Page 80 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 80
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ EDE / 71 [551]
ülkesine doğru yola çıkar. Daha güvenli görülebilen bütün renkleriyle hatıraları
olduğu için Malatya-Kayseri yoluna gi- tamamlar. İşte en anlamlı hâliyle Kayse-
rerler. Kayseri’nin eski yapıları ile sosyal ri’de yeniden hayata dönen hatıralardan
hayatından kesitler sunulur, bunlar hikâ- bir demet:
yede önemli yer tutar (s. 29-54). Muharrem Barut* (1913-1978), Selâm
Deneme: Edebiyatın özgün bir türü olan Kayserili’ye (1976) kitabında öğretmen
deneme; Kayseri’de, yazarın içindeki de- olarak Kayseri’de geçen günlerinin hatı-
rinliği ve toplum yapısındaki gerçekliği ralarını kişi ve yer ayrıntılarıyla canlandı-
yansıtarak son yıllarda olgun örnekler rarak değerlendirir.
vermeye başladı. Asım Yahyabeyoğlu* (1929- ), Anılarım-
Seyit Burhanettin Akbaş* (1965- ) ile da Kayseri (1999) kitabında 1957–2000
Mehmet Özet* (1970- ), Gesi Bağları yılları arasında gazeteci olarak yaşadıkla-
Türküsü* (2001) kitabında Gesi Bağları rını anlatır. Sosyal ve politik olaylara ve
türküleri hakkında geniş bir değerlendir- simalara yer verir.
me yaparlar. Kitapta; Gesi Bağları Tür- Yücel A. Demirel, Celal Bayar’ın Kay-
küsü’nün beş ayrı hikâyesi, türkü metin- seri Günlüğü (1999) kitabında Celal
leri ve karşılaştırmalı metin; diğer Gesi Bayar’ın Kayseri Cezaevi’ndeki günlerini
türküleri ve halay havaları yer almakta- anlatır ve Kayseri’den bahseder.
dır. Ahmet Kaplan* (1946- ), Erciyes’in Ete-
Emîr Kalkan’ın (1948- ) Kanatsız Kuşlar ğinden Geçenler (2000)’de Kayseri’nin
Şehri (2002), insan ve yer özdeşleşmesi- siyasî çalkantılarından ve sosyal değiş-
nin güzel örneklerini sergiliyor. Dünden melerinden kesitler sunar.
bugüne Kayseri’de insan varlığını canlı Ali Aslım (1944- ), Bir Zamanlar Kayse-
tiplerle anlatırken, değişen ve değişme- ri-1 (2004) kitabında şehir ve insan
yen çehresiyle toplum gerçeğine de ulaş- manzaralarını hâtıraların sıcaklığında
tırıyor. Hoşçakal Şehir (2005) kitabın- yansıtır.
da da şehrin, genel yapısı içinde değişe- Abdullah Satoğlu* (1934- ); Cumhuriyet
rek bugün tamamen kaybolan değerleri dönemi Türk edebiyatı, kültür, fikir ve
sıcak bir atmosferde anlatır. sanat hayatının önemli simâlarını değer-
Ali Rıza Navruz* (1954- ), Kayseri’nin lendirdiği yazılarını Edebiyat Dünya-
spor ve edebiyat dünyasının seçkin ismi mızdan Hoş Sedâlar (2004) ile Edebi-
Aydemîr Doğan*’ın şiirlerinden, satırara- yat Dünyamızdan Hoş Sedâlar-II
sı gezintilerin yansıması olan Mısralar- (2008) adlarıyla kitaplaştırdı. Bu kitapla-
da Doğan/Aydemîr Doğan (2004) adıy- rında; konu akışını çeşitlendiren hatıra-
la bir deneme kitabı yayımladı. Bu kitap- lar, hayatından önemli kesitler ve eserle-
ta, Ali Rıza Navruz’un bakış açısından; rinden örnekler ile bahsettiği kimsenin
farklı ve renkli anlatımıyla zengin çağrı- hayatını, kişiliğini ve sanatını bütünlük
şımlar, mısraların içinden bir gönül ada- içinde yansıtır. Bunların içinde Kayserili
mının portresi yansımaktadır. sanat adamları önemli yer tutar. Ayrıca,
Gürsel Korat (1960- ), Sokakların Ölü- Kayseri’nin bir dönemini de hatıralarının
mü (1997) ile Kayseri’den hareketle şe- ışığında aydınlatır.
hirlerimizin kaybolan sokaklarını farklı Kostas Emilios Tsolakidis (1911-1997),
bir bakış açısıyla değerlendirir. Sokağa Belki Bir Gün Dönerim (2007, Çeviri:
ait izlenimler değişen toplum yapısını da Berin Myisli) kitabında; Lozan Antlaşma-
ustaca gösterir. sı hükümleri gereğince gerçekleştirilen
Hatıra: Hayatın ışık huzmelerini kendin- mübadeleyle Kayseri’nin Zincidere Kö-
de toplayan mekânlar, yaşanan dünyanın yü’nden annesi ve anneannesiyle birlikte
içinde yaşayan ayrı ve yeni bir dünyadır. Yunanistan’a göçü, II. dünya Savaşı sıra-
Çünkü hatıralar, yaşandığı mekânlarla sında Almanlar tarafından Yunanistan’ın
özdeştir. Hatıra manevî, mekân da maddî işgali, doğduğu topraklara ve sevdiği in-
boyutunu oluşturur. Zamanla her şey sanlara duyduğu özlemi dile getiriyor.