Page 80 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 80

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            EDE / 71 [551]


           ülkesine doğru yola çıkar. Daha güvenli   görülebilen  bütün  renkleriyle  hatıraları
           olduğu  için  Malatya-Kayseri  yoluna  gi-  tamamlar. İşte en anlamlı hâliyle Kayse-
           rerler. Kayseri’nin eski yapıları ile sosyal   ri’de yeniden hayata dönen hatıralardan
           hayatından kesitler sunulur, bunlar hikâ-  bir demet:
           yede önemli yer tutar (s. 29-54).   Muharrem  Barut*  (1913-1978),  Selâm
           Deneme: Edebiyatın özgün bir türü olan   Kayserili’ye  (1976)  kitabında  öğretmen
           deneme; Kayseri’de, yazarın içindeki de-  olarak Kayseri’de geçen günlerinin hatı-
           rinliği  ve  toplum  yapısındaki  gerçekliği   ralarını kişi ve yer ayrıntılarıyla canlandı-
           yansıtarak  son  yıllarda  olgun  örnekler   rarak değerlendirir.
           vermeye başladı.                    Asım Yahyabeyoğlu* (1929- ),  Anılarım-
           Seyit  Burhanettin  Akbaş*  (1965-  )  ile   da Kayseri (1999) kitabında 1957–2000
           Mehmet  Özet*  (1970-  ),  Gesi  Bağları   yılları arasında gazeteci olarak yaşadıkla-
           Türküsü*  (2001)  kitabında  Gesi  Bağları   rını anlatır. Sosyal ve politik olaylara ve
           türküleri hakkında geniş bir değerlendir-  simalara yer verir.
           me yaparlar. Kitapta; Gesi Bağları Tür-  Yücel A. Demirel, Celal Bayar’ın Kay-
           küsü’nün beş ayrı hikâyesi, türkü metin-  seri  Günlüğü  (1999)  kitabında  Celal
           leri  ve  karşılaştırmalı  metin;  diğer  Gesi   Bayar’ın Kayseri Cezaevi’ndeki günlerini
           türküleri  ve  halay  havaları  yer  almakta-  anlatır ve Kayseri’den bahseder.
           dır.                                Ahmet Kaplan* (1946- ), Erciyes’in Ete-
           Emîr Kalkan’ın (1948- ) Kanatsız Kuşlar   ğinden Geçenler (2000)’de Kayseri’nin
           Şehri (2002), insan ve yer özdeşleşmesi-  siyasî  çalkantılarından  ve  sosyal  değiş-
           nin güzel örneklerini sergiliyor. Dünden   melerinden kesitler sunar.
           bugüne  Kayseri’de  insan  varlığını  canlı   Ali Aslım (1944- ), Bir Zamanlar Kayse-
           tiplerle  anlatırken,  değişen  ve  değişme-  ri-1  (2004)  kitabında  şehir  ve  insan
           yen çehresiyle toplum gerçeğine de ulaş-  manzaralarını  hâtıraların  sıcaklığında
           tırıyor.  Hoşçakal Şehir  (2005) kitabın-  yansıtır.
           da da şehrin, genel yapısı içinde değişe-  Abdullah  Satoğlu*  (1934-  );  Cumhuriyet
           rek  bugün  tamamen  kaybolan  değerleri   dönemi  Türk  edebiyatı,  kültür,  fikir  ve
           sıcak bir atmosferde anlatır.       sanat hayatının önemli simâlarını değer-
           Ali  Rıza  Navruz*  (1954-  ),  Kayseri’nin   lendirdiği  yazılarını  Edebiyat  Dünya-
           spor ve edebiyat dünyasının seçkin ismi   mızdan Hoş Sedâlar (2004) ile Edebi-
           Aydemîr Doğan*’ın şiirlerinden, satırara-  yat  Dünyamızdan  Hoş  Sedâlar-II
           sı gezintilerin yansıması olan  Mısralar-  (2008) adlarıyla kitaplaştırdı. Bu kitapla-
           da Doğan/Aydemîr Doğan (2004) adıy-  rında;  konu  akışını  çeşitlendiren  hatıra-
           la bir deneme kitabı yayımladı. Bu kitap-  lar, hayatından önemli kesitler ve eserle-
           ta,  Ali  Rıza  Navruz’un  bakış  açısından;   rinden  örnekler  ile  bahsettiği  kimsenin
           farklı ve renkli anlatımıyla zengin çağrı-  hayatını,  kişiliğini  ve  sanatını  bütünlük
           şımlar, mısraların içinden bir gönül ada-  içinde yansıtır. Bunların içinde Kayserili
           mının portresi yansımaktadır.       sanat adamları önemli yer tutar. Ayrıca,
           Gürsel Korat (1960- ), Sokakların Ölü-  Kayseri’nin bir dönemini de hatıralarının
           mü  (1997)  ile  Kayseri’den  hareketle  şe-  ışığında aydınlatır.
           hirlerimizin  kaybolan  sokaklarını  farklı   Kostas  Emilios  Tsolakidis  (1911-1997),
           bir  bakış  açısıyla  değerlendirir.  Sokağa   Belki  Bir  Gün  Dönerim (2007, Çeviri:
           ait izlenimler değişen toplum yapısını da   Berin Myisli) kitabında; Lozan Antlaşma-
           ustaca gösterir.                    sı  hükümleri  gereğince  gerçekleştirilen
           Hatıra: Hayatın ışık huzmelerini kendin-  mübadeleyle  Kayseri’nin  Zincidere  Kö-
           de toplayan mekânlar, yaşanan dünyanın   yü’nden annesi ve anneannesiyle birlikte
           içinde yaşayan ayrı ve yeni bir dünyadır.   Yunanistan’a göçü, II. dünya Savaşı sıra-
           Çünkü  hatıralar,  yaşandığı  mekânlarla   sında Almanlar tarafından Yunanistan’ın
           özdeştir. Hatıra manevî, mekân da maddî   işgali, doğduğu topraklara ve sevdiği in-
           boyutunu  oluşturur.  Zamanla  her  şey   sanlara  duyduğu  özlemi  dile  getiriyor.
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85