Page 74 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 74

E


















          EBU İSHAK ALEMDÂRÎ TEKKESİ           olup İvâz Mehmed Paşa’ya kethüdâ (yar-
           Kayseri’de XIV. yüzyıldan itibaren faali-  dımcı/kâhya)  ve damad oldu. Bu sayede
           yette bulunan erken dönem tarikatlardan   başbaki  kulu  olup  Rebiülevvel  1153’de
           biri olan İshakîlik’e ait tekke. XI. yüzyılda   (Haziran  1740)  eski  görevinden  ayrıldı.
           İran’da çok yaygın halde bulunan bu tari-  Kıbrıs muhassılı (tahsildar) ve bir dönem
           kat XIV. yüzyılda Anadolu’ya girmiş, bir-  Edirne bostancıbaşısı olarak görev yaptı.
           çok büyük şehirde olduğu gibi Kayseri’de   Sonra  mîrimîran  (beylerbeyi)  oldu  ve
           de faaliyete geçmiştir. Şeyh Ebu İshak bin   sancaklarda dolaşıp H  1165’de (M  1752)
           Şehriyar-ı  Kâzerunî’ye  mensup  olan  bu   Amasya,  H  1167’de  (M  1753/54)  Alâiye
           tarikatın Kayseri’de tam olarak hangi ta-  mutasarrıfı oldu. En son görev yaptığı bu
           rihte ve kim tarafından faaliyete geçirildi-  bölge civarlarında vefat etti.
           ği  bilinmemektedir.  Kayseri’deki  tekke   Kaynakça: M.Süreyya, SO , C.I  s.267.
                                                                  2
           şeyhlerine ait bir şecere de mevcut değil-                YAYIN KURULU
           dir. Bu tarikatın Ebu İshakhâne de deni-
           len  tekkesi  Yoğun  Burç*’un  güneyinde,   EBÜ’L-KASIM BİN ALİ ET-TÛSÎ
           Kiçikapı’ya giden caddenin sol tarafında   Hacı Kılıç Camii ve Medresesi*’ni yaptı-
           eski mahalle içinde bulunmakta idi. Evler   ran Selçuklu devlet adamı. Devrinin kay-
           arasında yüksek tonozu ile dışardan fark   nağı  olan  Selçuklu  tarihçisi  İbni  Bibi,
           edilen tekke, tarikatın faaliyetten kalkma-  Ebü’l-Kasım’ı ilk defa 1220 yılında Sultan
           sı ile halk tarafından (belki tarikat silsile-  I.  Alaaddin  Keykubad*’ın  tahta  çıkması
           sinden)  kullanılmaya  başlamıştı.  İçinde   sebebi  ile  kaydetmiştir.  İbni  Bibi,  onu
           oturan şahıslar tarafından da korunması   Abbasi Halifesi Nasır Lidinullah’ın I. Ala-
           arzu edilen bu önemli tarihi yapı 1980’li   addin  Keykubad’ı  tebrik  etmek  üzere
           yıllarda  maalesef  Belediye  tarafından,   gönderdiği  elçisi  mutasavvıf  Şeyh  Şeha-
           Kalenderhane (Sahabiye–Cürcürler) Ma-  beddin Ömer bin Muhammed Sührever-
           hallesi’ndeki Kalenderhane Tekkesi* gibi,
           çevresindeki  eski  evlerle  birlikte  yıkılıp
           ortadan kaldırılmıştır. Tekkenin maalesef
           ne resmi, ne de tespit edilmiş bir planı bu
           güne kalmıştır. Yıkılan tekkenin yakının-
           da  bulunan  son  tarikat  şeyhlerine  ait
           mezarlar yerlerinde durmaktadır. Kayse-
           ri’deki eski yatırlar listelerine burası “Ebu
           İshak Alemdârî” olarak kaydedilmiştir.
           Kaynakça: Mehmet Çayırdağ, “Kayseri’de Tek-
           ke ve Tarikatlar”, Erciyes Dergisi, Kayseri 1987,
           S.  117;    Mehmet  Çayırdağ,  “Kayseri’deki  Yatır-
           lar”, Erciyes Dergisi, Kayseri 1979, S.16-17.
                              MEHMET ÇAYIRDAĞ

          EBÛBEKİR PAŞA
           Mutasarrıf.  Kayserili  Ali  Paşa  torunu   Hacı Kılıç Camii ve Medresesi
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79