Page 77 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 77

[548] 68 / ECZ                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    eğitiminin verilmeye başlandığı 1839 yı-  EDEBÎ ESERLERDE KAYSERİ
                                    lına kadar çok fazla değişmeden devam   Değişik nesir türlerinde “Kayseri” ile ilgi-
                                    etmiştir.  1840  yılından  sonra  İstanbul’-  li konular, hayatın her safhası içinde ve
                                    daki  Askerî  Tıbbiye  Mektebi  (Mekteb-i   Kayseri’ye  göre  ele  alınarak  bütünlüğe
                                    Tıbbiye-i Adliye-i Şahane) ve 1870 yılın-  kavuşturulmuştur.  Nesir  alanında  yapı-
                                    dan sonra da Sivil Tıbbiye Mektebinden   lan çalışmalarda kaydedilen aşama; Kay-
                                    (Mekteb-i  Tıbbiye-i  Mülkiye-i  Şahane)   seri’nin  tarihî  kimliği  ile  Kayserili’nin
                                    az sayıda Türk ve Müslüman eczacı me-  sosyal  tarihini,  gerçeğin  tespiti  ve  onun
                                    zun olmuşsa da bunlar genellikle ordu ve   çağdaş  yorumu  olarak  hak  ettiği  yere
                                    devlet  hastanelerinde  görev  almışlardır.   koymuştur.  Bu  bakımdan  Kayseri  ve
                                    Bu  nedenle  Kayseri’deki  özel  eczaneler   Türk edebiyatında “Kayseri” konusu tür-
                                    de uzun süre yalnız yabancı uyruklu veya   lere göre şu ana çerçevede şekillenmiştir:
                                    azınlıklardan  olan  eczacılar  tarafından   Türk romanında Kayseri, Anadolu şehir-
                                    açılmış  ve  idare  edilmiştir.  Kayseri’ye   leri içinde en çok yer alan mekânlardan-
                                    gelip eczane açan gayrimüslim eczacılar,   dır. Erciyes’in güzelliği, ilçeleri ve Kayse-
                                    o  dönemin  eczacılık  okullarında  yeteri   rili tipi gibi konular tarihi akışı ve sosyal
                                    kadar eczacı yetiştirilememesi nedeniyle   yapısıyla değerlendirilmiştir. Kayseri’nin
                                    çıraklıktan yetişen kişilere de eczacı dip-  mekân olarak kullanıldığı ve Kayserili’nin
                                    loması verilmesi hakkını elde etmişler ve   sosyal hayatından hareketle genel bir ko-
                                    böylece  İl’deki  gayrimüslim  eczacıların   nu  alanının  açıldığı  önemli  romanlar
                                    sayısı  daha  da  artmıştır.  Bu  durum  XX.   şunlardır:
                                    yüzyıl başlarına kadar devam etmiş, 1905   Mahmut  Yesari’nin  (1895-1945)  mizah
                                    yılından  itibaren  Müslüman  eczacılar   dergisi Kelebek’te 23 bölüm olarak tefri-
                                    da şehirde faaliyet göstermeye başlamış-  ka edilen “Bir Namus Meselesi” (25 Ey-
                                    lardır.  Kayıtlara  göre  Kayseri’de  açılan   lül-8  Kasım  1923)  romanında  mekân
                                    ilk  resmî  eczane  ‘Belediye  Eczanesi’dir   Kayseri ile İstanbul’dur. Diyaloglar Kay-
                                    (1890?). 1881–1901 yılları arasında Kay-  seri Rum ağzına dayanır, Kayseri deyim
                                    seri Belediye Başkanlığı yapmış olan Tav-  ve atasözleri kullanılır.
                                    lusunlu Mehmed Ali Efendi döneminde   Şakir Sungar* (1907-1982),  Filiğin Emin
                                    faaliyete geçen bu eczane, fakirlere beda-  Balta  ile  Nasıl  Öldürüldü?*  (1944)  ro-
                                    va ilaç verdiği gibi halka da bedeli değe-  manında  Kayseri’de  Ermeni  Taşnak  ve
                                    rinde ilaç satışı yapmıştır. Bu eczanenin   Hınçak  örgütlerinin  işlediği  bir  cinayeti
                                    ardından açılan diğer eczaneler ve ecza-  anlatmaktadır.
                                    cıları arasında Erciyes Eczanesi - Musta-  Cevdet Kudret Solok (1907-1992),  “Sü-
                                    fa  Mahir  Kafesçioğlu  (1880–1952);  Şifa   leyman’ın Dünyası” adını verdiği üç cilt-
                                    Eczanesi - Mustafa İbrahim Bayır (1878–  lik  serinin  ikinci  kitabı  Havada  Bulut
                                    1933); Nuh Naci Merkez Eczanesi - Nuh   Yok (1958) romanında Kayseri Lisesinde
                                    Naci  Sarıabdullahoğlu  (1880–1952);   edebiyat öğretmeni olarak çalıştığı 1934-
                                    Sümer  Eczanesi  -  Mehmet  Cemalettin   1938 yıllarındaki hatıralarına dayanarak,
                                    Emden*  (1902–1976)  ve  Kayseri  Ecza-  1930’lu yıllardaki Kayseri’nin sosyal or-
                                    nesi - Hazım Gönen* (1904–1969) sayı-  tamını  anlatır.  Roman  karakteri  Süley-
                                    labilir.  Türk  Eczacıları  Birliği  12.  Bölge   man, 1934-1949 yılları arasında Kayseri-
                                    Kayseri Eczacı Odasının kuruluşu (1972)   ’de  idealist  bir  öğretmen  olarak  görev
                                    ve  Erciyes  Üniversitesi  Mustafa  Kılıçer   yapar. Romanın kurgusu bu 15 yıl içinde
                                    Eczacılık  Fakültesinin  açılması  (2003)   Süleyman’ın mücadelesi üzerinedir.
                                    şehrin eczacılık tarihindeki diğer önemli   Orhan  Kemal  (1914–1970),  Kanlı  Top-
                                    gelişmelerdir.                       raklar  (1963)  romanında;  1934’te
                                                                         Çukurova’daki  tarım  ve  fabrika  işçileri-
                                    Kaynakça:  Halil  Tekiner,  Kayseri  Eczacılık
                                    Tarihi,  Türk  Eczacıları  Birliği  Yayınları,  Fersa   nin  dünyasını  anlatır.  İşçiler  ile  ağalar
                                    Matbaası, Ankara 2005.               arasındaki mücadelede sınıf atlamak için
                                                           HALİL TEKİNER  her  yolu  mubah  gören  düzenbaz  tipler
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82