           Duvarın ortasında yer alan ahşap üzerine   ta var mıymış’ derdi” sözleri, sofanın ko-
           oyulmuş  yazıda  “Maşallah  –  1188”  yaz-  nuklar  tarafından  nasıl  algılandığına  ve
           maktadır. Zarife Şişli eskiden bu yazının   beğenildiğine işaret eder.
           biraz üstünde altın bir boynuzun asılı ol-  Harem  odasının  kapısı  sofanın  sekialtı
           duğunu söylemiştir. Sofanın damını taşı-  bölümüne  açılırdı.  Bu  odaya  üç  yüksek
           yan direkler siyah ve kahverengi renkleri-  basamakla  çıkılan  ve  sekialtından  1  m
           ne  boyanmış,  direk  üstlerinde  kalan  ta-  yukarıda bulunan açık ve kısa bir geçitten
           van  tahtaları,  eşkenar  dörtgen  şeklinde   girilirdi. Harem odası 15 m2 büyüklüğün-
           çakılan çıtalarla süslenmiştir.     de, 3,10 m yüksekliğinde, oranları ve yü-
           Sofanın  doğu  ve  batı  duvarları  yerden   zeylerinin ele alınış şekliyle sıcak ve cana
           2,70 m yüksekliğe kadar ahşap zarlarla,   yakın bir havaya sahipti; tabanı ahşap ra-
           üstte kalan bölümü sıvayla kaplanmıştır.   bıta,  duvarları  2,20  m  yüksekliğe  kadar
           Roma  duvar  resimleri  karakterindeki   zarla kaplıydı. Odadaki tek sedir, kuzey
           fresklerin işlendiği sıva yüzeyler, zamanla   duvarı  boyunca  uzanırdı.  Odanın  güne-
           damdan  sızan  rutubet  nedeniyle  tahrip   yinde süslü bir şerbetlik, doğusunda bir
           olmuştur.  1986  yılında  doğu  duvarında   gusülhane vardı. Üç pencerenin her biri
           pek  seçilemeyen,  batı  duvarında  soluk   ayrı bir yöne bakmakta, sedirde oturanla-
           lekeler halinde görülebilen bu fresklerde,   ra  hem  kuzeyden,  hem  doğudan  bakış
           eğimli bir peyzaj içine serpiştirilmiş mer-  açıları sunmaktaydı. Zar ve pencerelerin
           mer  görünüşlü  yivli  sütun,  basamak  ve   üstünde  kalp  şeklinde  dekoratif  küçük
           platformlara yer verilmişti. Yan duvarla-  yıldız pencereleri yer almaktaydı.
           rın alt bölümlerinde kullanılan dolap, raf   Selamlıktaki  iki  oda,  karakter  olarak  ha-
           ve süsleme elemanlarının biraraya getiri-  rem odasına benzeyen, ahşap döşemeleri,
           lişi, oranları, renk kurgusu, sofanın yapıl-  2 m yüksekliğe kadar çıkan zarları, şerbet-
           dığı  dönemdeki  tasarım  anlayışının  ne   likleriyle  günlük  ev  yaşamına  uygun  bo-
           denli ince, duyarlı ve bütüncül olduğuna   yutlara  sahip,  rahat  ve  sade  görünüşlü
           ve işçilik becerisinin niteliğine ışık tutar.  odalardı. Pencereleri, batı yanda bulunan
   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337