Page 368 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 368
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ GER / 359 [839]
Mimarlığı’nda Kayseri Yöresi Hristiyan Yapıları:
Germir ve Endürlük Kiliseleri” Belleten, C.LII,
1988, S. 205, 1663-1683, s. 1670;İlter, F., “The
Christian Settlements and Iconography of the
Greek and Armenian Churches from the Late
Ottoman Period in Anatolia”, Actes du II’eme
Congres du Corpus d’Archeologie Ottomane
Dans le Monde sur: Architecture Des Demeures
İnscriptions Funeraires et Dynamique de Resta-
uration, Fondation Temimi, Zaghouan, 1998.
81-90,, s. 82; F. İlter, “19. Yüzyıl Osmanlı Dö-
nemi Mimarlığı’nda Kayseri Yöresi Hıristiyan Germir Surp Stepanos Ermeni Kilisesi
(Ş. G. Açıkgöz)
Yapıları; Germir ve Endürlük Kiliseleri”, Belle-
ten, C. LII, 205, s. 1663-1683, Ankara 1988.
ŞEYDA GÜNGÖR AÇIKGÖZ bezendiği görülmektedir. Batı duvarın-
da; kapı ve pencere çevrelerinde, stilize
GERMİR SURP STEPANOS ERMENİ edilmiş bitkisel motiflerden oluşan mavi
KİLİSESİ kenar şeritleri ve protesisteki sarı ve ye-
1858’de yanan eski kilise yerine, 1860 yı- şille renklendirilmiş silmeyle, silmenin
lında 1500 altın harcanarak tamamlanan altındaki perde saçakları ve yeşil kuşak,
yapının örtüsü ve yan duvarlarının büyük yapının bezeme üslubunun ipuçları ola-
bölümü bugün mevcut değildir. Narteks rak değerlendirilmelidir. Germir Surp Stepanos
ve galeri kapatılarak eve dönüştürülmüş, Kaynakça: A. Alboyacıyan, Badmootiun Hye Ermeni Kilisesi planı
ek duvarlarla, diakonikonun önünde Gesaria, Cairo 1937, s. 762; Ş. Güngör Açıkgöz, (çizim: F. İlter)
ikinci bir “ev” daha yapılmış, naosun or- Kayseri ve Çevresindeki 19. Yüzyıl Kilisele-
tasında, muhtemelen kilisenin taşlarıyla ri ve Korunmaları İçin Öneriler, (Basılmamış
örülen duvarlarla sınırlandırılmış bir Doktora Tezi), İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İs-
bahçe oluşturulmuştur. tanbul 2007, s. 104; F. İlter “19. Yüzyıl Osmanlı
Dönemi Mimarlığında Kayseri Yöresi Hıristiyan
Alboyacıyan, yapının “muhteşem” bir Yapıları; Germir ve Endürlük Kiliseleri”, Belle-
kubbesi olduğunu ve 1919’da sadece ten, C. L II, 205, s. 1163;1683, Ankara 1988.
ikonastasisinin yıkıldığını belirtmiştir. ŞEYDA GÜNGÖR AÇIKGÖZ
Doğu ve batı duvarları, kilisenin üç nefli
bazilikal planlı olduğunu göstermektedir. GERMİR TÜRKÜSÜ (GİNE YEŞİLLENDİ
Narteks eve dönüştürüldüğünden, giriş GERMİR BAĞLARI)
özgün durumunu yitirmiştir. Doğuda, Germir* Bağları Türküsü Kayseri’de ve
yarım daire planlı apsis ve iki yanında Türkiye’de Gesi Bağları Türküsü* kadar
pastoforion odalarıyla bu odaların kuzey bilinmemekle birlikte sevilen ve anlamlı
ve güneyine bitişik mekânlar bulunmak- bulunan türkülerden biridir. Bu türküde
tadır. Dışarıdan da girilebilen bu mekân- de Gesi Bağları Türküsü’nde olduğu
lardan kuzeydeki vaftizhane, güneydeki gibi hasret ve derin bir özleyişin ifadesi
şapel olmalıdır. Narteksin kuzeyindeki vardır. TRT Müzik Bairesi Başkanlığı ar-
merdivenle galeriye ulaşılmaktadır. şivinde repertuar sırası 1075 olan türkü
Kesme taştan yapılan kilisede, mevcut TRT radyolarında özellikle yurttan sesler
kısımlardan anlaşıldığı kadarıyla iç yü- korosunda birçok defa seslendirilmiştir.
zeylerin yer yer kalem işi tekniğinde Türkünün bir hikâyesinin olup olmadığı
kesin olarak bilinmemekle birlikte tür-
kü, Kayserinin doğusunda bulunan, bir
zamanlar köy olan Germir Mahallesi ve
bağlarına atfedilen isimle bilinmektedir.
Ancak türkünün sözleri içerisinde giri-
şinden başka bir dizede de Germir ismi
yer almamaktadır. Eserin ağır ve sanat-
sal bir üslupla seslendirilmesi, duygu
Germir Surp Stepanos Ermeni Kilisesi içi
(Ş. G. Açıkgöz) yönünden etkililiğini daha da hissettir-