Page 79 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 79
[550] 70 / EDE KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
Hayrullah Gesili, Kayseri’de yatak-kane- uzanan bir hikâye ekseninde Çerkeslerin
pe üreticilerinden biridir. Babasıyla bir- Anadolu’daki hayatını anlatır.
likte kurdukları GESİ AŞ yatak fabrikası- Hikâye: Yaşanan yerde hayatın anlam ve
nı asi ruhlu oğlu Ahmet, Amerika da eği- şartlarını yakın planda inceleyen hikâye
tim gören oğlu Ersin ve eşi Şeyda ile işlet- fertten topluma ulaşmayı kolaylaştırır. Bu
mektedir. Ankara da üniversiteye giden bakımdan Kayseri, hikâyelerde de gerçek
kızı Ayşe ise açık fikirli, isyankâr yapıda- bir Anadolu kimliğiyle yer alır. Sosyal
dır. Ahmet, terör örgütüne karışınca gü- hayattaki değişmeler ile insanın rolünü
venlik güçlerinden baskı görmeye başlar. Kayseri’ye göre doğrudan veya dolaylı
Bununla uğraşırken Ankara’da müteah- olarak anlatan hikâye kitapları; Ali Aslım
hitlik yapan, mafyadan ve gece alemiyle (1944-), Binbir Cuma (1972), Bakan ve
iç içe yaşayan kardeşi Faruk da siyasî ve Kraliçe (1997); Mustafa Miyasoğlu
ticarî cinayetlerin zanlısı olarak ortaya (1946- ) Geçmiş Zaman Aynası (1976),
çıkar. Çok yönlü çıkar ilişkileri ağında Devrim Otomobili (2003); Ümit Fehmi
olaylar gelişir. Bütün olayların merkezin- Sorgunlu* (1949- ), Acılar Nerede Baş-
de ise Hacı vardır. Hacı’nın yetişme yılla- lar (1983), Yağmur Yağmıyordu (1992),
rına dönüşler yapılırken Kayseri’nin bü- Eylül Vurgunu (1997), Gülün Müjdesi
tün ilçeleri ve kültürü ile ilgili değerlen- (2005); Emîr Kalkan* (1948- ), Gül Ayin-
dirmeler de yapılır. leri (2003), Ha Bu Diyar (2007), Bu
Abdullah Ayata* (1958- ), Son Ermeni Taraf Anadolu (2008); Adnan Büyük-
(Anılarda Son Ermeni/Bir Hasret Öy- baş* (1963- ), Son Kurşun (2007); Vedat
küsü) (2004) Türk genci Veli ile Ermeni Ali Tok* (1966- ), Kayseri Lisesi’nden
kızı Horimsi’nin aşklarını, 1915’teki Teh- Nura Koşanlar (2007); Ahmet Sıvacı*
cir Kanunu’yla Beyrut’a gönderilen son (1954- ), Çınarlar sessiz Çöker (2008),
Ermeni kafilesindeki marangoz ustası Son Yaprak da Düştü (2009); Muzaffer
Gazer’in hayatını anlatır. Romanda Kay- Koçer (1956 -) Seni Hössük Bile Yıkar
seri ve çevresini, sosyal ve tarihî doku- (2009).
suyla işlemiştir. Keşke O Deli Ben Ol- Bunların dışında kitaplarda Kayseri ile
saydım (2009) romanında da Develi’nin ilgili hikâyeler de yer almaktadır:
Türkmenköy’ünde doğan Ahmet’in Ar- Tarık Buğra, Pınarbaşı’nda kışın ve karın
jantin’e uzanan hayat hikâyesini Kayseri güzelliğini keşfettiğini; “Kardan Adam”
ve çevrenin kültürel çehresiyle yansıtır. hikâyesinde “lapa lapa” ve “çok güzel
İpek Arman (1966- ), Gesi Bağları’nda yağan kar” tasviriyle anlatır (s. 187-191).
Bir Sabah (2006) romanında; XIX. asır- Dr. Muhtar Tevfikoğlu (1924- ), Hikâye-
da Gürcistan’dan Anadolu’ya uzanan ler’inde (1980) yer alan “Bir Terkibin
göç konusunu işler. Ömer ile eşi Bahar, Peşinde”’de, bir doktorun hastasını mua-
Rusların baskısıyla Gürcistan’dan ayrılır- yene için İncili Çavuş*’un Köyü’ne gidişi-
lar ve Gesi’ye yerleşirler. XIX. ve XX. as- ni (s. 15-22) “Baba Dostu”nda ise Deve-
rın başlarındaki Kayseri, Kayseri Mevle- li*’deki doktor arkadaşına uğrayan başka
vihanesi ve Ahmet Remzi Dede* ile sos- bir doktorun gözlemlerini anlatır (s. 59-
yal hayat romanın akışına göre ayrıntılı 76). “Baba Dostu” hikâyesinde Kayseri’-
olarak anlatılır. nin sosyal yapısını gerçekçi biçimde de-
Muzaffer Koçer (1956- ), Gökçek Ölme- ğerlendirdiği gibi mahallî ağız ve demle-
miş (2008) romanında Sarıkamış’a gidip rine de yer verir.
dönmeyen bir Avşar gencinin dramı ek- Osman Akalın, En iyi Korunan Oda
seninde Avşarların yayla kültürünü, ora- (2005) kitabındaki “Yaralarım Kılıçla
da söylenen ağıtları ve bu ağıtları doğu- Açılmadı” hikâyesinde tarihî Kayseri’yi
ran hayatı anlatır. anlatır. Hikâyenin konusu Moğol istilası
Recep Genel (1968-), Tanrı’nın Çorba- sırasında Anadolu’da geçer. Germiya-
sını İçmiştik (2009) romanında 1930’lu noğlu Beyliği’nde yaşayan Sadullah, bir
yıllarda Kayseri’de başlayıp İstanbul’a kervana deveci olarak katılır ve Moğol