Page 69 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 69

[540 60 / DÜĞ                      KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                                                         Yatsı namazından sonra, dinî nikâh kıyı-
                                                                         lır. Namazdan sonra mescidin imamı da
                                                                         alınarak  evin  önüne  gelinir.  Mahalle  fı-
                                                                         rıncısının verdiği beş on berdi (kurumuş
                                                                         saz, kamış) sokak kapısının önüne bir pi-
                                                                         ramit gibi çatılır. Bu berdiler yakıldıktan
                                                                         sonra alevin önünde damadı sağ tarafına
                                                                         alan imam dua eder ve duadan sonra da-
                                                                         madın arkadaşları sırtını yumruklar. Da-
                                                                         mat, büyüklerin ellerini öperek gerdek o-
                                                                         dasına  gider,  gelinin  yüz  görümlüğünü
          Kadife kumaş üzerine işlemeli damat yastığı (A. Yeğen)         verir ve duvağını açar. Bu sırada birbirle-
                                                                         rinin ayağına basmaya çalışırlar.
                                     Düğünlerde oğlan evinin yemek vermesi   Gerdek sonrasında, evli bir arkadaşı gü-
                                    âdettendir. Günümüzde lokantalarda ve-  veyi  hamama  götürür.  Hamam  dönüşü,
                                    rilen  düğün  yemekleri  evlerde  verilirdi.   akraba ve arkadaşlarıyla bir evde topla-
                                    Yemek kalından önceki iki veya üç gün-  nıp eğlenirler. Bu eğlenceye ‘güvey başı’
                                    de  verilirdi.  Düğün  yemeği  maddî  im-  denir. Birkaç gün sonra da kız evine ‘kız
                                    kânlara ve hısım-akrabanın, eşin-dostun   arkası’ denen ziyaretlere gidilir. Güveyin,
                                    çokluğuna  göre  yapılarak  düğün  sofrası   gelinin  akrabalarıyla  tanışması  için  dü-
                                    kurulur. Her sofraya ortalama 30-40 kişi   zenlenen bu ziyaretlerde ‘etek altı’ denen
                                    davet edilirdi. İlk sofra öğle vaktine doğ-  meyve, tatlı, giysi ve ayakkabı gibi arma-
                                    ru kurulur belirli aralıklarla akşama ka-  ğanlar götürülürdü.
                                    dar devam ederdi.                    Kaynakça: Hilmi Kalaç, “Düğün İsrafı”, Erci-
                                    Kayseri düğün yemeklerinin hemen he-  yes Dergisi, VII (Ocak 1949), S 72, s. 19-20; Ab-
                                    men  hiç  değişmeyen  bir  sırası  ve  listesi   dullah  Satoğlu,  Kayseri  Ansiklopedisi,  Kültür
                                    vardır. Buna “Takım Yemek” adı verilir.   Bakanlığı Yayınları, Ankara 2002; Abdülkadir İ-
                                                                         nan,  “Eski  Türk  Düğünlerinde  Görenekler”,
                                    Bunlar sıra ile: Pirinç çorbası ya da yo-  TFAD, 9 (Aralık 1964), S 185, s. 3596-3597; Ali
                                    ğurtlu  çorba,  kavurma  veya  köfte-pehli,    Göçer, “Kayseri-Hisarcık’ta Geçmişte ve Günü-
                                    açma börek veya su böreği, , en az 60-80   müzdeki Uygulamalar ile Düğün Adetlerine Kı-
                                    kat baklava veya kadayıf, etli yaprak sar-  sa  Bir  Bakış”,  Erciyes  Dergisi,  23  (Ağustos
                                    ma, bunun yanında sütle yapılan muhal-  2000),  S  272,  s.  22-23;  Asım  Yahyabeyoğlu,
                                    lebi veya aşure ve üzüm hoşafı da yer alır.   Kayseri Kültür Tarihinden, Kayseri Büyükşe-
                                                                         hir Belediyesi Kültür Yayınları, Kayseri ty.; Ayşe
                                    Son olarak çorba kıvamında etli bamya    Güven, “Kız İsteme, Gelin Alma ve Yağmur Du-
                                    ve pilav gelirdi. Bu yemekler son olduğu   aları”, Erciyes Dergisi, 12 (Aralık 1989), S 144, s.
                                    için bunlara “kara haber” de denirdi. Sof-  22-24;  Cavit  Yeğenoğlu,  Yöremiz  ve  Töremiz,
                                    ra,  bunların  yanı  sıra  turşu  ve  salata  ile   İstanbul  1989;  Fatma  Ahsen  Turan,  “Kayseri
                                    süslenirdi.  Yemek  Kur'an  okunması  ve   Düğün Âdetleri”, Kayseri ve Yöresi Kültür, Sa-
                                                                         nat ve Edebiyat Bilgi Şöleni Bildirileri [Kay-
                                    dua ile biterdi.                     seri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şö-
                                                                         leni (12-22 Nisan 2001)], C. II, Erciyes Üniversi-
                                                                         tesi Yayınları, Kayseri 2001; İhsan Hınçer, “I. U-
                                                                         luslar arası Türk Folklor Seminerine Sunulan Bir
                                                                         Bildiri:  Türklerde  Başlık  ve  Mehir”,  TFAD,  15
                                                                         (Şubat 1974), S 295, s. 6898-6901; İhsan Hınçer,
                                                                         “Türklerde Yüz Görümlüğü ve Ağırlık”, TFAD,
                                                                         12 (Ocak  1970), S  246, s.  4959-5000; Kaplan,
                                                                         Mevlüt, “Düğün Evinde”, Erciyes  Dergisi, VII
                                                                         (Ocak 1949), S 72, s. 60; Kayseri Dışındaki De-
                                                                         velililer,  1985;  Muhsin  İlyas  Subaşı,  Dünden
                                                                         Bugüne Kayseri, Seda Selçuklu Yayın Dağıtım,
                                                                         Kayseri  1991;  Musa  Çadırcı,  Tanzimat
                                                                         Dönemi’nde Anadolu Kentleri’nin Sosyal ve
                                                                         Ekonomik Yapısı, Türk Tarih Kurumu Basıme-
         Ceviz ağacından sedef kakmalı çeyiz sandığı (A. Yeğen)          vi,  Ankara  1997;  Mustafa  Çınar,  Karadağ’dan
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74