Page 369 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 369
[840] 360 / GER KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Gine yeşillendi de ağam aman Germir
Bağları hey
Bakarım erimez dağların karı hey
Bergüzar yollamışda ağam aman ellerin
yâri hey
Gine güzler geldi de ağam aman yollar
işledi hey
Gözüm yaşı durmuş iken aman gine
başladı hey
Benim yârim suna suna boylum aman
nerelerde kışladı hey
Nakarat
Saçını boynuma ağam aman dolar
ağlarım
Verseler yârimi yanıma da güler
oynarım hey
MEHMET KINIK
GERMİR YUKARI MAHALLE CAMİİ
Melikgazi İlçesi, Germir* Mahallesi’nde
yer almaktadır. Cami üzerinde inşa ya da
onarım kitabesi bulunmamaktadır. Cami
üzerinde inşa kitabesi olmamasından do-
layı kesin bir inşa tarihi söylemek müm-
Gine Yeşillendi Germir Bağları Türküsü notaları (M. Kınık Arşivi) kün değildir. Fakat yapının plan ve kulla-
nılan malzeme itibariyle VIII-XIX. yüzyıl-
larda inşa edilmiş olması muhtemeldir.
mektedir. İcranın çıkıcı seyrinde Hüsey-
nî makam dizisinin klasik bir üslupla Caminin beden duvarlarında kaba yonu
ifadesi görülmekle birlikte, karara gelir- taş, üst örtüde ise ahşap malzeme kulla-
ken Kürdî dizisinin bazı Kayseri türkü- nılmıştır. Kuzey-güney doğrultuda dik-
lerinde olduğu gibi etkili ve ustalıkla dörtgen bir alan üzerinde yer alan cami-
kullanıldığı görülmektedir. Dokuz za- nin, kuzeyinde son cemaat mahallî yer
manlı usulle yazılan eserin giriş ve ara almaktadır. Caminin güney, doğu ve batı
saz bölümü nakarattan tamamen ba- cepheleri ikişer dikdörtgen formlu pen-
ğımsız, kendine has bir özellik taşımak- cere ile boşaltılmıştır. Caminin harim
tadır. kısmı kuzey-güney doğrultuda atılan ah-
Türkünün söz dizini, üçer mısradan olu- şap kirişlerin üzerine yerleştirilmiş doğu-
şan ana bölüm ve ikişer mısradan oluşan batı doğrultuda uzanan ahşap direklerle
nakarat bölümü olmak üzere, beşli dize- kapatılmıştır. Harimin üst örtüsü üçerli
lerden oluşan iki ana bölümden oluşmak- sıra halinde yerleştirilmiş toplam altı adet
tadır. Günümüze bu şekliyle ulaşmıştır. ahşap direk tarafından taşınmaktadır.
Eserin oluşumunda kimlerin katkısının Harimin beden duvarları ahşap lambri-
olduğu bilinmemekle beraber kaynak kişi- lerle örülmüştür. Caminin mihrabı, min-
si olarak Ahmet Gazi Ayhan* görülmekte- beri ve vaaz kürsüsü orijinal değildir.
dir. Ancak Ayhan’ın kendine ait besteleri Harimin kuzeyinde ahşap kadınlar mah-
ve türküleri arasında yer almayan eser fili yer almaktadır.
anonim bir özellik taşımaktadır. Kaynakça: Özbek-Arslan, KTKVE, s. 195.
Türkünün sözleri şöyledir: SULTAN MURAT TOPÇU