Page 83 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 83

[554] 74 / EDE                     KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹


                                    Kayseri’de söylenen efsaneleri iki grupta   seri  ile  ilgilidir.  Hikâyede  Kayseri,
                                    toplamak  mümkündür.  Bölgede  anlatı-  Kerem’in Aslı ile ikinci veya üçüncü kez
                                    lan efsanelerin neredeyse tamamı, mekân   buluştuğu,  hatta  bazı  varyantlarda
                                    ve insan merkezlidir. “Abdi Dede”, “Ab-  Aslı’nın dizine yatarak 32 dişini çektirdi-
                                    dullah  Keramettin”,  “Abdül  İlyas”,  “Ali   ği  yer  olarak  anlatılır.  Bazı  rivayetlere
                                    Dede”, “Avcı Hamza Baba”, “Ayrı Dede”,   göre ise Aslı’nın babası olan keşiş, Kay-
                                    “Bakdur  Dede”,  “Cemil  Baba*”,  “Dede   seri  eşrafının  ısrarlarıyla  kızını  Kerem’e
                                    Sultan”, “Dev Ali”, “Ebce Sultan”, “Gani   vermeye razı olur. Ancak Aslı’ya düğme-
                                    Şeyh”,  “Hacı  Hasan  Efendi”,  “Halil  De-  leri çözüldükçe yeniden iliklenen bir kaf-
                                    de”, “Himmet Dede”, “Kara Şeyh”, “Ka-  tan giydirir ve Kerem, bu duruma daya-
                                    racabey”, “Koyun Baba”, “Mirati Dede”,   namayarak yanıp kül olur. Ardından da
                                    “Musa  Şeyh”,  “Pir  Ahmet”,  “Sakar  De-  Aslı  yanarak  Kerem’in  küllerine  karışır.
                                    de”,  “Sesli  Dede”,  “Seyit  Gürler  Baba”,   Bu rivayete göre Kayseri sadece Kerem
                                    “Şeyh Aslan”, “Şeyh Cemaleddin Baba”,   ile Aslı’nın ikinci kez buluştuğu yer değil,
                                    “Şeyh Kumalı”, “Şeyh Turesan”, “Şıh As-  aynı zamanda kavuştuğu ve öldüğü yer-
                                    lan Dede”, “Torun Hasan Dede”, “Yahya   dir.  Yine  bir  rivayete  göre  Kerem  ile
                                    Gazi”, “Yalnız Sultan” gibi adları köylere   Aslı’nın  külleri  Erciyes  Dağı’na  dökül-
                                    veya mevkilere verilen mahallî veliler ya-  müştür ve küllerin döküldüğü yerde her
                                    nında,  Battal  Gazi*,  Melik  Gazi*,  Seyit   yıl bir çift çiçek açar. Kayseri’de Talas’ın
                                    Burhaneddin*,  Zeynel  Âbidin*  gibi  ülke   Zincidere  Köyü’nde  eski  bir  Rum  ma-
                                    genelinde tanınan tarihî şahsiyetler etra-  nastırındaki  bir  bahçe,  Kerem’in  Aslı’yı
                                    fında çok sayıda efsane anlatılmaktadır.   bulduğu yer olarak kabul edilmiş ve Has-
                                    Bu  tür  efsanelerde  ya  bölgenin  fethine   bahçe olarak anılmıştır. Yine Dörtdükkâ-
                                    katkıda bulunmuş gazi dervişlerin ve al-  nönü semtinde bir han yıkıntısı, Kerem’in
                                    perenlerin  ölümlerinden  sonra  da  bu   Aslı’nın dizlerinde dişlerini çektirdiği yer
                                    topraklara sahip çıkmaya devam ettikleri   olarak gösterilmektedir. Kerem’in yandı-
                                    anlatılmakta  ya  da  adını  köye,  bölgeye   ğı yer olarak da Sivas Kapısı’nda bir yer-
                                    veya  beldeye  veren  bir  aile  büyüğü,  bir   den  söz  edilmektedir.  Eski  halk  şairleri
                                    şeyh veya ulu kişi söz konusu edilmekte-  buraya  gelerek  Kerem’in  hatırasına  şiir
                                    dir.  Sevda  konulu  bir  efsanede  Erciyes*   söylerlermiş. Bir başka rivayete göre de
                                    adı,  Er  ve  Ciş  Hatun  adlı  iki  sevgilinin   Kerem ile Aslı Orta Mahalle’de bir evde
                                    hüsranla  biten  aşkıyla  açıklanmaktadır.   buluşurlarmış.  Kayseri  ve  yöresinden
                                    Kayseri’nin  Erciyes’in  eteklerinde  bulu-  derlenmiş masallar arasında yer alan Te-
                                    nan yerleşim yerinin bugünkü ovaya ta-  pegöz  ve  Güzel  Ahmet  masalları,  kökü
                                    şınması ise Battal Gazi ile Kayseri kralı-  “Dede Korkut Hikâyeleri”ne kadar giden
                                    nın  kızının  aşkına  bağlanmaktadır.  Ali   kültürel  bir  zenginliği  yansıtmaktadır.
                                    Dağı* ve Hasan Dağı ise iki veli kardeşin   Ayrıca masallarda görülen hayvan motif-
                                    adına dayanmaktadır.                 leri, meslek çeşitliliği, doğruluk ve bece-
                                    Aynı şekilde pınarlar, ulu ağaçlar, kayalık   rinin sürekli ödüllendirilmesi, Şahmaran,
                                    bölgeler ve mağaralarla ilgili pek çok ef-  Hızır, evliya, dev, cin gibi varlıklar tahay-
                                    sane tespit edilmiştir. Aşk konulu efsane-  yül dünyasını ve idealize edilen değer ve
                                    lerde ise iki genç sevgilinin ölümle biten   ölçüleri  ön  plana  çıkarmaktadır.  Sözlü
                                    aşkının diğer insanlara vermesi gereken   kültürümüzün ikinci önemli alanı irtica-
                                    insanlık  dersi  ve  sevginin  ölümsüzlüğü   len, yani doğmaca şiir söyleme becerisi-
                                    söz konusu edilmektedir.             ne dayanan âşıklık geleneğidir. Yüzyılla-
                                    Sözlü kültürümüzün en önemli aşk hikâ-  ra göre Kayseri ve yöresinde yetişen belli
                                    yelerinden  biri  olan  Kerem  ile  Aslı  pek   başlı âşıklar ve bu gelenekten izler taşı-
                                    çok yönüyle Kayseri’nin bir kültürel zen-  yan eserler veren şairler şunlardır:
                                    ginliğidir.  Beyoğlu  Kerem  ile  keşiş  kızı   XIV.  yüzyılda:  Akçakaya  Köyü’nde  do-
                                    Aslı’nın  aşkını  anlatan  hikâyenin  çok   ğan Somuncu Baba (Hamid-i Veli*).
                                    önemli bazı motifleri ve epizotları Kay-  XVI. yüzyılda: Bünyan İlçesi Koyun Ab-
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88