Page 78 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 78

KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹                            EDE / 69 [549]


           çizer. Romanın ana karakterlerinden Ne-  Çetin Öner (1943- ), Dağlara  Yazılıdır
           dim Ağa, ailesi ve hizmetçi kız; fabrika-  (1984) romanında Kafkasya’dan Anado-
           nın  çırçır  kâtibi  Topal  Nuri  ve  eşi   lu’ya göçen Çerkes boylarının hayatlarını
           İncesu’dan Adana’ya göçen iki ailedir. İki   folklorik unsurlar katarak anlatır. Roma-
           ailenin her ferdi yazarın düzenbaz tipleri-  nın  konusu  Sarız  üzerinden  Kayseri’ye
           ne uygun örnekler olarak sergilenmekte-  uzanan Binboğa dağlarının eteğindeki bir
           dir. Romanın içinde Kayseri kültürü ile   köyde geçer. Binboğa dağlarının yamaç-
           ilgili unsurlara da yer verilmiştir.  ları, vadiler, yaylalar canlı tasvirlerle işle-
           Tarık Buğra (1918-1994), İstanbul’da ara-  nir.
           yış döneminin sancısını çekerken, kendi-  Kenan Gündoğ* (1948- ), Tek Başına ve
           sini, teyzesinin oğlu Mustafa Topbaş, üs-  Sevinç  Pırıltıları  romanlarında  Kayse-
           teğmen olarak görev yaptığı Pınarbaşı’na   ri’ye has sosyal çizgileri başarıyla yansıtır.
           davet eder. 1942’de Pınarbaşı’na gider. O   Gürsel  Korat*  (1960-  ),  “Kapadokya
           sıralar uzun kış uykusundaki Pınarbaşı’-  Dörtlemesi” ile 1240 ile 1924 arasındaki
           nda yaşadıkları olağanüstü şeyler değildi.   yedi  yüz  yıllık  bir  dönemi  anlatmayı
           Fakat  orada,  gitmek  istediği  yere  doğru   amaçlamıştır.  Serinin  ilk  üç  kitabı  Za-
           iten rahatlatıcı bir dünya keşfeder. Bunun   man Yeli (1994), Güvercine Ağıt (1999),
           için de hayatında ve eserlerinde Pınarba-  Kalenderiye (2008) Kapadokya’yı anla-
           şı’na daima başka bir gözle bakar. Ortao-  tan romanlardır. Romanlarda tarihî olay-
           yuncusu  “Komik-i  şehir”  Naşit’in  haya-  lar,  insanî  duyuşlar  ile  sosyal  meseleler
           tından  yola  çıkarak  yazdığı  İbiş’in   kendine has bir sentezle eserlerinde yer
           Rüyası’nda    (1970),  birkaç  aylığına  da   alır.
           olsa yaşadığı o kışın hatırasını ebedîleşti-  Süleyman Sağlam* (1936- ); Dağı Dağa
           ren güzelliği anlatır. Romandaki kış tas-  Kavuşturan (1999) romanı ile bir eşkiya-
           virleri Pınarbaşı’na aittir (s. 212–214). Bir   lık olayı çerçevesinde çiftlik, köy, kasaba
           dönemin  çalkantılı  yıllarını  anlattığı   hayatı,  bağlar,  ovalar,  Erciyes  Dağı’nın
           Gençliğim  Eyvah (1979) romanında da   görkemi  gibi  kır  hayatına  has  unsurlar
           unutmadığı o günleri hemen hemen ha-  akıcı ve zengin bir dille tasvir edilir. Üç
           yatındakine paralel bir gerçeklikte yansı-  Neslin  Hikâyesi’nde  (2002),  çokpartili
           tır (s. 102–103).                   hayata geçiş yıllarındaki Kayseri ile Kay-
           Mustafa Miyasoğlu*’nun (1946- ), yazdığı   seri’de  yaşanan  sosyal  olayları  anlatır.
           ve  konusu  Kayseri’de  geçen  Dönemeç   Sarıgöl’ün  Atları  (2005)  Kayseri  mer-
           (1980) romanı; Anadolu insanının tarihî   kezli  bir  romandır.  Sarıgöl  civarındaki
           bir dönüm noktasındaki tavırlarını, deği-  atları  esas  alarak  dünden  bugüne  gelen
           şen  durumlar  karşısındaki  değişmeyen   ve değişen şartları anlatmıştır.
           özelliklerini ortaya koyar. Anadolu insa-  Muhsin İlyas Subaşı* (1942- ), Kayseri’de
           nının umutlarını, sevinçlerini, korkuları-  iz  bırakan  kişilerle,  yaşanmış  olayların
           nı ve köklü değerlere sığınışlarını ustalık-  anlatımına  dayanan  biyografik  roman
           la dile getirir. Aşkı bütün boyutlarıyla ve   olarak;  Alman  asıllı  bir  papaz  kızının
           kültürel değerleriyle işlediği Bir Aşk Se-  Müslüman oluşu ve hayat mücadelesini
           rüveni (1995) romanında da Kayseri’nin   ibret verici yanlarıyla  Güneşe Uçan Ke-
           maddî  ve  manevî  değerlerini  değişim   lebek (2001), Rum genci Diyamandi’nin
           paralelinde değerlendirmiştir.      Mevlânâ sayesinde İslâm’a yönelmesi ve
           Latife Tekin* (1957- ); Sevgili Arsız Ölüm   çektiği sıkıntılar ile Yaman Dede adıyla
           (1983) romanında, Alacüvek Köyü’nden   efsaneleşmesini  Aşkta  Yanan  Dede
           İstanbul’a yerleşen bir ailenin kendi ara-  (2003),  Abdullah  Saraçoğlu’nu  anlattığı
           larındaki ve çevreleriyle ilişkilerini anla-  Ben Onurumu Çiğnetmem (2004) isimli
           tır. Yazarın memleketi Bünyan ve çevre-  eserlerini yayımlamıştır.
           siyle ilgili gözlemleri, hayatından kesitler,   Cüneyt Ülsever’in  (1951- ) polisiye-mace-
           folklorik unsurlar romana ustaca serpiş-  ra  romanı  Hacı’da  (2003)  Kayseri’ye
           tirilmiştir.                        farklı  bir  açıdan  bakar.  “Hacı”  lakaplı
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83