Page 333 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 333
[804] 324 / GAV KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
fasulye, erik, kayısı ve benzeri yiyecekler
kuruttuklarını; kentteki evlerine inince de
sucuk, pastırma yapıp turşu kurduklarını
söylemiştir. Ayrıca ailelerinin bu işleri
meslek olarak yapanlara yün eğirtiğini;
kışın giyecekleri çorap, yelek, ceket-fani-
laları kendilerinin ördüğünü belirtmiştir.
Yumuşak deri mestler, pantuflalar ayak-
ları; başörtüler, takkeler başları soğuktan
korumuştur. Zarife Şişli’nin babası da
kışın, belki diğer hali vakti yerinde Kay-
serililer gibi, kürk giymiştir.
Kaynakça: İmamoğlu, Kayseri Evleri, s. 110-
Hunat Camii minaresinden Gavremoğlu, Yanıkoğlu mahalleleri-1925 (N. 119.
Karakaya Arşivi)
VACIT İMAMOĞLU
sokağa bakardı. Selamlığın tokanası geniş GAVREMOĞLU MAHALLESİ
ve yüksek tavanlıydı. Pencerelerinden biri Hunat (Huvand-Hunad) Camii*’nin gü-
batıdaki sokağa, diğeri 3,50 m yüksekteydi neyinde Talas Caddesi üzerinde bulunan
ve güneye yönlendirilmişti. eski mahalledir. 1834 yılı Temettuat ve
Müfredat kayıtlarında bu adı taşıyan ma-
Evin Kullanımı halle yoktu. XIX. yüzyıl sonlarındaki
Zarife Şişli, ailesinin genellikle sofada (1872) kayıtlarda “Huvand Gavremzade
oturduğunu, kışın sedirlerin birleştiği gü- Mahallesi” olarak yer alır. Mahalle’de
neybatı köşesine bir iskembi kurdukları- “Gavremzade” tarafından yaptırılan ma-
nı, iskembinin boş kalan iki kenarından halle mektebi, bir “Sıbyan” mektebi ve
birine bir sandık, diğerine taşınabilir kü- üç adet çeşme bulunurdu. Sivaskapısı
çük bir sedir yerleştirdiklerini hatırla- Caddesi’nde yer alan çeşmeyi “Akdirek
maktaydı. Ona göre herkes ve özellikle Hatun” yaptırdı. Mahalle bu yıllarda 103
çocuklar iskembide oturup ısınmaktan haneydi. Kayseri’nin “Ayan” sınıfı, eşraf
çok mutlu olur; geceleri iskembi masası- ve mütegallibeleri burada otururlardı. Si-
nın ortasına konan bir idare lambası so- vaskapısı Caddesi, Çeşmeönü Sokağı,
fayı aydınlatır; eve konuk geldiğinde ida- Kirazoğlu Sokağı, Cami Sokağı, Fırın
re kaldırılır, yerine gösterişli bir gaz lam- Sokağı, Sarıçeşme Sokağı, Erzincanlıza-
bası yerleştirilirdi. Sekinin doğusuna ku- de Çıkmazı, Kaykanlı Sokağı gibi yerle-
rulan bir talaş sobası bir sabah, bir akşam şim yerleri bulunurdu. Eski mahalle yıkı-
olmak üzere, iki kez yakılırdı. larak yerine yeni bina, cadde ve sokakla-
Zarife Şişli, evin temizliğini kadın ve ço- rın yapıldığı yeni hâliyle Melikgazi Bele-
cukların yaptığını, yerlerin süpürülmesi, diyesine bağlı Hunat Mahallesi içinde
hayatın (avlunun) temizliği, halı ve kilim- varlığını sürdürmektedir.
lerin silkelenmesi veya çırpılmasından
onların sorumlu olduğunu söylemiştir. Kaynakça: Hüseyin Cömert - İ. Demir, Kayseri
Ona göre pencere sayısı az olduğu için, Temettuat Defteri I, Kayseri 1998; Cömert, 19.
Y. Kayseri, s. 243; M Keskin, Kayseri Nüfus
ev temizleme işi zor değildi ve işini biti- Müfredat Defteri, Kayseri 2000.
ren ev kadını, hemen her gün bir komşu- HÜSEYİN CÖMERT
suna gider ya da komşusunu oturmaya
çağırırdı. Zarife Şişli, bağa göçmek için GAVREMOĞLU VAKFI
kiraz ağaçlarının çiçeklerinin dökülmesi- Kayseri’de Osmanlı döneminde kurul-
ni, ya da ayvaların çiçek açmasını; kente muş önemli vakıflardan birisidir. XVIII.
inmek için de ikinci kar yağışını bekle- yüzyılın önemli eşrafından olan Gavre-
diklerini söylemiştir. Bağda erişte, ma- moğlu (Gavrem-zâde) ailesi*nin başında
karna, reçel, salça yaptıklarını; patlıcan gelen Gavremzâde Abdülkadir Ağa sahip