Page 66 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 66

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            DÜĞ / 57 [537]


           ri için düğünlerin anlamı büyüktür. Dü-
           ğünler,  aynı  zamanda  zenginlik  ve  say-
           gınlığın gösterilmesine büyük olanak sağ-
           lamaktadır. Verilen başlık, takılan takılar
           ve düğün süresince yenilip içilenler, uzun
           süre  konuşulmakta,  övgü  ve  eleştiri  ko-
           nusu yapıldığı gibi yardımlaşma örnekle-
           ri de sergilenmektedir.
           Kayseri şehrinin  kültürel dokusu  içinde
           de  farklı  bir  yere  sahip  olan  düğün
           âdetleri, oldukça külfetli, renkli, hareket-
           li, şeklî kuralları olan sosyal ve ekonomik
           ağırlıklı uzun ve silsileli bir olaydır. An-
           cak Kayseri düğün âdetleriyle ilgili olarak
           elimizde  olan  bilgilerin  en  eskisi  Tanzi-
           mat  dönemine  aittir.    Tanzimat  döne-
           minde  Anadolu’nun  bütün  kentlerinde   Setenönü Mahallesi'nde bir düğün-1909 (H. Grothe)
           olduğu  gibi  Kayseri’de  de  evlilikle  ilgili
           en önemli sorunlar, başlık parasıyla kıza   bahleyin  saat  8’den  önce  yola  çıkarlar.
           verilecek  eşya  (çeyiz)  idi.  Gittikçe  artan   Bunun nedeni, kız evinin temizliğine ba-
           başlık  paraları  ve  yapılan  masraflar,  in-  karak  kızın  hamarat  olup  olmadığını
           sanları zor durumda bırakınca, şehrin ile-  kontrol etmektir. Evin, derli toplu ve te-
           ri gelenleri toplanarak bu duruma çareler   miz olması, işlerin erkenden bitirilişi dik-
           aramışlardır.                       kat edilen hususlardandır.
           Evvela, Kayseri halkı, gelir düzeyine göre   Ev  sahibi,  konuklara  neden  geldiklerini
           “Eşraf-ı  kiram  ve  kudretli  vücuhtan”  o-  sormaz. Gelenlerden yaşlı olan su ister.
           lanlar, ‘harciyan’ denilen orta hâlli kim-  Bunun nedeni, kızın endamına, boyuna,
           selerle  kamu  görevlilerinin  bir  kısmı  ve
           en alt gelir seviyesinden olanlar diye üç
           gruba ayrılmıştır. Düğünlerde her grubun
           yapabileceği azami masraflar belirlenmiş
           ve harcamaların buna göre yapılması is-
           tenmiştir.
           Her grup için ayrı ayrı hesaplanan bu pa-
           ralar dışında ‘kadife cebe’, ‘altun saçlık’,
           ‘sandıklı kürk’, ‘hotoz’ ve ‘zar’ tabir olu-
           nan ‘divan postekisi’, ‘ocak yaşmağı’ gibi
           adlarla hediye ve eşya alınması veya ve-
           rilmesi yasaklanmıştır. Ayrıca kız tarafı-
           nın  vermekte  olduğu  ‘cariye’  bundan
           böyle  verilmeyecek,  kent  ve  köylerde
           ‘başlık’  adı  altında  şeriat  dışı  kimseden
           bir şey istenip alınmayacaktı. Ancak, alı-
           nan bu kararların uygulanıp uygulanma-
           dığına dair herhangi bir bilgi yoktur.
           Kayseri’de yakın tarihe kadar görücü u-
           sulüyle  evlenme  çok  yaygındı.  Bu  tarih-
           lerden sonra belli ölçüde değişime uğra-
           mıştır. Görücülük  (kız arama) evlenme-
           nin ilk adımı olmuştur.
           Yaşlı ahbaplar, anne, babaanne, abla gibi
           yakın akrabalardan oluşan görücüler, sa-  Talaslı gelin ve damat-1900 (Tuzcu, Talas)
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71