Page 87 - Kayseri Ansiklopedisi Cilt 2
P. 87
[558] 78 / EDE KAYSER‹ ANS‹KLOPED‹S‹
biyatı ve Etnografya Sempozyumu (Bildiri- Yazılı Edebiyat
ler), Erciyes Üniversitesi Yay., Kayseri 1991; Kayseri’de yazılı edebiyat; din, tasavvuf,
Kalkan, Emîr, Çağlar Boyunca Kayseri Şairle- sanat, tarih ve diğer ilim alanlarından da
ri, Kayseri 1988; Kalaç, A. Hamdi, “Kayseri
Üzerine Bir Masal ve Bir Hakikat”, Erciyes, S. 2 beslenerek kendi çizgisini oluşturmuştur.
(52), Mayıs 1947; Kasır, Hasan Ali, Seyrani, Edebiyat da işte bu sağlam kültür temeli
Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, üzerine kurulmuştur. Kayseri’ye gelen,
Kayseri 1999; Kudret, Cevdet, Orta Oyunu II, Kayseri’de doğan ve yetişen sanat adam-
KB Yay.., Ankara 1975; Kudret, Cevdet, Kara- ları hem Kayseri’de bir edebiyat dünyası
göz I, Bilgi Yayınevi, İstanbul 1992; Özbek, kurmuşlar hem de o dünyayı Türk edebi-
Mehmet Folklor ve Türkülerimiz, Ötüken Yay., yatı ile buluşturmuşlardır. Bu bakımdan
İstanbul 1981; Özkan, Nevzat, “Kişi Adından
Gelen Yer Adlarımız ve Kayseri Örneği Üzeri- da “Kayseri’de yazılı edebiyat” hayatının
ne”, Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Ede- akışı; tuttuğu yolu, uğrayacağı durakları
biyat Bilgi Şöleni Bildiriler 2. Cilt, (M-Z), ve varacağı hedefi Türk edebiyatının geli-
Kayseri 2001; Özkan, Nevzat, “Erciyes Adı Üze- şimi paralelinde biçimlendirmiştir.
rine”, 1. Ulusal Erciyes Sempozyumu, 23-25 Kayseri’de yazılı edebiyatı; 11. yüzyıldan
Ekim 2003, Kayseri; Özkan, Nevzat, “Sözlü günümüze kadar ana hatlarıyla; yüzyılla-
Edebiyatımızda Kayseri”, Kayseri’de Edebiyat
Edebiyatta Kayseri Paneli, 22.02. 2005, Kay- ra, tarihî dönemlere ve önemli isimlere
seri; Öztelli, Cahit, Evlerinin Önü, İstanbul göre şöyle değerlendirebiliriz:
1972; Öztürk, Ali, “Erciyes Yöresi Anonim Tür- XI. Yüzyıl: Kayseri, Türklerin eline geçin-
lerinde Etnik Türeme ve Rivayet Kuralı”, Erci- ce şehirde birçok medrese yapılmıştır.
yes Yöresi 1. Folklor, Halk Edebiyatı ve Et- Burada tıp, din, edebiyat ve hukuk ilimle-
nografya Sempozyumu (Bildiriler), Erciyes ri okutulmuştur. Böylece Kayseri, ilim
Üniversitesi Yay., Kayseri 1991; Özulu, Yunus
Emre, Şu Bizim Kayseri, İstanbul 2000; Parlak, dünyasında bir Makarr-ı Ulemâ (âlimle-
Mustafa, Kayseri Halı Manileri, Kayseri Bü- rin beşiği) olarak anılmıştır. Bu özelliğin-
yükşehir Belediyesi Kültür Yay., Kayseri 2005; den dolayı da birçok âlim Kayseri’ye
Sakaoğlu, Yurdanur “Erciyes Yöresi Efsanele- gelmiş, buraya yerleşerek ölümsüz izler
rinde Başlıca Temler”, Erciyes Yöresi 1. Folk- bırakmışlardır.
lor, Halk Edebiyatı ve Etnografya Sempozyu- Anadolu’nun ilk hâkimi Dânişmend Ga-
mu (Bildiriler), Erciyes Üniversitesi Yay., Kay- zi zamanında Kayseri’de pek çok ilim
seri 1991; Satoğlu, Abdullah, Başlangıcından
Bugüne Kayseri Şairleri, Kayseri 1962; Satoğ- adamı yetişmiştir. İbnü’l-Kemal İlyas b.
lu, Abdullah, “Kayseri Şairleri: Âşık Yanık Um- Ahmed, Keşfü’l-Akabe isimli eserini ya-
man”, Erciyes, S. 30-31, Ocak 1981; Satoğlu, zarak Dânişmend Gazi’ye sunar.
Abdullah, “Develili Âşık Ali Çatak”, Erciyes, S. Devrin tıp, astronomi ve dil âlimlerinden
51, Nisan 1982; Satoğlu, Ansiklopedi;Şahin, Tü- Tiflisli Hubeyş b. İbrahim’in II. Kılıçars-
lay, “Kayseri ve Civarında Derlenen Masallar: lan ve oğlu Kutbettin’e tıp, astroloji, rüyâ
Tasa Kuşu”, Erciyes, S. 81, Eylül 1984; Şahin,
Tülay, “Kayseri ve Civarında Derlenen Masallar: tabiri ve edep konularında eserler sun-
Avcı Ahmet”, Erciyes, S. 82, Ekim 1984; Sevilen, masıyla Tiflisli İbrahim Kayseri’yi ilim ve
Muhittin, Karagöz, KB Yay., Ankara 1986; Se- sanatta bir merkez hâline getirdi.
vin, Nureddin, Türk Gölge Oyunu, MEB Yay., Heratlı Hanefi Fakihi Abdülmecid b. İs-
İstanbul 1968; Tan, Nail, “Halk Mizahımızda mail b. Said de o dönemde Kayseri’ye
Kayserili Tipi”, Erciyes Yöresi 1. Folklor, Halk yerleşen önemli ilim adamlarındandır.
Edebiyatı ve Etnografya Sempozyumu (Bildi-
riler), Erciyes Üniversitesi Yay., Kayseri 1991; XII-XIII. Yüzyıl: XIII. yüzyılda Selçuklu
Yahyabeyoğlu, Asım, “Kayseri Fıkraları”, Erci- Devleti içerisinde Türkmenler birbirleri
yes, S. 282, Haziran 2001; Yardımcı, Mehmet, ile iktidar mücadelesi içindedirler. Ayrı-
“Yayımlanmamış On Kayseri Masalı” Erciyes ca, Moğol Ordusu, Sivas’tan sonra Kay-
Yöresi 1. Folklor, Halk Edebiyatı ve Etnog- seri’ye gelerek büyük bir kıyıma girişmiş-
rafya Sempozyumu (Bildiriler), Erciyes Üni- tir. İşte bu sırada Kayseri’ye bir büyük
versitesi Yay., Kayseri 1991; Yedekçioğlu, Kâ- mutasavvıf gelir: Seyyid Burhaneddin
zım, Kayseri Ağzı I Deyimler, Kayseri 1989;
Yedekçioğlu, Kâzım, Övünmek Gibi Olmasın Muhakkık-ı Tirmizî*. Kayseri’nin mânevi
Ama Kayseriliyim, Kayseri 1990. mimarlarından, Mevlânâ’nın da hocası
Nevzat ÖZKAN olan büyük mutasavvıf Seyyid Burhaned-