Page 364 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 364
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ GER / 355 [835]
bugün mevcut olmayan Yunanca kitabe-
sine göre 16 Aralık 1725’de inşa edilmiş,
bir diğer kitabeye göre ise 1835 yılında
yenilenmiştir.
Yığma tekniğiyle yapılan kilise, üç nefli
bazilika şemasındadır. Batı cephesinde-
ki kemer ve tonoz kalıntıları, üç bölüm-
lü narteksin varlığına işaret etmektedir.
Naos, birbirinden dörder ayakla ayrılan
üç neften oluşmaktadır. Orta nefin 2. ve
4. ayakları arasını örten kubbenin yerine
betonarme döşeme yapılmıştır. Diğer bi-
rimler beşik tonozlarla örtülüdür. Yapı-
nın kayaya yaslanan doğu kısmı, bema ile Germir Agios Teodoros Rum Kilisesi (Ş. G. Açıkgöz)
dairesel apsis ve protesis/diakonikon du-
varlarıyla sonlanmıştır. Diakonikondan, zemeden inşa edilmiştir. Caminin tek
kemerli bir niş içindeki kapıyla, kayaya şerefeli kesme taş örgülü minaresi güney-
oyulmuş mekâna geçilmektedir. Batı doğu köşesinde yer almaktadır. Cami ku-
cephesindeki kalıntılar ve kemerler ara- zey-güney doğrultuda dikdörtgen bir pla-
sındaki dolgu duvarları, narteksin üzerin- na sahiptir. Caminin kuzeyinde üç bölüm-
de galeri olduğunu düşündürmektedir. lü son cemaat mahallî yer almaktadır.
Hayli yoğun devşirme malzemenin kulla- Doğu-batı doğrultuda atılan yuvarlak ke-
nıldığı görülen cephelerde, işlevin gerek- merlerin oturduğu taş sütunlarla mahal,
leriyle sınırlı kalınmış, bir üslup gözetil- üç bölüme ayrılmış olup, günümüzde ma-
memiştir. Narteks ve galeri yıkıldığından hallîn kuzeye bakan kısmı perde duvar ve
batı cephesi özgün durumunu büyük camekânla kapatılmıştır. Caminin harimi-
ölçüde kaybetmiş, üst bölümde kemerler ne kuzey cephesi üzerine açılan hafif yu-
arasına duvar örülmüştür. varlak kemerli kapıdan girilmektedir. Ka-
Bezeme, sütun başlıkları ve kemer üzen- pının etrafı zarif sütunce ve kaval silmeler-
gilerinde görülen profiller ile kemer ve le çevrelenmiştir.
örtü yüzeylerindeki resimlerle sınırlıdır. Harim kuzey-güney doğrultuda uzan-
Beyaz zemin üzerine mavinin hâkim ol- makta olup, üzeri düz beton damla kapa-
duğu resimlerde vazoda çiçek betimle- tılmıştır. Harimin beden duvarları yakla-
meleri ve bitkisel motifler ağırlıklı olarak
yer alır. Pandantiflerdeki İncil yazıcı fi-
gürler, resim programına dinî konuların
da dahil edildiğini göstermektedir.
Kaynakça: A. Levidis, Yıllık 1905, Fener Rum
Patrikhanesi Yayını, İstanbul 1904, s. 137; F. İl-
ter, “19. Yüzyıl Osmanlı Dönemi Mimarlığı’nda
Kayseri Yöresi Hristiyan Yapıları: Germir ve
Endürlük Kiliseleri”, Belleten, LII (1988), S
205, s. 1673; Ş. Güngör Açıkgöz, Kayseri ve
Çevresindeki 19. Yüzyıl Kiliseleri ve Korun-
maları İçin Öneriler, (Basılmamış Doktora Te-
zi), İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2007,
s. 100-101.
ŞEYDA GÜNGÖR AÇIKGÖZ
GERMİR AŞAĞI MAHALLE CAMİİ
Melikgazi ilçesi, Germir* Mahallesi’nde-
dir. Üzerinde inşa ya da onarım kitabesi
bulunmayan cami, düzgün kesme taş mal- Germir Aşağı Mahalle Camii