Page 367 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 367

[838] 358 / GER                    KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         lo  bulunduğunu  belirtmektedir.  Yazar,
                                                                         İsa’nın  mezara  girişinin  işlendiği  bakır
                                                                         dövme-kabartma eser üzerinde özellikle
                                                                         durmuştur. Dinî figür ve konuların ağır-
                                                                         lıklı  olduğu  resimlerde,  bugüne  ulaşa-
                                                                         bilenlerden  anlaşıldığı  kadarıyla,  beyaz
                                                                         zemin  üzerine  mavi  renkler  hâkimdir.
                                                                         Başlık  ve  konsollar,  yumurta  dizileri  ve
                                                                         akantus yaprakları ile bezenmiş, batı gi-
                                                                         rişinin çevresine, pandantif ve kasnak ile
                                                                         batı galerisindeki sütun gövdelerine, do-
                                                                         ğudaki pencerelerin üzerine ikonografik
          Germir Panagia Rum Kilisesi                                    figürleri resmedilmiştir.
                                                                         İlter de, Kayseri Etnoğrafya Müzesi’ndeki
                                    biçiminde  kuşatmıştır.  Bu  kata  ulaşım;   Barok  ve  Rokoko  olarak  nitelediği  re-
                                    kuzeybatı ve güneybatı köşelerindeki mer-  simli  ahşap  panolar,  kürsü  parçaları  ile

                                    divenlerle sağlanmaktadır. Yan galerilerin   kapı-pencere  pervazlarının çoğunun  bu
                                    doğusunda; iki oda bulunmaktadır.    kilisenin  ikonastasisine  ait  olabileceği
                                    Kilise,  Neoklasik  ayrıntılarıyla  dikkat   düşüncesindedir.
                                    çekmekle  birlikte  sade  cephelere  sahip-  Yapının  çan  kulesi,  birbirinden  silme-
                                    tir. Batı cephesinde; beş kemerli nartek-  lerle ayrılan üç kademeden oluşur. Kare
                                    sin  gerisinde  profilli  taş  söveyle  vurgu-  planlı alt bölümden girilerek sekizgen sa-
                                    lanan  kapı,  galeri  cephesinde  ise,  -biri   ğır gövdeye ulaşılmaktadır. Üstteki iki ka-
                                    bugün mevcut olmayan- üç pencere yer   deme, sütun ve kemerlerle sekizgen planı
                                    almaktadır. Doğu cephesinde apsis dışa   sürdürmektedir. Kare kesitli ayaklar, taş
                                    yansıtılmıştır.  Duvarın  görsel  ağırlığını   parapetler ve kemerlerle biçimlenen kat-
                                    hafifleten  dört  pencerenin  üzerindeki   lardan  alttakine  merdivenle  ulaşılmak-
                                    kornişler yatay bir ritm sağlamıştır. Ku-  tadır.  Çanın  bulunduğu  kısım  kubbe  ile
                                    zey  ve  güney  cepheleri  genel  özellikleri   örtülmüştür.  Sütun  başlıklarındaki  ka-
                                    ile simetrik olsa da, ayrıntıda farklılaşır-  demelenme, kemer eğrilerini tekrarlayan
                                    lar: kuzeyde duvar yüzeyi plastırlarla dör-  profiller ve son katta kemerlerin üzerin-
                                    de bölünmüştür.                      de yer alan bezeme kuşağı, kuleyi zarifçe
                                    Yapının  bezemeleri;  saçaklar,  pencere   süsleyen ayrıntılardır.
                                    üstlerindeki  kornişler,  kubbe  kasnağın-  Yapı  özgün  mimari  bütünlüğünü  koru-
                                    daki plastır ve silmeler, sütun başlıkları,   yamamıştır.  Galeri  ve  narteksin  kuzey
                                    yan  galerilerdeki  üçlü  plastır  düzeni  ve   bölümleri  ile  narteksin  güneyden  ikinci
                                    resim programında izlenebilmektedir.   ayağı  yıkılmıştır.  Bu  ayağa  yük  aktaran
                                    Kilisenin bezeme programında kalemişi   kemerin bir bölümü de yıkılmış ve üstte-
                                    resimlerin yeri büyüktür. Cuinet, yapının   ki  galeri  döşemesinde  çökme  olmuştur.
                                    pek çok freskle bezendiğini ve birçok tab-  Kubbe derzlerindeki harçların boşalma-
                                                                         sıyla örtünün strüktürü zayıflamış, doğu
                                                                         ve  batıdaki  alın  duvarlarının  dış  cidar-
                                                                         larının  sökülmesiyle  içteki  moloz  dolgu
                                                                         doğal tahribata açık hale gelmiştir.

                                                                         Kaynakça: Levidis, A., Yıllık 1905, Fener Rum

                                                                         Patrikhanesi Yayını, İstanbul, 1904, s. 138; Açık-
                                                                         göz  Güngör,  Ş.,  Kayseri  ve  Çevresindeki  19.
                                                                         Yüzyıl Kiliseleri Ve Korunmaları İçin Öneriler,
                                                                         Doktora  Tezi,  İTÜ  Fen  Bilimleri  Enstitüsü,  İs-

                                                                         tanbul,  2007,  s.  98; Cuinet,  V.,  La  Turquie
                                                                         d’Asie, Ernest Leroux Yayınevi, Paris,  1892, s.
                                   Germir Panagia Rum Kilisesi içi       319; İlter,  F.  “19.  Yüzyıl  Osmanlı  Dönemi
   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372