Page 367 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 367
[838] 358 / GER KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
lo bulunduğunu belirtmektedir. Yazar,
İsa’nın mezara girişinin işlendiği bakır
dövme-kabartma eser üzerinde özellikle
durmuştur. Dinî figür ve konuların ağır-
lıklı olduğu resimlerde, bugüne ulaşa-
bilenlerden anlaşıldığı kadarıyla, beyaz
zemin üzerine mavi renkler hâkimdir.
Başlık ve konsollar, yumurta dizileri ve
akantus yaprakları ile bezenmiş, batı gi-
rişinin çevresine, pandantif ve kasnak ile
batı galerisindeki sütun gövdelerine, do-
ğudaki pencerelerin üzerine ikonografik
Germir Panagia Rum Kilisesi figürleri resmedilmiştir.
İlter de, Kayseri Etnoğrafya Müzesi’ndeki
biçiminde kuşatmıştır. Bu kata ulaşım; Barok ve Rokoko olarak nitelediği re-
kuzeybatı ve güneybatı köşelerindeki mer- simli ahşap panolar, kürsü parçaları ile
divenlerle sağlanmaktadır. Yan galerilerin kapı-pencere pervazlarının çoğunun bu
doğusunda; iki oda bulunmaktadır. kilisenin ikonastasisine ait olabileceği
Kilise, Neoklasik ayrıntılarıyla dikkat düşüncesindedir.
çekmekle birlikte sade cephelere sahip- Yapının çan kulesi, birbirinden silme-
tir. Batı cephesinde; beş kemerli nartek- lerle ayrılan üç kademeden oluşur. Kare
sin gerisinde profilli taş söveyle vurgu- planlı alt bölümden girilerek sekizgen sa-
lanan kapı, galeri cephesinde ise, -biri ğır gövdeye ulaşılmaktadır. Üstteki iki ka-
bugün mevcut olmayan- üç pencere yer deme, sütun ve kemerlerle sekizgen planı
almaktadır. Doğu cephesinde apsis dışa sürdürmektedir. Kare kesitli ayaklar, taş
yansıtılmıştır. Duvarın görsel ağırlığını parapetler ve kemerlerle biçimlenen kat-
hafifleten dört pencerenin üzerindeki lardan alttakine merdivenle ulaşılmak-
kornişler yatay bir ritm sağlamıştır. Ku- tadır. Çanın bulunduğu kısım kubbe ile
zey ve güney cepheleri genel özellikleri örtülmüştür. Sütun başlıklarındaki ka-
ile simetrik olsa da, ayrıntıda farklılaşır- demelenme, kemer eğrilerini tekrarlayan
lar: kuzeyde duvar yüzeyi plastırlarla dör- profiller ve son katta kemerlerin üzerin-
de bölünmüştür. de yer alan bezeme kuşağı, kuleyi zarifçe
Yapının bezemeleri; saçaklar, pencere süsleyen ayrıntılardır.
üstlerindeki kornişler, kubbe kasnağın- Yapı özgün mimari bütünlüğünü koru-
daki plastır ve silmeler, sütun başlıkları, yamamıştır. Galeri ve narteksin kuzey
yan galerilerdeki üçlü plastır düzeni ve bölümleri ile narteksin güneyden ikinci
resim programında izlenebilmektedir. ayağı yıkılmıştır. Bu ayağa yük aktaran
Kilisenin bezeme programında kalemişi kemerin bir bölümü de yıkılmış ve üstte-
resimlerin yeri büyüktür. Cuinet, yapının ki galeri döşemesinde çökme olmuştur.
pek çok freskle bezendiğini ve birçok tab- Kubbe derzlerindeki harçların boşalma-
sıyla örtünün strüktürü zayıflamış, doğu
ve batıdaki alın duvarlarının dış cidar-
larının sökülmesiyle içteki moloz dolgu
doğal tahribata açık hale gelmiştir.
Kaynakça: Levidis, A., Yıllık 1905, Fener Rum
Patrikhanesi Yayını, İstanbul, 1904, s. 138; Açık-
göz Güngör, Ş., Kayseri ve Çevresindeki 19.
Yüzyıl Kiliseleri Ve Korunmaları İçin Öneriler,
Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İs-
tanbul, 2007, s. 98; Cuinet, V., La Turquie
d’Asie, Ernest Leroux Yayınevi, Paris, 1892, s.
Germir Panagia Rum Kilisesi içi 319; İlter, F. “19. Yüzyıl Osmanlı Dönemi