Page 81 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 81

[552] 72 / EDE                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    Kayseri ve Zincidere ile ilgili önemli de-  Tiyatrosu’nun  Kayseri  tiplemesine  ben-
                                    ğerlendirmeler yer almaktadır.       zemektedir.
                                    Seyahat: Çok eski bir yerleşim yeri  olan   Kaynakça:  Akalın,  Osman,  En  iyi  Korunan
                                    Kayseri, hemen hemen her dönem öne-  Oda, İdil Yayınları, Kayseri 2005, s. 29-54; Tev-
                                    mini korumuştur. Özellikle kervan yolla-  fikoğlu,  Dr.  Muhtar,  Hikâyeler,  Kültür  ve  Tu-
                                    rı üzerinde bulunması ve ticaret merkezi   rizm  Bakanlığı  Yayınları:  362,  Kültür  Eserleri
                                    olması sebebiyle yerli ve yabancı seyyah-  Dizisi: 60, başbakanlık Basımevi, Ankara, 1986;
                                                                         Toker, Şevket, “Mahmut Yesarî’nin Tefrika Ro-
                                    ların ilgisini  çekmiştir.           manları  Üzerine”  Kayseri  ve  Yöresi  Kültür,
                                    Nahit Sırrı Örik (1895-1960),   Kayseri,   Sanat ve Edebiyat Şöleni (12-13 Nisan 2001),
                                    Kırşehir,  Kastamonu    (1955)  adlı  gezi   Fen-Edebiyat  Fakültesi  Türk  Dili  ve  Edebiyatı
                                    kitabında 1930’lu yılların Türkiye’sinden   Bölümü Yayınları Nu: 1, Bildiriler, C. II, Kayseri
                                    önemli bir kesit sunmaktadır. Yazar, ge-  2001, s. 711-713; Buğra, Tarık, Gençliğim Eyvah,
                                                                         Ötüken yayınları Nu:  141, Edebî Eserler:  72, İs-
                                    zip  gördüğü  Edirne,  Kayseri,  Kırşehir,   tanbul    1986,  s.  102-103;  Buğra,  Tarık,  İbişin
                                    Kastamonu,  Yozgat,  Adapazarı,  İzmit,   Rüyası, Ötüken yayınları Nu: 146, Edebî Eserler:
                                    Elmadağ,  Bağlım,  Gölbaşı,  Haymana,   76, İstanbul 1993, s. 212-214;Buğra, Tarık, Hikâ-
                                    Polatlı gibi yerleri kendine has üslubu ile   yeler, Günaydın Yayınları, Ahmet Sait Matbaası,
                                    anlatmaktadır.                       İstanbul  1964, s. 187 – 191.  NURKAL KUMSUZ
                                    Osman  Eravşar*’ın  Seyahatnamelerde
                                    Kayseri  (2000)  kitabı,  tarih  boyunca   EDEBİYAT
                                    Kayseri’ye gelen seyyahların şehir ile ilgi-  Sözlü Edebiyat
                                    li notlarından oluşan güzel bir derleme-  Eski adıyla şifahî, yeni adıyla sözlü edebi-
                                    dir.  Kitapta,  değişik  dönemlerde  şehre   yat,  halktan  insanların  ortaya  koyduğu
                                    gelen yerli ve yabancı seyyahların Kayse-  eserlerden meydana gelmektedir. Bu tür
                                    ri hakkında verdikleri bilgilere yer veril-  eserleri herhangi bir ilin sınırlarıyla çer-
                                    mektedir.                            çevelemek pek mümkün değilse de sözlü
                                    Tiyatro:  Gelenekli  Türk  Tiyatrosu’nun   kültür  ürününü  derlendiğiyle  ait  sayma
                                    önemli tiplerinden birisi Kayserili tipidir.   eğilimi kuvvetlidir. Tabii aynı sözlü kül-
                                    Kayserili tiplemesinde onun daha çok ti-  tür ürününün birden çok ilde derlenmesi
                                    carî yönü ön plana çıkar. Meselâ; Kara-  veya tespit edilmesi de mümkündür. Söz-
                                    göz oyunlarında şehir hayatının incelik-  lü  kültür  ürünlerinden  sahibi,  yani  ilk
                                    lerini öğrenmiş, açıkgöz Anadolulu tiple-  söyleyeni  bilinenler  âşık  edebiyatı  veya
                                    mesidir.  Kurnazdır  ve  sürekli  kurnazlı-  saz şiiri, ilk söyleyeni unutulanlar ve top-
                                    ğıyla övünür, gerektiğinde saldırgan olur.   luma mal olanlar ise anonim yani ortak
                                    Takma  adı  “Suyabatmaz”  dır.  Kendine   edebiyat  içinde  değerlendirilmektedir.
                                    has bir konuşma biçimi vardır. Oyunda   Kayseri  ve  Kayserili  sözlü  kültürümüz
                                    genellikle  pastırmacı,  yağcı,  kavaf,  nak-  içinde çok önemli bir yere sahiptir. Orta-
                                    kaş  ya  da  bakkaldır.  Ortaoyunu’nda  da   oyunu  ve  Karagöz’deki  “Kayserili  tipi”,
                                    aynı özellikleri taşır. Birkaç örnek dışın-  “Kayseri fıkraları*” ve “İncili Çavuş*” ze-
                                    da, “Kayserili” daima bir tüccardır; yağcı,   ki, hazırcevap, hesabını çok iyi bilen bir
                                    yumurtacı, pastırma tüccarı, bakkal olur.   insan profili çizmiş ve Kayserilileri tüm
                                    Kayserili, etrafına karşı nazik olmak için   dünyaya bu özelliklerle tanıtmıştır. Aynı
                                    hiçbir  gayret  göstermez,  ağzına  geleni   şekilde Kayseri ağzı*, deyimler* ve atasöz-
                                    söyler. Bu yüzden meydandaki muhatabı   leri bilgece bir halk irfanını yansıtmakta-
                                    Kavuklu,  sık  sık  Kayserili’nin  hışmına   dır.  Pek çok temel iş ve hizmetin, sabır
                                    uğrar.                               isteyen önemli meslek ve uğraşı alanının
                                    Modern  Türk  Tiyatrosu’nda  Kayseri  ve   merkezi olan Kayseri’de yapılan iş esna-
                                    Kayserili’yi işleyen en önemli eser, Ser-  sında  söylenen  pek  çok  mani  ve  türkü
                                    vet-i Fünûn şair ve yazarlarından Hüse-  bulunmaktadır.  Özellikle  Tomarza,  Pı-
                                    yin  Suat  Yalçın’ın  (1867-1942)  Kayseri   narbaşı  ve  Sarız  ilçelerinde  bozlak  ve
                                    Gülleri  (1920)  isimli  oyunudur.  Eserin   uzun hava gibi farklı türkülere de rastla-
          Kayseri Gülleri kitap kapağı  konusu  büyük  ölçüde  Gelenekli  Türk   nır. Özellikle Ahmet Gazi Ayhan, derle-
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86