Page 78 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 78
KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹ EDE / 69 [549]
çizer. Romanın ana karakterlerinden Ne- Çetin Öner (1943- ), Dağlara Yazılıdır
dim Ağa, ailesi ve hizmetçi kız; fabrika- (1984) romanında Kafkasya’dan Anado-
nın çırçır kâtibi Topal Nuri ve eşi lu’ya göçen Çerkes boylarının hayatlarını
İncesu’dan Adana’ya göçen iki ailedir. İki folklorik unsurlar katarak anlatır. Roma-
ailenin her ferdi yazarın düzenbaz tipleri- nın konusu Sarız üzerinden Kayseri’ye
ne uygun örnekler olarak sergilenmekte- uzanan Binboğa dağlarının eteğindeki bir
dir. Romanın içinde Kayseri kültürü ile köyde geçer. Binboğa dağlarının yamaç-
ilgili unsurlara da yer verilmiştir. ları, vadiler, yaylalar canlı tasvirlerle işle-
Tarık Buğra (1918-1994), İstanbul’da ara- nir.
yış döneminin sancısını çekerken, kendi- Kenan Gündoğ* (1948- ), Tek Başına ve
sini, teyzesinin oğlu Mustafa Topbaş, üs- Sevinç Pırıltıları romanlarında Kayse-
teğmen olarak görev yaptığı Pınarbaşı’na ri’ye has sosyal çizgileri başarıyla yansıtır.
davet eder. 1942’de Pınarbaşı’na gider. O Gürsel Korat* (1960- ), “Kapadokya
sıralar uzun kış uykusundaki Pınarbaşı’- Dörtlemesi” ile 1240 ile 1924 arasındaki
nda yaşadıkları olağanüstü şeyler değildi. yedi yüz yıllık bir dönemi anlatmayı
Fakat orada, gitmek istediği yere doğru amaçlamıştır. Serinin ilk üç kitabı Za-
iten rahatlatıcı bir dünya keşfeder. Bunun man Yeli (1994), Güvercine Ağıt (1999),
için de hayatında ve eserlerinde Pınarba- Kalenderiye (2008) Kapadokya’yı anla-
şı’na daima başka bir gözle bakar. Ortao- tan romanlardır. Romanlarda tarihî olay-
yuncusu “Komik-i şehir” Naşit’in haya- lar, insanî duyuşlar ile sosyal meseleler
tından yola çıkarak yazdığı İbiş’in kendine has bir sentezle eserlerinde yer
Rüyası’nda (1970), birkaç aylığına da alır.
olsa yaşadığı o kışın hatırasını ebedîleşti- Süleyman Sağlam* (1936- ); Dağı Dağa
ren güzelliği anlatır. Romandaki kış tas- Kavuşturan (1999) romanı ile bir eşkiya-
virleri Pınarbaşı’na aittir (s. 212–214). Bir lık olayı çerçevesinde çiftlik, köy, kasaba
dönemin çalkantılı yıllarını anlattığı hayatı, bağlar, ovalar, Erciyes Dağı’nın
Gençliğim Eyvah (1979) romanında da görkemi gibi kır hayatına has unsurlar
unutmadığı o günleri hemen hemen ha- akıcı ve zengin bir dille tasvir edilir. Üç
yatındakine paralel bir gerçeklikte yansı- Neslin Hikâyesi’nde (2002), çokpartili
tır (s. 102–103). hayata geçiş yıllarındaki Kayseri ile Kay-
Mustafa Miyasoğlu*’nun (1946- ), yazdığı seri’de yaşanan sosyal olayları anlatır.
ve konusu Kayseri’de geçen Dönemeç Sarıgöl’ün Atları (2005) Kayseri mer-
(1980) romanı; Anadolu insanının tarihî kezli bir romandır. Sarıgöl civarındaki
bir dönüm noktasındaki tavırlarını, deği- atları esas alarak dünden bugüne gelen
şen durumlar karşısındaki değişmeyen ve değişen şartları anlatmıştır.
özelliklerini ortaya koyar. Anadolu insa- Muhsin İlyas Subaşı* (1942- ), Kayseri’de
nının umutlarını, sevinçlerini, korkuları- iz bırakan kişilerle, yaşanmış olayların
nı ve köklü değerlere sığınışlarını ustalık- anlatımına dayanan biyografik roman
la dile getirir. Aşkı bütün boyutlarıyla ve olarak; Alman asıllı bir papaz kızının
kültürel değerleriyle işlediği Bir Aşk Se- Müslüman oluşu ve hayat mücadelesini
rüveni (1995) romanında da Kayseri’nin ibret verici yanlarıyla Güneşe Uçan Ke-
maddî ve manevî değerlerini değişim lebek (2001), Rum genci Diyamandi’nin
paralelinde değerlendirmiştir. Mevlânâ sayesinde İslâm’a yönelmesi ve
Latife Tekin* (1957- ); Sevgili Arsız Ölüm çektiği sıkıntılar ile Yaman Dede adıyla
(1983) romanında, Alacüvek Köyü’nden efsaneleşmesini Aşkta Yanan Dede
İstanbul’a yerleşen bir ailenin kendi ara- (2003), Abdullah Saraçoğlu’nu anlattığı
larındaki ve çevreleriyle ilişkilerini anla- Ben Onurumu Çiğnetmem (2004) isimli
tır. Yazarın memleketi Bünyan ve çevre- eserlerini yayımlamıştır.
siyle ilgili gözlemleri, hayatından kesitler, Cüneyt Ülsever’in (1951- ) polisiye-mace-
folklorik unsurlar romana ustaca serpiş- ra romanı Hacı’da (2003) Kayseri’ye
tirilmiştir. farklı bir açıdan bakar. “Hacı” lakaplı