Page 475 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 475
[946] 466 / HAC KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Serçeoğlu Camii’nde de vaizlik görevinde “Tevellüd Kayseri, isimim Ahmed
bulundu ve ders verdi. 35 yıllık görev sıra- Tarîk-ı Nakşî’den kuşandım kemend
sında 200’den fazla öğrenciye icazet ver- Cümle ehl-i îmânı eyledim da’vet
di. Eynihanizade Âlim Efendi* öğrencile- Kâbe-i Mükerreme efendim buyrun
rinden olan Damad Halil Efendi* kendi- Baş açık yalın[ayak] dîvâne durun.”
sinden icazet aldı (1856). Kayseri’nin bü-
yük âlimlerinden olup Hacı Torun Efendi* Manzumelerinden elde bulunan örnek-
ile çağdaştır. Zamanın ilim merkezlerini lerde vezin kusurları görülür. Bu durum
gezmiş ancak Kayseri’de karar kılmıştır. okuma-yazma bilmemesinden olduğu
Kayseri’nin “makarr-ı ulema” olduğunu kadar hatalı kayıtlardan da kaynaklanmış
gösteren âlimlerden biridir. Vefatından görünmektedir.
sonra Kurşunlu Camii* yanındaki mezarlı- Hac dönüşü yazdığı manzumesinden,
ğa gömüldü. daha önceki külhanbeyi hayat tarzından
Okuttuğu kitapları kendisi çoğaltmış, an- vazgeçtiği ve dervişâne bir hayat tarzını
cak bazı telif eserler hazırlamış fakat bun-
lar henüz basılmamıştır. benimsediği anlaşılmaktadır. Nitekim
Kayseri’de halk arasında “Hacı Ahmed
Kaynakça: A. Nazif, Meşâhir (Diriöz’ler), s. 75, Baba” olarak tanınması hac sonrası ol-
76; A. Nazif , Mir’at (Palamutoğlu), s. 36; Gü-
ven, Kayseri’de Mecmualar, s. 82; C. LXXX. muştur. Hacdan dönüşte Kayseri’ye yer-
MUSTAFA IŞIK leşmiş, daha önceki namı olan “Sarıgü-
zelli Deli Ahmed” unutularak artık “Hacı
HACI AHMED BABA (SARIGÜZELLİ) Baba” olarak tanınmaya başlamıştır.
Şair, halk adamı. Kayseri’de doğdu. Do- Kayseri’nin XIX. yüzyıl sonlarıyla XX.
ğum ve ölüm tarihi bilinmemektedir. Ce- yüzyıl başlarında tanınmış simalarından
mal Sadık Ağa’nın oğludur. Gençlik yılla- biri olduğundan yaşadığı devirde Kayseri
rında çalışmak üzere İstanbul’a gitti ve Mutasarrıfı olan şair Nâzım Paşa ile ünlü
hemşerilerinin yanında sıvacı çırağı ola- Kayserili sufi Ahmed Remzi Akyürek
rak çalışmaya başladı. Kuvvetli pazuları, onun hakkında müşterek bir manzume
eliyle taş kırması ve kalın zincirleri kopa- kaleme almışlardır:
rabilmesi gibi becerileriyle tanındı. Za-
manla İstanbul külhanbeyleri arasında Aklına uydu girip üç kerre tîmârhâneye
yer aldı ve “Sarıgüzelli Deli Ahmed” na- Eyledi mecnûnlara bahş-i hıred Ahmed
mıyla tanındı. Hakkında yazılan bir man- Baba
zumeden anlaşıldığına göre aklî dengesi-
nin bozulması sebebiyle birkaç kez akıl Nağme-i vecd-âveri ehl-i safâyı mest
hastanesinde kaldı. eder
Okuma yazma bilmemesine rağmen he- El urup gûşa ne dem derse ‘meded’
ce vezniyle belli bir ustalıkta doğaçlama Ahmed Baba.
şiirler söyledi. Şiirlerinden iki örnek, Ah-
med Remzi Akyürek*’in kayıp eseri Kay-
seri Şâirleri’nden naklen Sadettin Nüz- Eyledi bir şaklaban taklîd, tarz-ı
het Ergun’un Türk Şairleri adlı eserinde nağmesin
yer alır. Dedi nefretle ana ‘Yûhâ mered”
Kırk yaşlarındayken gittiği hacdan dö- Ahmed Baba.
nüşte insanları hacca teşvik için elli ben-
di aşan bir manzume söylediği ve metni- Merkeb-i çâbük-revinden dâimâ
nin Mekke-i Mükerreme Matbaasında memnûndur
basıldığı bilinmekteyse de bu eserin tam Esb-rân olanlara etmez hased
adı kayıtlara geçmemiştir. Türk Şairle- Ahmed Baba
ri’nde kaydedilmiş bulunan söz konusu
manzumenin son bendinde Kayseri’de Merdiven başında istikbâl eder iş sahibin
doğduğunu ve tasavvuf okullarından Gâh jurnal gezdirir gâhî sened
Nakşîliğe bağlı olduğunu açıkça vurgular: Ahmed Baba.