Page 478 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 478
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ HAC / 469 [949]
’den sürgün edilmesi için İstanbul’dan HACI ENVER EFENDİ bk. ENVER
ferman alındı. Vilayetlerdeki önemli
mevkilerden biri olan Nakibüleşraf Kay- HACI HAFIZ EFENDİ (KÜÇÜK HAFIZ)
makamlığı (Hz. Peygamber’in soyundan Müderris (Elmalı, 1810-Kayseri, 18 Mayıs
olan şahısların işlerine bakan idarecinin 1890). Adı Mehmed olup Şeyh Ömer oğ-
vekilliği) da Molla Zâhid Efendi’den alı- lu Hasan Ağa’nın oğludur. Çocuk yaşla-
nıp Kığlamazzâde* Sâdık Efendi’ye veril- rında, Kayseri’deki Salih Ağabeyi’nin ya-
di. Yine bu arada Müftü Hacı Halil Efen- nında Kur’an öğrendi ve 7 yaşında Dağlı
di gözlerinden hasta olduğu için bu ma- Hafız Efendi’den hafızlık diploması aldı.
kama ikinci defa Hisarcıklızâde Mustafa İlköğretime bu yaşta başlandığı düşünü-
Efendi getirilse de çok yaşlı olması sebe- lürse, kendisinin “Küçük Hafız” adını ne-
biyle yerine Kavukçuzâde Niyazi Efendi den aldığı anlaşılır.
getirildi. Arapçayı ağabeyi Salih Efendi’den, man-
Hacı Ebubekir Paşa Kayseri’de bulundu- tık ve edebiyatı Darendeli Hacı Salih
ğu sürede bir kısım hayır eserleri de yap- Efendi’den, tefsir, hadis, edebi sanatlar
tırdı. Bunların başında Hükümet Dairesi- vb. dersleri Göncü Kasım Efendi*’den
nin (Vilayet Konağı, saray) mülkiye ve as- (ö.1842) öğrendi ancak icazet (diploma)
keriye dairelerinin ortasında bulunan ala- almadan önce Kasım Efendi vefat etti.
na “Hükümet Dairesi Camii” adı ile 1818 Daha sonra Kasım Efendi’nin öğrencile-
yılında bir camii yaptırdı ve çevresinde rinden olan Hacı Torun Efendi*’nin ders-
bulunan iki sebze bahçesini de satın ala- lerine devam ederek diplomasını aldı.
rak bu camiye vakfetti. Caminin bitişiğine 1868 yılında, Arapça ve dinî dersler öğ-
bir de çeşme bina ettirdi. O tarihte Kayse- retmenliği imtihanı için İstanbul’a gitti.
ri Müftüsü olan Kavukçuzâde Mehmed Başarı ile tamamladığı imtihandan sonra
Niyazi Efendi’yi vakfına mütevelli ve ca- ilim yaymayı sürdürdüğü müddetçe, ken-
miye hatip tayin etti. Bu cami 1870 yılında disine maaş bağlandı. Bu imtihanın söz-
Kayseri Mutasarrıfı Hilmi Paşa* tarafın- lüsünde kendisine sorulan soru ve ceva-
dan da onarılarak yenilendi. Caminin inşa bı; “ilim adamlığı” ile “tevazu” arasında-
kitabesinde tarih beyti şöyledir: ki ilişki bakımından ilginçtir. “İhlâs’,
Bu ziba camiin itmamına Sâlim didi ‘Tebbet’in altında mı, üstünde mi?” diye
târih sorulur. Aslında “İhlâs, Tebbet’ten önce
Bu rânâ mâbedi yaptı Bekir Paşa-yı mi sonra mı?” diye sorulması gerekirdi.
dâd-âver Ayrıca sorunun basitliği de sorunun bir
amacının olduğunu hissettirmektedir.
Küçük Hafız Efendi manzum şekilde ce-
Anlamı:
Bu süslü caminin tamamlanmasına vap verir. Bu manzume şöyledir:
Sâlim, “bu güzel mâbedi adaletli Bekir
Paşa yaptı” tarihini dedi. Tasaddur etmeyi sanma ki bir âli
Hacı Bekir Paşa’nın oğlu Celâleddin Bey nesebtendir
1819 tarihinde vefat etti ve Mevlevihâneye* Oturmak pây-i mecliste, hayâ ile
defnedildi. Bu sebeple dergâh ve içindeki edeptendir
mescid Ebubekir Paşa tarafından tamir Tasaddur eyledi Tebbet çıkıp mâ-fevki
İhlâs’a
edildi ve yenilendi. Bu durum bize Ebu
Bekir Paşa’nın Mevlevi olduğu hakkında Biri medh-i İlâhîdir, biri zemm-i
Leheb’tendir.
bilgi vermektedir. Ne yazık ki Mevlevihâ- Anlamı:
ne yıkılıp ortadan kalkmış olup onunla Başa geçmeyi soylu olmanın gereği say-
beraber mezarlar da yok oldu. ma
Hacı Ebubekir Paşa H 1236 (M 1820) yı- Edeb ve terbiye gereğidir makamda ol-
lı başında Kayseri’den ayrıldı. mak
Kaynakça: A. Nazif, Mir’at (Palamutoğlu). Nitekim Tebbet Suresi İhlas’dan önce
MEHMET ÇAYIRDAĞ gelmiştir