Page 72 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 72

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            DÜV / 63 [543]


           vinde dört ay on gün kalabilmiştir. Divan   Rücksicht  auf  das  Achtzehnte  Jahrhundert)”,
           işlerinde,  devletin  çeşitli  kademelerinde   KÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Kırık-
           yaptığı  görevlerde  son  derece  becerikli   kale 1998), S 1; Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı
                                               Müellifleri,  İstanbul  1342,  C.  III,  s.  42;  Dürrî
           bir devlet adamı, dürüst ve sakin mizaçlı   Mehmed Efendi, Nuhbetü’l-Emel fî Tenkîhi’l-
           bir  insan  olarak  bilinmekteydi.  Ahmed   Fesâdi ve’l-Halel, Topkapı Sarayı Müzesi Ktb.
           Cavid  (öl.  1803),  III.  Selim  tarafından,   No: 966, 2a-3b; Fehmi Edhem Karatay, Topka-
           önemli olayları zaman sırasına göre yaz-  pı Sarayı Müzesi Küıüphanesi Türkçe Yazma-
           makla  görevlendirildi.  Dolayısıyla  o  da,   lar  Kataloğu,  İstanbul  1961,  I.  310-311;  bizim
           Vekayi nâme-i Ahmed Cavid adlı iki cilt-  kullandığımız  nüsha,  Topkapı  Sarayı  Müzesi
                                               Kütüphanesi, 966, E. H. 1438 numaralı eserin i-
           lik tarihî yazıları ihtiva eden eserini yazdı.   çindedir  (VI.  Bölüm  281b-327b);  Franz  Babin-
           İşte bu eserin altıncı bölümü olan 281b-  ger, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, çev.
           327b  arasında,  Dürrî  Mehmed  Efendi’-  Coşkun Üçok, İstanbul 1992, s. 341-343; İsmail
           nin 1773–1774 yıllarında yazdığı Nuhbet-  Hami Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kro-
           ü’l-Emel fî Tenkîhi’l-Fesâdi ve’l-Halel   nolojisi, İstanbul 1961, IV. 64l; Mehmed Sürey-
                                               ya, Sicill-i  Osmânî, İstanbul  1311, C. II. s.  338;
           adlı devlet nizamına dair risalesi vardır.   Mustafa Nuri Paşa, Netâyicü’l- Vukuât, Kurum-
           Dürrî Mehmed Efendi, Osmanlı Devleti’-  ları ve Örgütleriyle Osmanlı Tarihi, hzl. Neşet
           nin siyasî ve idari birtakım problemleri-  Çağatay, Ankara 1987, C. III-IV. s. 192-194.
           nin  olduğunu  ve  bunlar  düzeltilmezse                   KAYHAN ATİK
           müzmin  hastalık  hâlini  alacağını  belirt-
           miştir. Bu problemlere çare bulmak ama-  DÜVENÖNÜ (DÖRTDÜKKÂNÖNÜ)
           cıyla 1774 senesinin sonunda, giriş, sonuç   MAHALLESİ
           ve yedi bölümden oluşan bir risale yaz-  Kayseri’nin önemli merkezî semtidir. Ti-
           maya başladığını ve bunu Nuhbetü’l-Emel   caret alanlarından olan Düvenönü; tarihî
           fi  Tenkihi’l-Fesâdi  ve’l-Halel  olarak  ad-  Camiikebir*, Hasbek*, Gülük Mahallele-
           landırdığını ifade eder.            ri* ortasında ve yolların kavşak noktasın-
           Yazar eserinin birinci bölümünde, hazi-  da idi. Ankara İstanbul yönünden gelen
           ne harcamalarının layıkıyla yapılması, e-  cadde  burada  Kiçikapı,  Meydan  ve
           manetin ehline verilmesi ve rüşvetin ke-  İstasyon’a  doğru  üçe  ayrılırdı.  Kiçikapı
           sinlikle önlenmesi gerektiğini vurgular. İ-  ve Meydan’dan gelen tarihî surlar burada
           kinci bölümde, ordudaki birtakım prob-  birleşirdi.  Aslında  Roma  döneminde
           lemlerin  çözümü  için  çareler  önerir.   Meydan’dan gelen çift kemerli surlar bu-
           Üçüncü   bölümde,   Anadolu    ve   radan Boyacı Kapısı-Kiçikapı’ya dönmez
           Rumeli’deki  menzillerin  (ulaştırma)   batıya  doğru  devam  edip  şehrin  büyük
           problemlerini dile getirerek bunların dü-  bölümünü  içine  alırdı.  Düvenönü,  Bi-
                                               zans ve Selçuklu Surları dışında, yani şe-
           zeltilmesini  önerir.  Dördüncü  bölümde   hir taşrasında idi.
           yazar, tekâlif-i şâkka (hukuksuz vergi) se-
           bebiyle mağdur olan insanların problem-  Buranın  eski  adı  Dörtdükkânönü’dür.
           lerini dile getirerek bunlara çözüm yolla-  Kayseri’de  “dükkân”a halk “düven” veya
                                               “dügen”  der.  Düvenönü’nün  batısında
           rı arar. Beşinci bölümde, yine vergi prob-  Göğebakan ve Gülük Camileri*, kuzeyin-
           lemleri ve çözümü; altıncı bölümde, dev-  de Hasbek Kitçi* ve Hoca Hasan Camile-
           let adamlarının devletten aldığı fazla pa-  ri*,  doğusunda  Kurşunlu*,  Hacet  ve
           raları ve onların lüks hayatını tenkit eder.   Cami-i Kebir* (Ulu Camii) yer alırdı. Bu-
           Yedinci bölümde, eyalet askerlerinin dü-  radan Matbah Emini Hacı Halil Efendi’-
           zeninin bozulduğunu ve çözüm yollarını   nin* uzaklardan sularını getirtip inşa ettir-
           teklif eder.
                                               diği, Gömleksiz Çeşme*, Dutlu Çeşme ve
           Kaynakça: Ahmed Cavid, Vekâyî-nâme-i Ah-  Hasbek Kitçi* Çeşmeleri vardı. Hacı Ha-
           med  Cavid,  Topkapı  Sarayı  Müzesi  Ktb.  No:   lil Efendi bu civarda Gülük* ve Çukurlu
           966 E. H, 1438, 281b-327b; Ahmed Resmi Efen-
           di, Sefinetü’r- Rü’esa,  İstanbul  1269,  68a-68b;   Camii çeşmelerini* de yaptırmıştır.
           Ali İbrahim Savaş, “Beitrag Zur Layiha Tradition   XIX. yüzyıl sonlarında Hasbek Mahallesi,
           in der Osmanıschen Geschıcte, (Mit Besonderer   Keteci, Bozatlı Hasanbey ve Hasbek Ho-
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77